Mindennap számos választással szembesülünk, akár a munkahelyünkön, akár a magánéletünkben. A feladataink és felelősségeink során feltett kérdések segítenek megtalálni a helyes cselekvési irányt. Ugyanígy fontos az empátia is – a termékek és szolgáltatások létrehozásának egyik szakasza a design thinking módszer alkalmazásával. Ma elmagyarázzuk, miért olyan fontos az empátia szakasz a design thinking folyamatában.

Empátia szakasz – tartalomjegyzék:

  1. Design thinking
  2. Empátia szakasz a design thinkingben
  3. Az empátia szakaszban használt eszközök
  4. Fontos szempontok az empátia szakasz során

Design thinking

A design thinking egy új termékek és szolgáltatások létrehozásának megközelítése, amely a problémák és a felhasználók igényeinek mély megértésén alapul. Öt szakaszból áll:

  • Empátia
  • A probléma meghatározása
  • Ötletek generálása
  • Prototípus készítése
  • Tesztelés

Később, ha a projekt átmegy a tesztelésen, már csak annyi marad, hogy piacra dobjuk, mint az egyik termékünket.

Empátia szakasz a design thinkingben

Pszichológiai értelemben az empátia azt jelenti, hogy érezzük mások érzéseit (érzelmi empátia), és képesek vagyunk mások szemén keresztül látni a világot. Ez az egész design thinking módszertan első, de valószínűleg a legfontosabb eleme.

A kezdeti kutatás során az egész csapat megpróbálja végigjárni az ügyfeleik útját, és megnézni, mi okoz számukra nehézséget. A feladat az, hogy “legyünk az ügyfél/felhasználó“, elemezzük a problémát, ami segít vizualizálni a gyűjtött javaslatokat. A két legfontosabb kérdés ezen a szakaszon:

  1. “Kinek tervezünk?”
  2. “Mik az ő igényei?”

Csak a felhasználó igényeinek látása nem elegendő – empátiát kell gyakorolni a felhasználóval. Így kíváncsiak leszünk tapasztalataira és gondolataira.

Fontos, hogy kutatási időbeosztást állítsunk fel, és minden kutatónak éreznie kell a többiek támogatását, valamint tudnia kell a szerepét a csapatban.

Empátia szakasz a Design Thinking infografika

Az empátia szakaszban használt eszközök

A kutatás legfontosabb szempontja, hogy a lehető legkevésbé fedd fel a szándékaidat, mert az emberek hajlamosak elkerülni a kritikus megjegyzéseket. Ezért egy egyszerű felmérés vagy interjú nem működik ezzel a módszertannal. A design thinking empátia szakaszában használt eszközök közé tartozik:

  1. Empátia térkép
  2. Etográfiai interjú
  3. Területi megfigyelés

A empátia térkép lehetővé teszi a gyűjtött információk rendszerezését, és láthatóvá teszi, hogy mely szempontokat kell újra megvizsgálni, ha a kiválasztott anyag nem elég átfogó. A gyűjtött javaslatok vizualizálása ebben az esetben határozottan hasznos.

Minden interjút gondosan kell lebonyolítani. Kérdés ne merüljön fel az interjú során, és a válaszok ne legyenek túl sugallóak. Jól előkészítve, az interjút megfelelően kell rögzíteni, hogy minden reakció és érzelem, amely az interjú során felmerül, adatként összegyűjtésre és mentésre kerüljön.

A megfigyelés olyan módon kell, hogy történjen, ami a felhasználó számára szinte észrevétlen. Fontos, hogy kényelmesen érezze magát a megadott környezetben, és ne változtasson semmin a napi tevékenységei során. Ez segít többet megtudni a világáról és azokról a problémákról, amelyekkel az útja során találkozik.

Fontos szempontok az empátia szakasz során

Függetlenül attól, hogy milyen munkamódszert alkalmazol, van néhány fontos intézkedés, amire figyelni kell:

  • Rend és szervezettség – a folyamat megfelelő tervezést és több nézőpontot igényel.
  • A megfelelő csapat – olyan emberek csoportjának létrehozása, akik tapasztalattal rendelkeznek különböző iparágakban. Így ötleteket tudnak generálni tudásuk és tapasztalataik alapján.
  • Szabadság – fontos, hogy érezd a szabadságot, miközben végzed a dolgod. Nem szabad minimalizálnod az ötleteidet, minél kreatívabb vagy, annál nagyobb eséllyel tudsz egy eredeti prototípust létrehozni.

Fontos, hogy emlékezzünk arra, hogy az empátia nagyon egyéni dolog. A legtöbb cselekedetünk előtt tervezésre van szükség a megfelelő koordináció érdekében. Lényeges, hogy érezzük a jövőbeli felhasználók és ügyfelek érzelmeit és problémáit. Az empátia és a design thinking következő szakaszaiban való részvétel vonzóvá teszi a végső prototípust, és ami a legfontosabb – megfelel a jövőbeli ügyfél igényeinek.

Meg akarod tudni: Mit csinál egy UX tervező? Olvasd el cikkünket.

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon és a Twitteren.

Zofia Lipska

Több mint 10 éves tapasztalattal a digitális marketing területén Sophia nemcsak ismeri ennek az iparágnak a szabályait, hanem ami a legfontosabb, tudja, hogyan lehet azokat megszegni a kiemelkedő és kreatív eredmények elérése érdekében.

View all posts →

The most important questions

  1. Mi az empátia a design thinking módszertanában?

    Röviden, az empátia egy kognitív folyamat, amely lehetővé teszi számunkra, hogy megértsük a felhasználók igényeit és nehézségeit. Ebben a szakaszban hasznosak, mivel értékes adatokat szolgáltatnak a felhasználókról, életmódjukról, karakterükről vagy a szolgáltatásunkkal vagy termékünkkel szembeni hozzáállásukról.

  2. Az empátia szakasz fontos elem a tervezési gondolkodásban?

    Igen, bár sok különböző cég kutatócsoportja figyelmen kívül hagyja, ez nemcsak az első, hanem az egész kutatási folyamat legfontosabb szakasza is.