A tesztelés mindenki életében döntő szakasz. Nap mint nap nem vagyunk tudatában, vagy nem fordítunk rá sok figyelmet, de mindannyian tesztelők vagyunk. Megítéljük és értékeljük az összes új vagy régi terméket és szolgáltatást, az élelmiszerektől, kozmetikumoktól, autóktól, árucikkektől kezdve a szoftverekig, alkalmazásokig és szolgáltatásokig. Ebben a cikkben a tesztelési szakaszt kifejezetten a Design Thinking módszertan kontextusában fogjuk megvizsgálni, felvázoljuk a szakaszait, és a végén visszajelzést és összefoglalót adunk. Kezdjük el tehát.
A tesztelési szakasz – tartalomjegyzék:
- A tesztelési szakasz – miből áll?
- Hogyan néz ki a tesztelési szakasz?
- MOSCOW – egy innovatív projektmenedzsment prioritási módszer
- Összefoglalás
A tesztelési szakasz – miből áll?
Az előző cikkekben már megvitattuk a design thinking összes szakaszát. Elérkezett az idő az utolsóra, a tesztelésre. Miután csapatunk rendelkezik a szükséges információkkal és tudja, mi szükséges a termékünk javításához vagy megváltoztatásához, itt az ideje a megvalósítás tervezésének.
Ez a legformálisabb szakasz, a legnagyobb figyelmet kell fordítani rá a részletek kidolgozása során. Először is – javítanunk kell a terméken, hogy az megfeleljen felhasználóink elvárásainak. Természetesen nem minden javaslatot fognak figyelembe venni a változtatások során.
Ez a szakasz támogatást igényel mind a technikai, mind az adminisztratív (beleértve a formális és jogi) oldalról. A tesztelési folyamatnak valós környezetben kell zajlania, abban, amelyben a terméket használni fogják. E szakasz befejezése és a pozitív visszajelzés megérkezése után megállapíthatjuk, hogy a termék készen áll a végső megvalósításra.

Hogyan néz ki a tesztelési szakasz?
A tesztelési szakasz célja, hogy kiderítse, mennyire szükséges és hasznos egy termék vagy szolgáltatás egy potenciális felhasználó számára. Ez egy kísérlet a termék értékelésére, de fontos, hogy jól felkészüljünk rá. A tesztelési folyamat főként 4 alapvető szegmensből áll:
- A termék specifikációjának tervezése és előzetes tesztelése – az a kiindulópont, ahonnan az egész tesztelési folyamatot elindítjuk. Mint az egész módszertan esetében, itt is fontos, hogy tervet készítsünk és tartsuk magunkat a benne meghatározott magatartási szabályokhoz. Ebben a szakaszban a célok kitűzésével, a szükséges intézkedések meghatározásával foglalkozunk, amelyek szükségesek a célprojekt létrehozásához.
- A prototípus elemzése és tervezése – ebben a szakaszban a legfontosabb dolog a termék tesztelése megfelelően beállított környezetben. Az elemzés során figyelembe kell venni mindent, ami a teljes teszttel, követelményekkel, integritási szinttel és jelentés elemzéssel kapcsolatos. Ezenkívül ne felejtsd el priorizálni, különösen, ha a projekt magas szinten van, és természetesen tervezd meg.
- A projekt megvalósítása és tesztelése – itt először meg kell határoznunk a prioritásainkat, és meg kell valósítanunk a teszttermékünket. Gyűjtsd össze és válaszd ki azokat az adatokat, amelyeket a tesztelés során felhasználhatsz. Amikor minden szükséges információ összegyűlik, lépj tovább a teszt gyakorlati alkalmazására a prototípusunkon. A teszt végén készíts jelentést és adj visszajelzést.
- Az értékelési kritériumok vizsgálata és jelentéskészítés – Miután az egész teszt befejeződött, értékeld az eredetileg kitűzött célok sikerességét. Fontold meg azt is, hogy megismételd-e a tesztelési eljárást, vagy végezz-e el egy újat. Miután kiválasztottad és befejezted, írd le a visszajelzést, a megtett intézkedéseket és az eredményeket.
Az utolsó lépés a létrehozott prototípus funkcionalitásának ellenőrzése. Az ügyfél hozza meg a végső döntést. A tesztelési szakasz végén gyűjtsd össze az összes információt, kommunikációt, dokumentumot és eszközt, és add át az összeset a szolgáltató csapatnak.
MOSCOW – egy innovatív projektmenedzsment prioritási módszer
A tesztelési szakasz kezelésének egyik legismertebb megközelítése a MoSCoW. Ez a prioritási technika nemcsak a projektmenedzsmentben, hanem a szoftver szállításában vagy az elemzésben is sikeresnek bizonyult. Fő célja, hogy közös alapot találjon és alapvető keretet alakítson ki a termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatos kommunikáció és adatok tekintetében a résztvevő felek, a projektcsapat és a megbízott között.
A MoSCoW egy mozaikszó, amelyben a nagybetűk az információk terjedelmét jelölik:
M – muszáj (minden szükséges információ, amelyet be kell vonni a projektünkbe)
S – kellene (információ, amelyet figyelembe kell venni, mint tanács)
C – lehetne (információ, amely be lehetne vonni a projektbe)
W – nem lesz (minden kommunikáció és adat, amelyet el kell kerülni)
A „o” betű egy kötőjel, hogy a szót könnyebb legyen kiejteni. Ez a világos formula lehetővé teszi csapatod számára, hogy meghatározza a sikereket, jellemzőket, megvalósításokat, kiegészítéseket és módosításokat. A megvalósítási fázis jól ütemezéséhez határozd meg a felelősségi köröket, és delegáld tovább a részlegekhez. Válaszd ki a megfelelő eszközöket, és teljesítsd az összes követelményt a kutatás lefolytatásához. Ezenkívül elemezd minden igényt, hogy előre tervezhess.
Összefoglalás
A tesztelési szakasz minden cégnél másképp néz ki, de hasonlóan fontos, mivel minden vállalkozás a profitra törekszik. Ne feledd, hogy a design thinking ezen szakaszában korlátozd az összes tevékenység időtartamát, hogy a lehető leghamarabb megvalósíthass egy új terméket.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon és a Twitteren.
Zofia Lipska
Több mint 10 éves tapasztalattal a digitális marketing területén Sophia nemcsak ismeri ennek az iparágnak a szabályait, hanem ami a legfontosabb, tudja, hogyan lehet azokat megszegni a kiemelkedő és kreatív eredmények elérése érdekében.