A korábbi szakaszban az IPMA Egyéni Kompetencia Irányelvekről írtunk, amelyek három területet ölelnek fel: Perspektíva, Emberek és Gyakorlat, létrehozva a úgynevezett IPMA Kompetencia Szemet. Ma a Perspektíva területén található kompetenciákat vázoljuk fel: azokat az eszközöket és technikákat, amelyekkel az egyének kölcsönhatásba lépnek környezetükkel, valamint azokat az indokokat, amelyek arra ösztönzik az embereket, szervezeteket és egyesületeket, hogy projekteket, programokat vagy portfóliókat indítsanak és támogassanak.

Perspektíva terület – tartalomjegyzék:

  1. Perspektíva terület – bevezetés
  2. Perspektíva 1: Stratégia
  3. Perspektíva 2: Menedzsment felügyelet, struktúrák és folyamatok
  4. Perspektíva 3: Megfelelés, szabványok és szabályozások
  5. Perspektíva 4: Hatalmi viszonyok és motivációk
  6. Perspektíva 5: Kultúra és értékek

Perspektíva terület – bevezetés

A külső tényezők és körülmények támogatást generálnak és meghatározzák minden projektet és programot. Az emberek, szervezetek és közösségek különböző, gyakran ellentétes elvárásokkal rendelkeznek. A komplexitás szintje, amelyre eljutottak, nehezen megragadható. Szerencsére egy program vagy projekt indítása némi betekintést nyújthat ilyen esetekben.

Perspektíva 1: Stratégia

A bármely projekt vagy program meghatározó tényezőit formális nyilvános célokra vagy szükségletekre és kevésbé formális, implicit indítékokra és érdekekre oszthatjuk. A formális, legkézzelfoghatóbb példák közé tartozik egy szervezet stratégiája. Általában világos célokkal és feladatokkal rendelkezik, amelyekhez a projektek és programok hozzájárulnak. Mivel ezek a célok szerint prioritizálja a portfóliókat, programokat és projekteket.

Perspektíva 2: Menedzsment felügyelet, struktúrák és folyamatok

A kompetenciák szervezeti és külső elemei – azaz felügyelet, struktúrák és folyamatok – képezik a formális környezetet egy projekt, program vagy portfólió számára. Az a szám és szint, amelyet a környezetükkel való függőségek és kölcsönhatások kialakításával létrehoznak, meghatározza a komplexitásukat. Ez arra utal, hogy bizonyos folyamatok vagy struktúrák kezelésére összpontosítanak, amelyek egyértelmű célt szolgáltak a létrehozásuk idején, de elavulttá váltak és a jelenlegi helyzetben alig hasznosak.

Perspektíva 3: Megfelelés, szabványok és szabályozások

A megfelelés, szabványok és szabályozások szintén fontos kontextust és meghatározó tényezőket tartalmaznak. Ezek a problémákkal kapcsolatos törvényekből, szabványokból, szabályozásokból, valamint azokat az eszközökből állnak, amelyek tükrözik a szervezet prioritásait, legjobb gyakorlatait és követelményeit.

a Perspektíva terület

Perspektíva 4: Hatalmi viszonyok és motivációk

A hatalom és az ösztönzők egyensúlya az emberek között a szervezetben egy újabb szempontot nyújt, amelyet figyelembe kell venni, mivel ezek kulcsfontosságú elemekké válhatnak, amelyek meghatározzák egy adott projekt, program vagy portfólió sikerét. Ugyanakkor ezek a hatalmi viszonyok képezik a szervezet stratégiájának informális megfelelőjét. A formális szabályok és célok önmagukban nem tudják meghatározni az emberek választásait. Nem szabad elfelejtenünk a személyes ambícióikat sem.

Perspektíva 5: Kultúra és értékek

Az ötödik perspektíva, azaz a szervezet kultúrája és értékei túlnyomórészt informálisak és implicit módon léteznek. Bár egy vállalat nyíltan megpróbálhatja befolyásolni az informális kultúrát formális célokkal vagy küldetésekkel, a központi kulturális értékek továbbra is implicit és informális maradnak. Sőt, ezek az értékek befolyásolják a többi kontextuális elemet – azaz a közösen elérhető stratégiákat, szabályokat és szabályozásokat stb. Ezért a szervezet szokásainak, normáinak, konvencióinak és gyakorlataiknak ismerete kulcsfontosságú bármely projekt, program vagy portfólió sikeréhez.

Ma a Perspektíva területén az Egyéni Kompetencia Alapvonalról beszéltünk. Kövesd a kategóriánkat: IPMA Tanúsítvány Útmutató, hogy ne maradj le a következő cikkekről ebben a sorozatban.

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinteresten.

Caroline Becker

Projektmenedzserként Caroline szakértő az új módszerek megtalálásában, amelyek a legjobb munkafolyamatok megtervezésére és a folyamatok optimalizálására szolgálnak. Szervezési készségei és a nyomás alatt végzett munka iránti képessége teszik őt a legalkalmasabb személyré, aki bonyolult projekteket valóra tud váltani.

View all posts →