A toborzási KPI-k nyomon követése és a folyamatok optimalizálása mindig az egyik fő célja kell, hogy legyen egy szervezetnek: mind a fellendülések, mind a visszaesések idején. Valóban, ahhoz, hogy egy cég megfelelően növekedjen, folyamatosan elemezni kell, hogy a meglévő működési területeknek szükségük van-e fejlesztésre – nem csupán új beismerések érdekében. Ma bemutatjuk, hogy mely toborzási Kulcsfontosságú Teljesítménymutatók (KPI-k) érdemesek a mérésre, és melyeket lehet javítani.

Toborzási KPI-k – tartalomjegyzék

  1. KPI-k a toborzásban – milyen mutatókat érdemes mérni?
  2. KPI-k a toborzásban – összefoglalás

Toborzási KPI-k – milyen mutatókat érdemes mérni?

Az alább felsorolt mutatók természetesen nem az összes mérőszám a folyamatok hatékonyságának vizsgálatára, de kétségtelenül a legrelevánsabbak. Bármely cég, amely hangsúlyt fektet a HR osztály munkájának javítására és optimalizálására, köteles ezeket már az elején figyelembe venni.

1. Toborzási idő

A toborzási KPI-k közül az első a HR osztály hatékonyságát és a végrehajtott tevékenységeket mutatja a legjobban. A toborzási idő az az időszak, amely a toborzási folyamat kezdetétől a végéig eltelt – azaz az első hirdetés közzétételétől a jelöltek egyikének kiválasztásáig és az ajánlat elfogadásáig (nem a szerződés aláírásáig).

A LinkedIn adatai szerint ennek a folyamatnak az átlagos időtartama körülbelül 40 nap (több a műszaki és pénzügyi iparágakban, kevesebb az értékesítésben vagy az ügyfélszolgálatban)1 – tehát ha a kérdéses mutató hasonló szinten van, akkor arra lehet következtetni, hogy a HR osztály nagyon hatékonyan működik. Azonban figyelembe kell venni azt a tényt is, hogy az új munkavállaló gyors megszerzése a kínálat vonzerejéből, a cég piaci versenyképességéből vagy a nyitott pozíció és a munkakeresők által birtokolt kompetenciák összhangjából is fakadhat.

2. Költség a felvételre

A második fontos toborzási KPI a munkavállalók keresésével és felvételével kapcsolatos összes költség összegyűjtéséből származik (a hirdetés közzétételétől a bónuszok kifizetéséig bármilyen ajánlásért), majd ezt az összeget elosztjuk a felvett személyek számával. Így információt kapunk arról, hogy átlagosan mennyibe kerül egy ember felvétele.

Ahogyan a toborzási idő esetében is – minél alacsonyabb az érték, annál jobb a cég számára, mert kevesebb pénzt lehet költeni a munkavállaló megszerzésének folyamatára. E mutató magas értékei arra kényszerítik a céget, hogy keressen olyan módokat, amelyek biztosítják, hogy a különböző szakaszok ne generáljanak ilyen magas költségeket (pl. a hirdetés javítása a hirdetési költségek csökkentése érdekében). A globális átlagos felvételi költség, a Humán Erőforrás Menedzsment Társaság (SHRM) szerint körülbelül 4,500 dollár.

toborzási KPI-k

3. Az ajánlat elfogadási aránya

Az ajánlat elfogadási aránya az egyik kulcsfontosságú toborzási KPI, mivel lehetővé teszi számunkra, hogy megvizsgáljuk, hogy az általunk készített ajánlat vonzó-e a munkakeresők számára, és megfelelően reagál-e a munkaerőpiac által támasztott elvárásokra.

A kiszámításához ossza el az elfogadott állásajánlatok számát a tett ajánlatok összegével, és néha a nyitott álláshelyek számával is. Ezt az arányt figyelembe véve lépéseket tehet a különböző ajánlati elemek (bér, juttatások, a pozíció feladatai stb.) megváltoztatására, hogy biztosítsa, hogy az elfogadott ajánlatok száma a lehető legmagasabb legyen.

4. Toborzási csatorna hatékonysága (toborzási forrás hatékonysága)

Az új munkavállalók vonzásával kapcsolatos tevékenységeket általában különböző típusú csatornák segítségével hajtják végre, amelyek minden alkalommal költségeket generálnak. Például, ha a célzott portálokról van szó, akkor a hirdetés közzétételének és a felvétel utáni jutalékok költségeiről van szó, míg a közösségi média csatornák esetében a munkaközvetítési hirdetésekre fordított reklámköltségre figyelünk.

Azonban nem minden forrás fogja feltétlenül hozni a várt eredményeket, először is, a jelentkezések, másodszor pedig az értékes jelentkezések szempontjából. Ezért alaposan vizsgálja meg, hogy hány releváns önéletrajzot hoz be minden csatorna, és hasonlítsa össze a megszerzésükhöz felmerült költségekkel, hogy megvizsgálja a hatékonyságát.

5. Új munkavállalók fluktuációja

Végül, de nem utolsósorban, szeretnénk megemlíteni az új munkavállalók fluktuációját, mint az egyik toborzási KPI-t, amely megmutatja, hogy hány új munkavállaló mond fel 3 hónapon belül, hat hónap alatt vagy egy év alatt. Érdemes tanulmányozni ezt a számot, mert felfedheti a cég működésével kapcsolatos problémákat.

Természetesen ez nem egy teljesen értelmes mutató – az emberek végül kifáradhatnak a megfelelő készségek hiánya vagy a csapattal való összhang hiánya miatt, valamint súlyos személyes okokból is felmondhatnak. Azonban érdemes megvizsgálni a gyors felmondások okait, és ellenőrizni, hogy vannak-e szigorúan belső okok, amelyeket ki lehet küszöbölni.

Toborzási KPI-k – összefoglalás

Minden cégnek arra kell törekednie, hogy a toborzási KPI-k nyomon követése – a szervezet egyik legfontosabb folyamata – a lehető leghatékonyabb és gyakorlatilag nyereséges legyen. Ennek érdekében érdemes nyomon követni az összes fent említett KPI-t, összevetni őket egymással, majd megvizsgálni az elért eredményeket a kezdetben kitűzött értékekhez képest, amelyeket el akart érni.

Különös hangsúlyt kell fektetni arra, hogy keressük a korrelációkat az egyes mutatók között, amelyek jelezhetik, hogy fejlesztések szükségesek egy kiválasztott területen (pl. az ajánlat elemei). Így biztosíthatjuk, hogy a forrásszerzési folyamatok olyan módon zajlanak, amely eléri a kívánt eredményeket.

Nicole Mankin

HR menedzser, aki kiválóan képes pozitív légkört teremteni és értékes környezetet kialakítani a munkavállalók számára. Szereti látni a tehetséges emberek potenciálját, és mozgósítani őket a fejlődés érdekében.

View all posts →