A cég foglalkozik az irodai ergonómiával - tartalomjegyzék:
Az irodai munka ergonómiája – miből áll?
Az irodai ergonómia a munkakörnyezet tervezésével foglalkozó tudomány, amely az alkalmazottak egyéni igényeihez való alkalmazkodással foglalkozik (a fizikai területen). Célja a különböző típusú sérülések és egészségügyi problémák kockázatának minimalizálása, amelyek negatív hatással vannak a termelékenységre és az alkalmazottak kényelmére. Magában foglalja a bútorok és berendezések tervezését, valamint az alkalmazottak oktatását a helyes testtartásról és viselkedésről.
A cégek, amelyek gondoskodnak a feladatok végrehajtásához szükséges megfelelő körülményekről, befektetnek munkatársaik egészségébe és jólétébe, ami előnyökhöz juttatja mind az alkalmazottakat, mind a szervezetet (pl. a cég jobb megítélése az alkalmazottak és a potenciális jelöltek vagy üzleti partnerek szemében).
Mit tartalmaz az irodai ergonómia?
Az első elem az, hogy a munkahelyet mindenkihez igazítsuk. Ennek érdekében az íróasztalok és székek magasságának állíthatónak kell lennie (a cégeknek ilyen típusú bútorokba kellene befektetniük), hogy lehetővé tegyék a megfelelő testhelyzetet. Ezen kívül a székeknek támogatniuk kell a gerincet, megfelelő hátvédelmet biztosítva. Fontos a monitor, a billentyűzet és az egér megfelelő elhelyezése is, hogy elkerüljük a helytelen fejfordítást, a szemfáradtságot vagy a csuklófeszültséget. Más fontos tényezők közé tartozik:
- Megfelelő világítás és szobaakusztika – a világítás megakadályozza a szem fáradását a képernyőn való hosszan tartó ülés miatt, míg a zajkontroll az irodában (pl. hangelnyelő anyagok használatával vagy a munkahelyek térbeli elrendezésével) hozzájárul az alkalmazottak figyelméhez és kényelméhez,
- Megfelelő elhelyezés a szükséges berendezéseknek, dokumentumoknak és irodai kiegészítőknek – a leggyakrabban használt tárgyakat könnyen elérhető helyen kell tartani, hogy elkerüljük a test túlzott nyújtását és csavarását,
- Oktatni az alkalmazottakat az egészségügyi és biztonsági elvekről – az alkalmazottaknak ismerniük kell a helyes testtartásokat, a relaxációs és nyújtási technikákat a potenciális problémák minimalizálása érdekében.
Hogyan gondoskodjunk a megfelelő munkakörülményekről?
Miért kellene egy cégnek figyelmet fordítania az ergonómiára a munkában? Elsősorban a megfelelő munkakörülmények biztosítása hozzájárul a munkahelyi sérülések és betegségek csökkentéséhez. A hátfájás, a nyakmerevség, a csuklóproblémák vagy az izomfeszültség csak néhány a gyakori panaszok közül, amelyek a nem megfelelően beállított bútorok és berendezések, valamint a helyes testtartás és viselkedés iránti alacsony tudatosság miatt léphetnek fel. Ha az alkalmazottak kényelmesen érzik magukat a munkakörnyezetükben (azaz kevesebb fáradtságot és fájdalmat tapasztalnak), hatékonyabban tudják végezni feladataikat. A munkavégzés körülményeinek javítása tehát hozzájárulhat a cég termelékenységének növeléséhez.
Hogyan gondoskodjunk a megfelelő munkakörülményekről?
A munkáltató több intézkedést is tehet a feladatok megfelelő körülményeinek biztosítása érdekében. A legfontosabb a megfelelő berendezések (székek, íróasztalok, monitorok, billentyűzetek, egerek és egyéb szükséges munkaszerszámok) biztosítása, amelyek állíthatóak és testre szabhatóak (például magasság szempontjából). Az alkalmazottak biztosan pozitívan értékelik az egészségükre való odafigyelést, ha olyan juttatásokat vezetnek be, mint a gyógytornász támogatása, a masszázsszékhez való hozzáférés vagy a masszőr látogatása az irodában. Ráadásul a munkáltató az otthoni munkavégzés esetén is figyelembe veheti az ergonómiát, oktatva az alkalmazottakat erről és figyelemmel kísérve a munkakörülményeket otthon.
Irodai ergonómia a munkában – összefoglalás
A hátfájás (rossz testtartásból), a carpalis alagút szindróma (az egér folyamatos használatából) és a nyakproblémák (a monitor vagy laptop képernyője előtt elfoglalt rossz pozíció miatt) csak néhány egészségügyi következmény, amely a hosszú ideig tartó ülő munkavégzésből adódik. Az ilyen problémák a munkavállalói szerep megfelelő betöltésének képtelenségéhez vezetnek – csökkentve a hatékonyságot és a termelékenységet, és egyre inkább kényszerítve a betegszabadságra, ami leállítja a folyamatban lévő tevékenységeket. Ezért a cégeknek megfelelő gyakorlatokat kellene bevezetniük alkalmazottaik egészsége és jóléte érdekében, az irodai ergonómiát pedig olyan befektetésként kellene kezelniük, amely hozzájárul a szervezet sikeréhez és fejlődéséhez.
Most már tudod, miért kell a cégnek foglalkoznia az irodai ergonómiával. Olvasd el ezt is: Kedves barátok a munkahelyen. 3 alapvető előny és hátrány egy háziállatbarát irodában
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a mi szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.
Nicole Mankin
HR menedzser, aki kiválóan képes pozitív légkört teremteni és értékes környezetet kialakítani a munkavállalók számára. Szereti látni a tehetséges emberek potenciálját, és mozgósítani őket a fejlődés érdekében.