A passzív toborzás olyan potenciális jelöltek megkeresésén alapul, akik jelenleg nem keresnek munkát, de a piacon értékes képességeikkel kiemelkednek egy adott munkáltató számára. Ezzel szemben az aktív toborzás, amely nagyrészt a márkaismertség építésére vagy vonzó hirdetések és bejelentések készítésére összpontosít, a passzív megközelítés a kiválasztott passzív jelöltekkel folytatott párbeszédre épít.
Passzív toborzás – tartalomjegyzék:
Rejtett passzív toborzási erő
Ha a toborzási folyamatról beszélünk, automatikusan egy olyan jelöltekből álló csoport víziója jut eszünkbe, akik aktívan pályáznak egy adott pozícióra. Azonban a cég által keresett munkavállalónak nem kell aktívan munkát keresnie, éppen ellenkezőleg, gyakran már egy másik szervezetnél dolgozik.
Ez azonban nem jelenti azt, hogy szkeptikus lenne az új ajánlatokkal szemben, és a hatékony passzív toborzás meggyőzheti őt a munkahelyváltásról. A konkrét szakembereket kereső cégeknek nem szabad kizárólag az aktív toborzásra korlátozódniuk. Ez a módszer a leglogikusabb megoldásnak tűnhet, de ha a teljes toborzási folyamat tervezésekor még szélesebb perspektívát veszünk figyelembe, gyakran lehetőség nyílik a valódi tehetségek megragadására.
A passzív toborzás sajátosságainak köszönhetően magas szintű tervezést igényel. Minden lépést gondosan meg kell fontolni, hogy hatékonyan elérjük a cég számára érdekes munkavállalókat, és meggyőzzük őket a munkahelyváltásról. A szervezetek, ismerve a kívánt jelölt profilját, pontosan tudják, kit keresnek, és kedvező munkakörülményeket tudnak ajánlani.
Bár a passzív toborzás sok esetben nehézkesebb és igényesebb megoldásnak bizonyul, lehetőséget ad arra, hogy időt takarítsunk meg, ami minden vállalkozás számára fontos. A toborzók leggyakrabban csak azokkal a szakemberekkel folytatnak interjút, akik iránt érdeklődnek. A korábban elvégzett kutatás a jelölt karrierjéről vagy eredményeiről lehetővé teszi, hogy felmérjük hasznosságát a cég működése és fejlődése szempontjából.
Ezenkívül a munkáltató jól fel tud készülni a potenciális munkavállalóval folytatott beszélgetésekre, miután előre meghatározta, hogy mit kínálhat neki az együttműködés megkezdésének ösztönzésére. A passzív toborzás a munkavállalók egy adott szervezetben való tartózkodásának hajlamával is összefügg. Az új céghez való átálláskor az ilyen emberek elemzik az új ajánlat minden előnyét és hátrányát. Ennek eredményeként tudatos munkavállalói döntést hoznak, amely szintén befolyásolja a márkához való kötődésük mértékét.
Hogyan toborozzunk passzívan?
A passzív toborzási stratégia részletes tervezést igényel minden lépésnél. A kezdetekben a cégnek létre kell hoznia a kívánt jelölt profilját, meghatározva annak kulcsfontosságú képesítéseit és képességeit. Miután pontosan meghatározták az igényeket, itt az ideje elemezni a piacot, és keresni azokat az embereket, akik megfelelnek ezeknek a követelményeknek. E célból a hasonló üzleti profilú versenytársaknál dolgozó személyzetet ellenőrzik.
Ebben a szakaszban gyakran használnak olyan platformokat, mint a LinkedIn vagy az Upwork, amelyek nemcsak a szakmai pályát tárják fel, hanem értékes információkat is nyújtanak az érdeklődésekről vagy szenvedélyekről. Miután megtalálták az ideális jelöltet, megkezdődnek a tárgyalások, hogy meggyőzzék őt a munkahelyváltásról. A különböző típusú marketing tevékenységek vagy munkáltatói márkázás hasznosak az egész folyamat során. Egy adott cég elismertsége és a munkavállalók körében pozitív asszociációk kiváltása kedvezően hat arra, ahogyan a kívánt jelöltek is érzékelik.
Ennek eredményeként, amikor új munkavállalót keresnek, a szervezetnek nem kell időt pazarolnia tevékenységeinek bemutatására. A passzív toborzás, az aktív toborzással összehasonlítva, több erőfeszítést és átgondolt lépéseket igényel a toborzó cégtől. E stratégia alapja egy kiterjedt kapcsolati háló és egy munkavállalói ajánlási rendszer alkalmazása, amelynek köszönhetően a munkáltató könnyebben elérheti a megfelelő embereket.
A jelöltekkel való kapcsolatfelvétel formája is fontos. A toborzók gyakran tévesen választják a személyesebb médiák, például a magán telefonszámok vagy közösségi média fiókok használatát. Ezért a megfelelő munkavállaló keresésének megkezdésétől fogva teljes professzionalizmust kell fenntartani, minimalizálva a passzív jelölt elriasztásának kockázatát.
A legnagyobb kihívás, hogy elvonjuk a munkavállalót jelenlegi pozíciójától. A passzív jelöltek együttműködésre való ösztönzéséhez érdemes megmutatni nekik, hogy értékeljük képességeiket, és megfelelő fejlődési feltételeket, valamint vonzó karrierlehetőségeket garantálunk. Ennek érdekében jó, ha részletes javaslatot készítünk, amely felvázolja az ajánlat elfogadásával járó összes előnyt és kiváltságot, figyelembe véve a megfelelő javadalmazást is. Az ilyen értékelés kifejezése döntő tényezővé válhat a szakemberek váltásának ösztönzésében.
A passzív toborzás előnyei
- Nincs szükség erőfeszítésre. A passzív toborzás a legjobb jelöltek felvételének folyamata anélkül, hogy ők pályáznának a pozícióra. Ez egy olyan folyamat, amely nem igényel aktív erőfeszítést a toborzó részéről. A passzív toborzás egy olyan toborzási módszer, amely lehetővé teszi a munkáltatók számára, hogy képzett jelentkezőket találjanak hirdetés nélkül.
- Megtakarítás. A passzív toborzás mind a toborzók, mind a jelentkezők számára előnyös. A toborzók időt és pénzt takaríthatnak meg, ha csak a jó tehetségek keresésére összpontosítanak, míg a jelentkezőknek több idejük van arra, hogy a jelenlegi munkájukra összpontosítsanak, miközben várják a vágyott cég ajánlatát. A passzív toborzás költséghatékony módja az új jelöltek megtalálásának. Emellett hatékonyabb is lehet, mivel a toborzóknak nem kell időt és pénzt költeniük hirdetésekre.
- Képzett jelöltek csak. A passzív toborzás másik előnye, hogy segíthet csökkenteni a nem megfelelő képesítéssel rendelkező emberek számát. A passzív toborzás lehetővé teszi a munkáltatók számára, hogy tudják, kit toboroznak, mielőtt ajánlatot tennének, ami megszünteti a nem megfelelő jelöltekkel való interjúztatás szükségességét, és általában időt takarít meg.

Összegzés
A passzív toborzási folyamat egy módja a megfelelő munkavállalók megtalálásának anélkül, hogy aktívan keresnének munkát. A passzív toborzási stratégiát „láthatatlan toborzásnak” is nevezik, ami hatékony stratégia lehet azok számára a cégek számára, akik egy konkrét profilt keresnek.
A legjobb jelöltek nem mindig azok, akik aktívan keresnek munkát. A passzív toborzás hatékony módja a megfelelő személy megtalálásának a megfelelő készségekkel és tapasztalattal, miközben elkerüljük az időigényes interjúkat és az önéletrajzok átnézését.
A passzív toborzás használatának néhány előnye, hogy nem igényel extra erőfeszítést a cégtől, költséghatékony, és kevesebb időt igényel, mint más toborzási módszerek.
Olvassa el ezt is: Gamifikáció a toborzásban
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.
Nicole Mankin
HR menedzser, aki kiválóan képes pozitív légkört teremteni és értékes környezetet kialakítani a munkavállalók számára. Szereti látni a tehetséges emberek potenciálját, és mozgósítani őket a fejlődés érdekében.