Mindennap számos választással szembesülünk, akár a munkahelyünkön, akár a magánéletünkben. A feladataink és felelősségeink során feltett kérdések segítenek megtalálni a helyes cselekvési irányt. Ugyanígy fontos az empátia is – a termékek és szolgáltatások létrehozásának egyik szakasza a design thinking módszer alkalmazásával. Ma elmagyarázzuk, miért olyan fontos az empátia szakasz a design thinking folyamatában.
Empátia szakasz – tartalomjegyzék:
- Design thinking
- Empátia szakasz a design thinkingben
- Az empátia szakaszban használt eszközök
- Fontos szempontok az empátia szakasz során
Design thinking
A design thinking egy új termékek és szolgáltatások létrehozásának megközelítése, amely a problémák és a felhasználók igényeinek mély megértésén alapul. Öt szakaszból áll:
- Empátia
- A probléma meghatározása
- Ötletek generálása
- Prototípus készítése
- Tesztelés
Később, ha a projekt átmegy a tesztelésen, már csak annyi marad, hogy piacra dobjuk, mint az egyik termékünket.
Empátia szakasz a design thinkingben
Pszichológiai értelemben az empátia azt jelenti, hogy érezzük mások érzéseit (érzelmi empátia), és képesek vagyunk mások szemén keresztül látni a világot. Ez az egész design thinking módszertan első, de valószínűleg a legfontosabb eleme.
A kezdeti kutatás során az egész csapat megpróbálja végigjárni az ügyfeleik útját, és megnézni, mi okoz számukra nehézséget. A feladat az, hogy “legyünk az ügyfél/felhasználó“, elemezzük a problémát, ami segít vizualizálni a gyűjtött javaslatokat. A két legfontosabb kérdés ezen a szakaszon:
- “Kinek tervezünk?”
- “Mik az ő igényei?”
Csak a felhasználó igényeinek látása nem elegendő – empátiát kell gyakorolni a felhasználóval. Így kíváncsiak leszünk tapasztalataira és gondolataira.
Fontos, hogy kutatási időbeosztást állítsunk fel, és minden kutatónak éreznie kell a többiek támogatását, valamint tudnia kell a szerepét a csapatban.

Az empátia szakaszban használt eszközök
A kutatás legfontosabb szempontja, hogy a lehető legkevésbé fedd fel a szándékaidat, mert az emberek hajlamosak elkerülni a kritikus megjegyzéseket. Ezért egy egyszerű felmérés vagy interjú nem működik ezzel a módszertannal. A design thinking empátia szakaszában használt eszközök közé tartozik:
- Empátia térkép
- Etográfiai interjú
- Területi megfigyelés
A empátia térkép lehetővé teszi a gyűjtött információk rendszerezését, és láthatóvá teszi, hogy mely szempontokat kell újra megvizsgálni, ha a kiválasztott anyag nem elég átfogó. A gyűjtött javaslatok vizualizálása ebben az esetben határozottan hasznos.
Minden interjút gondosan kell lebonyolítani. Kérdés ne merüljön fel az interjú során, és a válaszok ne legyenek túl sugallóak. Jól előkészítve, az interjút megfelelően kell rögzíteni, hogy minden reakció és érzelem, amely az interjú során felmerül, adatként összegyűjtésre és mentésre kerüljön.
A megfigyelés olyan módon kell, hogy történjen, ami a felhasználó számára szinte észrevétlen. Fontos, hogy kényelmesen érezze magát a megadott környezetben, és ne változtasson semmin a napi tevékenységei során. Ez segít többet megtudni a világáról és azokról a problémákról, amelyekkel az útja során találkozik.
Fontos szempontok az empátia szakasz során
Függetlenül attól, hogy milyen munkamódszert alkalmazol, van néhány fontos intézkedés, amire figyelni kell:
- Rend és szervezettség – a folyamat megfelelő tervezést és több nézőpontot igényel.
- A megfelelő csapat – olyan emberek csoportjának létrehozása, akik tapasztalattal rendelkeznek különböző iparágakban. Így ötleteket tudnak generálni tudásuk és tapasztalataik alapján.
- Szabadság – fontos, hogy érezd a szabadságot, miközben végzed a dolgod. Nem szabad minimalizálnod az ötleteidet, minél kreatívabb vagy, annál nagyobb eséllyel tudsz egy eredeti prototípust létrehozni.
Fontos, hogy emlékezzünk arra, hogy az empátia nagyon egyéni dolog. A legtöbb cselekedetünk előtt tervezésre van szükség a megfelelő koordináció érdekében. Lényeges, hogy érezzük a jövőbeli felhasználók és ügyfelek érzelmeit és problémáit. Az empátia és a design thinking következő szakaszaiban való részvétel vonzóvá teszi a végső prototípust, és ami a legfontosabb – megfelel a jövőbeli ügyfél igényeinek.
Meg akarod tudni: Mit csinál egy UX tervező? Olvasd el cikkünket.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon és a Twitteren.
Zofia Lipska
Több mint 10 éves tapasztalattal a digitális marketing területén Sophia nemcsak ismeri ennek az iparágnak a szabályait, hanem ami a legfontosabb, tudja, hogyan lehet azokat megszegni a kiemelkedő és kreatív eredmények elérése érdekében.
The most important questions
-
Mi az empátia a design thinking módszertanában?
Röviden, az empátia egy kognitív folyamat, amely lehetővé teszi számunkra, hogy megértsük a felhasználók igényeit és nehézségeit. Ebben a szakaszban hasznosak, mivel értékes adatokat szolgáltatnak a felhasználókról, életmódjukról, karakterükről vagy a szolgáltatásunkkal vagy termékünkkel szembeni hozzáállásukról.
-
Az empátia szakasz fontos elem a tervezési gondolkodásban?
Igen, bár sok különböző cég kutatócsoportja figyelmen kívül hagyja, ez nemcsak az első, hanem az egész kutatási folyamat legfontosabb szakasza is.