A több generációs munkaerő kezelése új kihívások elé állítja a vezetőket és a vállalkozókat. Figyelembe kell venni minden generáció erősségeit, elvárásait és szükségleteit, majd alkalmazni a megfelelő menedzsment módszereket. Fontos az is, hogy hatékony kommunikációt biztosítsunk minden munkavállalóval. Hogyan lehet megfelelni ennek a kihívásnak?
A több generációs munkaerő kezelése – tartalomjegyzék:
5 generáció a munkahelyen
A munkához és a prioritásokhoz való eltérő megközelítések egyaránt előnyösek és hátrányosak lehetnek a cég számára. A különböző generációk jellemzőinek jó megértése hozzájárulhat a szervezet fejlődéséhez, új innovatív megoldások bevezetéséhez és versenyelőny megszerzéséhez. Ugyanakkor a nem megfelelő intergenerációs menedzsment negatívan befolyásolja a csapat kommunikációját, légkörét és szervezeti kultúráját, és ennek következtében a munkavállalók termelékenységét is.
Az ilyen negatív következmények elkerülése érdekében szükséges minden generációt meghatározni, különösen azok szükségleteit, prioritásait, elvárásait és erősségeit, amelyek jelentősen befolyásolhatják a szervezet fejlődését. Jelenleg öt aktív generáció található a munkaerőpiacon:
- Tradicionálisok, más néven „csendes generáció” (1925 – 1944 között születtek). Nyugdíjkoruk ellenére sok tagja ennek a generációnak úgy dönt, hogy aktívan dolgozik. A tradicionálisok hűséges munkavállalók – ez a tulajdonság nemcsak a munkahelyen, hanem a magánéletükben is megmutatkozik (hűségesek partnereikhez, családjaikhoz, vallási meggyőződéseikhez).
- Baba Boomerek (1943 – 1960 között születtek). A második világháború után jelentős születési növekedés volt. Mivel a baba boomereknek heves versennyel kellett szembenézniük a munkaerőpiacon, nagy figyelmet fordítottak szakmai teljesítményeikre.
- X generáció (1961 – 1981 között születtek). E generáció képviselői individualisták, akik értékelik a függetlenséget, autonómiát és szabadságot a munkahelyen. Az „X” betű, amely a generáció nevében szerepel, az ismeretlent jelöli. Ez azt jelenti, hogy ennek a generációnak a tagjai gyakran elveszettnek érzik magukat, és keresik az élet értelmét.
- Y generáció, más néven Millenniumiak (1980 – 2000 között születtek). E generáció képviselői az internet és az új technológiák világában nőttek fel, így technológiai tudásuk jobb, mint az előző generációké. Fontos számukra a munka és a magánélet közötti jó egyensúly, ezért nagy ambícióik ellenére nem helyezik a munkát a család, barátok és magánélet elé.
- Z generáció (1995 – 2012 között születtek). Ők a legfiatalabbak a kortárs munkaerőpiacon. Készek a fejlődésre és nyitottak az új kihívásokra. Felelősséget éreznek karrierjükért, ugyanakkor értékelik a rugalmasságot és a megfelelő munkakörülményeket.
A több generációs munkaerő kezelése

Hogyan lehet kezelni a több generációs munkaerőt? Nézd meg hasznos tippjeinket.
Értsd meg minden generáció tagjait és igazítsd a menedzsment stratégiáidat
Minden generáció képviselői eltérő értékekkel, elvárásokkal rendelkeznek, és különböző tényezők motiválják őket. Ezt az információt, valamint a vezetők számára készült tippeket arról, hogyan kezeljék a különböző generációkat, az alábbi táblázatban gyűjtöttük össze.
Generáció | Erősségek és leírás | Motiváló tényezők és juttatások | Tipp a vezetőknek |
Tradicionálisok (1925-1944) |
|
|
|
Baba Boomerek (1961-1981) |
|
|
|
X generáció (1961-1981) |
|
|
|
Millenniumiak (1980-2000) |
|
|
|
Z generáció (1995-2012) |
|
|
|
Stereotípiák lebontása
A sztereotípiák károsak lehetnek, nemcsak az érintett generációk képviselői számára, hanem magának a cégnek is. A közönséges feltételezések alapján hozott döntések, a valódi munkavállalói szükségletek helyett, a potenciáluk pazarlásához vezethetnek. Ez a kommunikáció és a csapat együttműködés gyengüléséhez is hozzájárulhat, és ennek következtében növelheti a fluktuációt, mivel egy elégedetlen és félreértett munkavállaló gyorsan váltani akar.
Ma a legtöbb ember hozzáfér az internethez vagy a hagyományos médiához. Itt találhatók különböző publikációk, amelyek, hogy felkeltsék az olvasók figyelmét, félrevezető kattintásvadász címekkel rendelkeznek. Az ilyen posztok általában nem nyújtják azt a tartalmat, amit a cím sugall. Az ilyen tartalmak böngészése megerősíti a kérdéses generációról alkotott képet, amelyet egyre többen másolnak.
A legjobb megoldás a sztereotípiák elkerülésére, ha aktívan hallgatod a munkatársaidat. Ha nyitottak vagyunk valódi szükségleteikre és értékeikre, a vezetők könnyebben kihasználhatják potenciáljukat a munkában, választhatják a megfelelő menedzsment módszert, és kínálhatnak megfelelő juttatásokat, amelyek motiválják őket a feladataik lelkiismeretes ellátására. Ezenkívül a kölcsönös tisztelet és megértés légköre pozitívan befolyásolja a kapcsolatokat és a csapat együttműködést.
Bátorítsd a munkavállalókat tudásuk megosztására
Néhány generáció számára (tradicionálisok, baba boomerek) a lehetőség, hogy megoszthassák tudásukat és tapasztalataikat, valójában elvárt juttatás és motiváló tényező. Ha ilyen embereket mentor szerepbe helyeznek, a vezetők tiszteletet és bizalmat mutatnak irántuk. A fiatalabb generációk viszont nyitottak az új tudás megszerzésére és a személyes fejlődésre, így szívesen fogadnak tanácsokat tapasztaltabb munkavállalóktól.
Ez azonban nem jelenti azt, hogy a szerepek ne cserélődhetnének fel. Az egymástól való tanulás egy másik módja a sztereotípiák lebontásának és a jobb kommunikációnak. Ennek következtében új és innovatív ötletek születnek, amelyek pozitívan befolyásolják a cég növekedését.
Legyél rugalmas
Egy több generációs csapatban minden munkavállalónak eltérő elvárásai lesznek, különösen a munkaidő és a munkarend tekintetében. Ezt sok tényező befolyásolja, például a gyermekgondozás vagy a napi termelékenység (vannak, akik reggel produktívabbak, mások inkább este dolgoznak).
Az ilyen esetekben a rugalmasság hiánya sem a munkavállalóknak, sem a cégnek nem kedvez. Ezért érdemes stratégiát kidolgozni, amely lehetővé teszi, hogy minden munkavállaló a számára megfelelő időben és helyen végezze el feladatait. Ezzel kapcsolatban nehézségek merülhetnek fel, mivel a különböző időpontokban végzett munka megnehezítheti a kommunikációt, különösen, ha valaki azonnali visszajelzést vár.
Segíthet az aszimmetrikus kommunikáció alkalmazása a probléma megoldására. E módszer keretében a munkavállaló teljesítménye számít, nem pedig az íróasztal mögött töltött órák. Az aszimmetrikus kommunikáció nem igényel azonnali válaszokat az üzenetekre sem, mivel valakinek a visszaírása, miközben egy adott feladaton dolgozik, elvonhatja a figyelmét.
A projektmenedzsment eszközök sokkal könnyebbé teszik a rugalmas alkalmazkodást a beosztottak elvárásaihoz. A Firmbee egy átfogó megoldás, amely lehetővé teszi a projekt előrehaladásának nyomon követését (Kanban táblák használatával), feladatok kiosztását és hozzárendelését az egyes csapattagokhoz, dokumentáció megosztását, kapcsolattartó adatbázisok létrehozását, valamint a cég bevételeinek és kiadásainak ellenőrzését. Ezen kívül a felhasználók kihasználhatják az ATS, HRMS és CRM megoldásokat, amelyek hatékonyabbá teszik a több generációs munkaerő kezelését.
Összefoglalás
A több generációs munkaerő kezelése sok kihívást jelent, de ennek a feladatnak a vállalása számos előnnyel járhat a céged számára, elkötelezett és hűséges munkavállalók, nagyobb termelékenység és innovatív ötletek formájában, amelyek végső soron a cég növekedéséhez vezetnek.
Olvasd el ezt is: A generációs szakadék áthidalása a munkahelyen.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinteresten, TikTokon.Nicole Mankin
HR menedzser, aki kiválóan képes pozitív légkört teremteni és értékes környezetet kialakítani a munkavállalók számára. Szereti látni a tehetséges emberek potenciálját, és mozgósítani őket a fejlődés érdekében.