Amikor az empátiával és az meghatározással kapcsolatos feladatok a tervezési gondolkodás folyamatában befejeződnek, elérkezik a következő fontos szakasz, amelyben az összes ötletnek meg kell találnia első látható formáját. A prototípus készítési és tesztelési fázisokat gyakran egy szakaszként azonosítják, de ezeket két különálló lépésként kell végrehajtani. Maga a prototípus készítése általában olcsó, időhatékony és gazdaságos.

Prototípus készítési szakasz – tartalomjegyzék

  1. Mi az a prototípus készítés?
  2. Hogyan készüljünk fel a prototípus készítés előtt?
  3. A prototípus készítési szakaszban használt eszközök
  4. A prototípus készítés előnyei a tervezési gondolkodásban
  5. A prototípus bemutatása

Mi az a prototípus készítés?

Ez a tevékenység a kézzel való gondolkodásként értelmezhető. Ehhez a folyamathoz nem szükséges sok idő, és feltételezni kell, hogy egyes projektekhez sok prototípust kell létrehozni. A prototípus szerzőjének nem szabad érzelmi kötődést éreznie a saját alkotásához – a prototípus készítése az a szakasz, ahol folyamatosan változtatások és fejlesztések történnek. Általában az első próbálkozás során nehéz teljesíteni a prototípusunkkal szemben támasztott elvárásokat, ezért a projekten végzett munka folyamatosan meg kell ismételni.

Fontos, hogy néhány kreatív erőforrást fenntartsunk a további alkalmazásokhoz, és ne használjuk el őket egy, általában az első prototípushoz. Meg kell jegyezni, hogy prototípusokat bármilyen típusú tárgyra vagy funkcióra lehet készíteni – mind termékekre, mind szolgáltatásokra.

A szolgáltatások prototípusainak a tervezésükben tükrözniük kell az összes lehetséges érzelmet és érzést, amelyet a potenciális felhasználónak tapasztalnia kell.

A termékek prototípusainak nem kell teljesen működőképesnek lenniük. A makett vagy a majdnem működő modell elegendő ahhoz, hogy ellenőrizzük vonzerejüket a potenciális felhasználó számára.

Hogyan készüljünk fel a prototípus készítés előtt?

A prototípus készítési szakaszban létrehozott megoldások egy része nem biztos, hogy megfelelő a klienseink számára, ezért folyamatos módosításokra és fejlesztésekre van szükség, hogy a tervezőcsapat jobban megértse a felhasználói igényeket.

Hatékony prototípus létrehozásához:

  • állítsuk be a munkaterületet
  • keressünk olyan teret, amely ösztönzi a kreativitást
  • hozzuk el az összes szükséges anyagot
  • motiváljuk és támogassuk a csapatunkat
  • készítsünk koncepciótérképet
  • válasszuk ki a csapatunkkal végzett tevékenységek formáit

A prototípus létrehozásának minden szakaszát rögzíthetjük filmben és fényképeken a jövőbeli hivatkozás érdekében – a prototípus készítési szakasz során felmerülő értékeket meg lehet őrizni, és később bemutathatók a szélesebb közönségnek, ha szükséges.

A step by step guide to design thinking — prototyping

A prototípus készítési szakaszban használt eszközök

Ebben a prototípus készítési szakaszban bármilyen anyag vagy erőforrás elfogadható. Nincsenek szigorú szabályok a kreatív tervezés stílusára vonatkozóan. Ennek ellenére a leggyakoribb prototípus készítési módszerek a következők:

  • drótváz – a weboldal felépítésének grafikai modellje, amely bemutatja a weboldal elrendezését, általános struktúráját és az interfész összes elemének kapcsolatát.
  • vázlatok és diagramok – még a durva vázlatok is felhasználhatók alkotásaink bemutatására. Az ötleteink egyszerűsített műszaki rajzai is elfogadhatók.
  • storyboard – nem más, mint egy forgatókönyv, amely rajzok gyűjteményeként jelenik meg, és a filmek jeleneteinek bemutatására használják. A rajzokat jegyzetek, feliratok és leírások kísérik a tartalom jobb megértése érdekében.
  • szerepjáték – a korábban elkészített storyboard segítségével valósítható meg. A tervezőcsapat felfedezi a forgatókönyveket és szimulálja az élményeket, amelyeket később bemutathatnak a potenciális felhasználóknak. A szerepjáték virtuális vagy kiterjesztett valóságban is zajlhat.
  • makett – néha dummynak vagy makettnek is nevezik. A makett egy fizikai modell vagy a termék vizuális reprezentációja (webtervezés esetén ez lehet egy egyszerűsített weboldal vagy alkalmazás).

Számos eszköz áll rendelkezésre a prototípus készítéshez, ezért a tervezési erőfeszítéseinket érdemes megőrizni (filmezni vagy fényképezni) a jövőbeli hivatkozás érdekében. A legjobban a projektünkhöz illeszkedő formák gondos kiválasztása szintén fontosnak tűnik.

A prototípus készítés előnyei a tervezési gondolkodásban

A prototípus készítés minden módszerének vannak előnyei és hátrányai, amelyeket figyelembe kell venni a tervezési eszközök kiválasztásakor. Ezek az eszközök erősen befolyásolják a tervezőcsapat további lépéseit. Ezenkívül nagy figyelmet kell fordítani a prototípus készítés előnyeire és hátrányaira. A prototípus készítés előnyei közé tartozik:

  • a prototípus létrehozása gyors, vizuális bemutatót tesz lehetővé a végső hatásról
  • a prototípus készítés megkönnyíti az információcserét – segít az értékelésben, és lehetővé teszi, hogy gyorsan visszajelzést kapjunk a prototípusunkkal kapcsolatban
  • a makettek lehetőséget adnak a felhasználónak, hogy saját ötleteit és javaslatait megfogalmazza, nincs aggodalom, hogy a makettek egy része el kell, hogy vesszen a prototípus készítési szakasz után
  • a szolgáltatások egyes funkcióinak részletes prototípusai segítenek a projekt módosításában, de emellett fokozzák a kreativitást és felhívják a tervezők figyelmét az új, váratlan jellemzőkre a már kidolgozott termékekben. A prototípus készítési szakaszból származó néhány megállapítás több kreatív projekt javára is felhasználható.

A prototípus bemutatása

A prototípus bemutatásának röviddel a tervezés elkészítése után kell megtörténnie, és barátságos, megbízható környezetben kell lebonyolítani. A bemutatónak integrálnia kell az összes fontos értéket, amely a kreatív prototípus tervezése során jelen volt. Közvetlenül a klienssel kell beszélni, miközben az egész folyamatnak tükröznie kell a művelet formális jellegét.

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon és a Twitteren.

Zofia Lipska

Több mint 10 éves tapasztalattal a digitális marketing területén Sophia nemcsak ismeri ennek az iparágnak a szabályait, hanem ami a legfontosabb, tudja, hogyan lehet azokat megszegni a kiemelkedő és kreatív eredmények elérése érdekében.

View all posts →