Mindenki időnként tapasztal egy üres elme érzést. Ez előfordulhatott egy döntő helyzetben, és különbséget jelentett volna, ha van ötleted, mit mondj. Tehát mit tegyünk ilyen helyzetekben, amikor nincsenek ötletek a probléma megoldására? Ilyen körülmények között az ötletelés segít – ez a tervezési gondolkodás folyamatának egy szakasza. Ez nemcsak a kutatók által legjobban várt fázis, hanem a legkreatívabb is. Nemcsak a szakmai életben, hanem a mindennapi életben is.
Ötletelési szakasz – tartalomjegyzék:

Az ötletelés 1. szakasza
Az empátiával és a probléma meghatározásával foglalkozó szakaszokat már korábbi cikkekben tárgyaltuk. Miután a problémát megfelelően meghatározták, elérkezett az egész folyamat legkreatívabb részének ideje, azaz az ötletelésnek. Figyelembe kell venni, hogy ez a szakasz annyira időigényes, mint az előzőek, de lehetővé teszi a kutatócsapat számára, hogy szabadon kifejezze és megossza ötleteit. Bár ez a projekt egy nagyon dinamikus és gyorsan változó része, próbálja meg megállapítani a hierarchiáját a prioritásokra összpontosítva, hogy javítsa a csapat munkafolyamatát. Ismerkedjen meg a szabályokkal, amelyeknek érvényesülniük kell ebben a fázisban:
- A mennyiség számít az ötletek generálásakor, nem a minőség – minél több, annál jobb
- A projekt kérdésének középre helyezése – hogy minden kutató emlékezzen, mire kell összpontosítania
- A csapattagok ne ragaszkodjanak az ötleteikhez
- Az ötlet a csoport tulajdonává válik – végül is a csapat együtt dolgozik
- Minden ötlet elég jó ahhoz, hogy leírjuk és bemutassuk másoknak
- Ösztönözze a kollégák ötleteire való építést, azok fejlesztését és új ötletek létrehozását
- Minden csapattag egyformán fontos – így minden ötlet egyformán értékes
- Ne csak az ideális megoldásra összpontosítson
- Az ötletek lehetnek merészek és irracionálisak
Ebben a szakaszban arra kell összpontosítanunk, hogy kreatív, spontán és élénk javaslatokat vonjunk ki a résztvevőkből. Ehhez nyitott elmével kell fogadnunk a kutatócsapat válaszait, finomítva a kritikát, miközben pozitív visszajelzést adunk, hogy ösztönözzük mindenkit a megszólalásra. Sőt, biztosítanunk kell a csoport számára a zavartalan teret, ügyelve arra, hogy ne legyenek akadályok az úton.
Ötletgeneráló eszközök
Sok ötlethez sok kreatív eszköz tartozik. A legnépszerűbb eszköz a “brainstorming”, amelynek sok variációja létezik. A legnépszerűbb a úgynevezett “Csendes brainstorming”.
- Csendes brainstorming – egy olyan folyamat, amelyben a kutatók egyénileg generálnak ötleteket, hogy bemutassák azokat a többieknek. Ez megköveteli, hogy figyelemmel kísérjük egy meghatározott időt, amely alatt minél több ötletet kell generálni. Az ötletgeneráló módszer kiválasztásakor több tényezőt is figyelembe kell venni, például a csapat létszámát, hogy vannak-e domináló személyek a csapatban, vagy a kutatás helyét.
- SCAMPER – egy olyan módszer, amely a meglévő megoldások javítását célozza. A technika neve egy akronim, amely az egyes technikákra utal (S – helyettesítés, C – kombinálás, A – alkalmazás, M – módosítás, P – más felhasználás, E – eltávolítás, R – megfordítás). Mindegyik említett technika egy külön tevékenységsorozatra utal, így lehetővé téve számunkra, hogy a probléma lényegébe hatoljunk és módosítsuk a jelenlegi megoldásokat.
- Bionika – egy ötlet, amely a természetes jelenségekből származó ötletek generálásán alapul. Inspirációt nyújt a bionika technológiai, építészeti, közlekedési stb. alkalmazása új koncepciók és ötletek létrehozásakor. A legismertebb példa a Velcro zár, amelyet George de Mestral szabadalmaztatott, aki egy sétája során kapott inspirációt, amikor a “Velcro” (kerek repkény gyümölcs) rátapadt a ruhájára.
- Brainwriting 635 – Ez egy alternatíva a brainstorminghoz. A tanulmányban a csoportot 6 fős csapatokra osztják, minden egyes személynek 5 perce van, hogy leírjon 3 ötletet, amelyek válaszolnak a megadott kérdésre. Amikor letelik az idő, a résztvevő átadja a lapját a következő személynek, aki ezután a korábbi válaszok alapján írja le a 3 ötletét. Ezek lehetnek teljesen új megoldások vagy a korábbi ötlet lehetséges fejlesztései. Ez egy azonnali módszer, mivel körülbelül 30 percet vesz igénybe, és ez idő alatt több mint 100 ötletet generálnak.
- Ideális rendszer koncepció – ez G. Nagler módszere, amelyben a csapat először egy ideális koncepciót fogalmaz meg, majd fokozatosan egy rendszert alakítanak ki, hogy végül egy bizonyos korlátozás mellett elérjék az ideálist. A rendszer funkciója ebben az esetben a cél, és az egész rendszernek ezt a funkciót kell elérnie.
Az ötletgeneráló eszközöket a felmerülő probléma függvényében kell igazítani. Így érdemes mélyebben beleásni az ötlet céljába, majd inspirációt meríteni a rendelkezésre álló kutatási módszerekből.
Ötletek kategorizálása az ötletelési szakaszban
Miután az összes ötletet egy helyen rendszereztük, elérkezett az idő, hogy kategorizáljuk őket. Ideális esetben négy kategóriába kell őket sorolni:
- Elvetendő ötletek – ezek jelentősen eltértek a probléma lényegétől, vagy már kipróbálták őket, de nem hoztak kielégítő eredményeket.
- Inspiráló, de őrült – elsőre megvalósíthatatlannak tűnnek, de rejtett potenciáljuk van, ezért érdemes megőrizni őket a jövőre nézve.
- Gyors ötletek – olyan ötletek, amelyek kissé eltérnek a meglévőktől, de van egy módosításuk, amely a mindennapi életben innovációként működhet.
- Potenciállal rendelkező ötletek – ezek azok, amelyekre a kutatócsapatnak a legjobban figyelnie kell. Ezek azok, amelyek a meglévő technológia és tudás felhasználásával lehetővé teszik a kutatók számára, hogy a közönség igényeihez igazított céltermékeket hozzanak létre.
Az ötletek kiválasztásakor a kutatóknak a potenciállal rendelkező ötletekre és az inspiráló, de őrült ötletekre kell a legnagyobb figyelmet fordítaniuk. Ezek a legértékesebbek, és ha átjutnak az ötletelési szakaszon, a csapat a tervezési gondolkodás folyamatának következő szakaszaiban fejleszti őket. Ezenkívül, ha túl sok ötlet közül kell választani, vagy a csapat nem egyértelmű, segíthet egy döntési mátrix. Ebben rangsorolhatja az ötleteket a felhasználóhoz való relevancia és a megvalósítás könnyűsége szempontjából, és objektíven dönthet arról, hogy mely innovációk megvalósítása érdemes.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív méheink közösségéhez a Facebookon és a Twitteren.
Zofia Lipska
Több mint 10 éves tapasztalattal a digitális marketing területén Sophia nemcsak ismeri ennek az iparágnak a szabályait, hanem ami a legfontosabb, tudja, hogyan lehet azokat megszegni a kiemelkedő és kreatív eredmények elérése érdekében.