Felhasználói élményeket tervezel? A legkevesebb, amit a létrehozásodnak tennie kell, hogy kielégítse a felhasználók legégetőbb igényeit. De ez nem nagyszerű – ez csak elfogadható. Azt akarod, hogy a dizájnod nagyszerű legyen? Biztosak vagyunk benne, hogy igen! Ha így van, itt az ideje, hogy többre gondolj, mint csupán az alapvető igényekre. Nézzünk meg néhány dolgot, amire érdemes figyelned, miközben nagyszerű élményt tervezel.

Felhasználói élményeket tervezel? – tartalomjegyzék:

  1. A termék végfelhasználója
  2. Prototípus készítés
  3. Hozzáférhetőség
  4. Egyszerűség és következetesség
  5. Ismerősség
  6. Egyediség
  7. Biztonság
  8. Hibák megelőzése
  9. Részletek

A termék végfelhasználója

A legfontosabb dolog, amire figyelned kell a felhasználói élmény tervezése során – az a felhasználó. Nem a tervezés kedvéért tervezel. Ne felejtsd el a felhasználó szerepét az egész felhasználói élményben.

Ha olyan terméket szeretnél tervezni, ami érdekelni fogja a felhasználókat, itt az ideje megtanulni, mit kíván a közönséged. A felhasználói kutatás a UX tervezési folyamat kulcsfontosságú része.

Ha csodálatos dolgokat szeretnél tervezni – ismerned kell a felhasználóidat kívül-belül. Számos eszköz segít megérteni a célközönséged természetét – például a felhasználói személyiségek és a felhasználói utazási térképek.

Prototípus készítés

A jól előkészített tervezési folyamat egyik eleme a prototípus készítés szakasza. Ennek a fázisnak a kihagyása és azonnal egy valódi termék építése kockázatos hiba. A prototípus készítés segít:

  • A termék piaci alkalmasságának ellenőrzése – még a legegyszerűbb prototípus is lehetővé teszi a célközönségtől való visszajelzés megszerzését.
  • A problémák korai észlelése – simán észlelheted azokat a hibákat, amelyek gyors javítást igényelnek, mivel megakadályozzák a felhasználókat a céljaik elérésében.
  • A költségek csökkentése – a prototípus olcsóbb, mint a kész termék, de a legszükségesebb visszajelzést nyújthat számodra.
Felhasználói élményeket tervezel?

Hozzáférhetőség

Ez a minőség arról szól, hogy lehetővé tedd a felhasználók számára a terméked használatát. Néhány felhasználónak lehetnek fogyatékosságai, míg mások számára bizonyos tevékenységek nehezek lehetnek – a te felelősséged, hogy a termék használata mindenki számára a lehető legegyszerűbb és zökkenőmentes legyen.

A UX tervezők túl gyakran figyelmen kívül hagyják közönségük egy nagy részét, és a vizuális vonzerő érdekében szenvednek a hozzáférhetőségtől. Az esztétika fontos, de csak akkor, ha funkcionális termékeink vannak.

Egyszerűség és következetesség

Egyszerű termék azt jelenti, hogy könnyen érthető és interakcióba lépni vele. A felhasználóknak képesnek kell lenniük a termék használatára segítség nélkül. A te feladatod, hogy világossá tedd a dolgokat, és irányítsd őket, ahová el kell jutniuk. A dizájnnak is következetesnek kell maradnia. A rendkívüli tervezési döntések gyakran zűrzavart és frusztrációt okoznak a felhasználók számára.

Ismerősség

Az emberek hajlamosak ragaszkodni ahhoz, ami ismerős számukra. Az ismerősség lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy gyorsabban használjanak új dolgokat, mivel a folyamat hasonló a korábbi tapasztalataikhoz.

A felhasználóknak olyan elemeket mutatni, amelyeket fel tudnak ismerni, javítja a használhatóságot. Ne felejtsd el az emberi memória korlátait és az új dolgok megtanulásának kognitív energia költségeit. Mindig könnyebb visszaemlékezni, mint megjegyezni.

Egyediség

Hogyan lehet észlelni egy jó dizájnt? Egyedi. A termék, amely erősen inspirálódik, nemcsak jogi problémák miatt kockázatos – a felhasználók számára nem érdekes, hogy egy újabb hasonló terméket kapjanak. Az egyediség a felhasználók érdeklődésének és izgalmának alapja.

Biztonság

A jól megtervezett termék és a nagyszerű UX egyik fő célja a felhasználók bizalmának megszerzése. Ha a felhasználók folyamatosan aggódnak a személyes adataik miatt – az élmény nem nagyszerű.

Felhasználói élményeket tervezel?

Hibák megelőzése

Próbáld meg a potenciális hibákat minimális szinten tartani. Könnyebb mondani, mint megtenni, igaz? Néha a hibák a felhasználók tévedései miatt történnek. Máskor a termék hibás volta miatt. Bármi is legyen a valódi ok, a legtöbb esetben meg tudod előzni ezeket a hibákat.

El kell távolítanod a felhasználónak nyújtott félrevezető információkat és mindig tesztelned kell a termékedet a bevezetés előtt.

Részletek

Emlékszel, miért kezdtük el ezt a listát? Meg kell felelned a felhasználó kívánságainak és igényeinek! Az elfogadható UX és a kivételes UX közötti különbségek a részletekben rejlenek.

A kicsi dolgokról beszélünk, amelyek hozzájárulnak a “wow” faktorhoz. Az ezekre a kis dolgokra fordított figyelmed fogja eldönteni, hogy a felhasználó ámulatba ejtő lesz-e.

Milyen részletek érdemesek a figyelemre? Például:

  • kézzelfogható gombok,
  • mikroszövegek,
  • negatív tér használata,
  • betöltési animációk.

Összefoglalás

Mi szükséges ahhoz, hogy a felhasználói élmények kiemelkedőek legyenek? A pozitív felhasználói élmény az egyik legjobb technika az ügyfelek érdeklődésének és lojalitásának megszerzésére. A kulcs a UX tervezési folyamat. Vannak dolgok és szabályok, amelyeket nem felejthetsz el a tervezés során.

Kövess minket a “Végső UX Útmutató” blogkategóriánkban, hogy ne maradj le a következő cikkeinkről.

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a nyüzsgő méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en.

Klaudia Kowalczyk

Egy grafikai és UX tervező, aki a tervezésbe átülteti azt, ami szavakkal nem kifejezhető. Számára minden használt szín, vonal vagy betűtípus jelentéssel bír. Szenvedélyes a grafikai és webtervezés iránt.

View all posts →