Pozitív pszichológia egy szervezetben – tartalomjegyzék:
Pozitív pszichológia a szervezetekben – vagy mi?
A pozitív pszichológia a szervezetekben a trend elveinek és technikáinak alkalmazását jelenti a vállalat kontextusában. Hangsúlyozza, hogy a munkáltatók (beleértve a közvetlen feletteseket) támogassák a munkavállalókat abban, hogy örömöt és elégedettséget érezzenek a munkájukban, így mindenki hozzájárulhat és értékelheti a vállalat összesített sikerét. Így célja a munkavállalók jólétének és hatékonyságának javítása, valamint támogató munkakörnyezetek kialakítása – tiszteletben tartva azt a hitet, hogy a munkához való hozzáállásunk befolyásolja, hogyan végezzük el a feladatainkat.
Pszichológiai tőke – a pozitív pszichológia kulcselemei
A pszichológiai tőkét úgy tekintjük, mint azokat a személyes erőforrásokat, amelyekkel egy egyén rendelkezik, és amelyek relevánsak a munkahelyen, azaz az önhatékonyság érzése, optimizmus, a feladatok elvégzésére való motiváció, vagy az erőfeszítések utáni önszabályozás képessége (amelyet az egyén stresszel, nehézségekkel és életbeli kihívásokkal való megküzdési képességeként értelmezünk), többek között. Mindezek az erőforrások hatással vannak a munkavállalók feladatainak teljesítésére és az elért eredményekre – és következésképpen befolyásolják az általános munkahelyi elégedettséget, elkötelezettséget vagy mentális egészséget. Az alapvető feltételezés az, hogy a pszichológiai tőke egy olyan erőforrás, amelyet építeni, fejleszteni és gyakorlatba ültetni kell (mind egyéni, mind szervezeti szinten).
Pozitív pszichológia a munkahelyen – mit foglal magában?
Mi szükséges ahhoz, hogy a pozitív pszichológia megvalósuljon a munkahelyen? Ed Diener és Robert Biswais Diener a “Happiness at Work. “Happiness at Work: Maximizing Your Psychological Capital for Success” című könyvükben 6 fő elemet azonosítottak, amelyeknek feltétlenül jelen kell lenniük egy vállalatnál. Ezek a következők:
- Függetlenség
- Támogató kapcsolatok (főnökökkel/csapattal)
- Elvégzett feladatok
- Kapott juttatások és előnyök
- Tisztelet és társadalmi elismerés
- Világos elvárások a munkavállalóval szemben
A szervezeteknek elő kell segíteniük az autonómiát, és szabadságot kell adniuk a munkavállalóknak a döntések meghozatalára és a feladatok elvégzésére (felhatalmazás). Az ilyen magatartás felelősségteljesebbé teszi az embereket a munkájuk iránt, és növeli a motivációjukat és kreativitásukat, ami végül jobb jólétbe és a feladatok iránti pozitívabb hozzáállásba fordul.
Az ilyen típusú szervezetek a munkavállalók közötti megfelelő kapcsolatok elősegítésére és a társadalmi támogatás biztosítására összpontosítanak. Erőfeszítéseket tesznek annak érdekében, hogy olyan munkakörnyezetet alakítsanak ki és tartsanak fenn, ahol a tisztelet és empátia uralkodik, és a munkavállalók segítik egymást (a kölcsönös siker érdekében), ami viszont mindenki jólétének jelentős javulásához vezet.
A koncepció azt is magában foglalja, hogy a munkavállalóknak lehetőséget kell kapniuk arra, hogy a lehető legjobban kihasználják készségeiket, tehetségüket és kompetenciáikat a munkahelyen. A szervezetnek ezért olyan feltételeket kell biztosítania a munkavállalók számára, hogy fejlődhessenek, fejleszthessék készségeiket, és különböző feladatokban gyakorolhassák erősségeiket. Egy megfelelő megoldás erre a munkakör kialakítása, amely lehetővé teszi az emberek számára, hogy megtervezzék a munkájukat.
A fizetés, juttatások vagy további ösztönzők tagadhatatlanul befolyásolják, hogyan érzik magukat a munkavállalók a feladataikkal kapcsolatban. Mégis, érdemes megjegyezni, hogy nemrégiben az emberek azt hitték, hogy a fizetés a munkavállalók alapvető motiváló tényezője. Manapság más tényezők, mint a kölcsönös kapcsolatok, egészségügyi aggályok vagy a tartozás érzése, nem kevésbé lényegesek, mint a fizetés.
A munkavállalóknak – függetlenül a pozíciójuktól vagy a hierarchiában betöltött szintjüktől – folyamatos megerősítésre van szükségük az értékük tekintetében. Az elismerés a teljesítményekért és a szervezethez való hozzájárulásokért növeli az önbecsülést és a munkahelyi elégedettséget, ami nagyobb motivációhoz és elégedettséghez vezet. A társadalmi elismerés szintén elősegíti a pozitív interperszonális kapcsolatokat, hozzájárulva az egyén általános jólétéhez.
A pozitív pszichológia alapértékei a szervezetben világos irányelveket követnek, amelyekben meghatározott feladatokat kell elvégezni, és hogyan kell működni a munkahelyen mindenki számára a szervezetben. A zűrzavar vagy félreértés ezen a téren végül a túlterheltség érzéséhez vezethet, ami nem megfelelően befolyásolja a munkahelyen eltöltött órákhoz való hozzáállást.
Pozitív pszichológia a munkahelyen – összefoglalás
A munka mindenki életének alapvető része – és az emberek közötti általános hozzáállás tele van panaszokkal a ránk háruló feladatok számáról, a reggeli felkelés szükségességéről, a rossz kapcsolatokra a munkatársakkal vagy főnökökkel, vagy a munkakörülményekkel (különösen a fizetés és a munkaidő, valamint a munkahely rugalmassága terén) való elégedetlenségről.
A pozitív pszichológia a munkahelyen szembenéz ezzel a hozzáállással, és elismeri, hogy a szervezet sikerének elérése kéz a kézben jár a munkavállalók jólétével. A kulcs a megfelelő hozzáállásban rejlik, amelyet mindkét fél – a munkavállalók és a menedzserek vagy munkáltatók – kidolgozhat. A szervezet részéről szükséges, hogy a magatartást minden munkavállalóhoz igazítsák, és reagáljanak az igényeikre a munkahelyi elégedettség tényezői szempontjából.
Olvassa el ezt is: A 5 legjobb szokáskövető alkalmazás. Valóban működik a szokáskövetés?
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív közösségünkhöz a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinteresten, TikTokon.
Nicole Mankin
HR menedzser, aki kiválóan képes pozitív légkört teremteni és értékes környezetet kialakítani a munkavállalók számára. Szereti látni a tehetséges emberek potenciálját, és mozgósítani őket a fejlődés érdekében.