Minden munkáltató a legjobban képzett alkalmazottakkal szeretne együttműködni. Azonban hogyan lehet elérni a valódi tehetségeket a munkaerőpiacon, miközben minimalizáljuk a munkát és a költségeket? A válasz az alkalmazotti ajánlásból származik, egy olyan programból, amely a jelenleg foglalkoztatottak kapcsolati hálózatán keresztül segít a cégeknek hatékonyan elérni a legjobb jelölteket.
Alkalmazotti ajánlás – tartalomjegyzék:
- Mi az alkalmazotti ajánlás?
- Az alkalmazotti ajánlási programok előnyei
- Alkalmazotti ajánlás – Mire érdemes figyelni?
Mi az alkalmazotti ajánlás?
Jelenleg nincs hiány a munkakeresőkben a piacon. Ahhoz, hogy a potenciális munkáltató szemében a lehető legvonzóbbá váljanak, és motiválják őt a felvételre, gyakran színesítik a tényeket vagy saját előnyeiket, amelyeket magukról mutatnak be. Ennek eredményeként a benyújtott önéletrajzok ellenőrzése nagyon munkaigényes folyamattá válik, és a cég, amíg az új alkalmazott valódi munkát nem kezd, nem biztos a képességeiben.
A toborzási kockázat csökkentése érdekében egyre több cég dönt az alkalmazotti ajánlási program bevezetése mellett. Ez a módszer a jelenlegi alkalmazottak kapcsolati hálózatát használja, akik ajánlják a szervezeteket azoknak a személyeknek, akikről úgy vélik, hogy érdemes érdeklődni irántuk. Információt adnak kollégáiknak a toborzás megkezdéséről, és néha átadják az önéletrajzaikat is. Így az ajánló alkalmazott nagykövetként lép fel, aki másoknak bemutatja a szervezetet, mint a nagyszerű munkahelyet.
Az ajánlási rendszer használata lehetővé teszi a cég számára, hogy gyorsabban elérje a kvalifikált alkalmazottakat, aminek köszönhetően mind a munkáltató, mind a szakember vonzó együttműködési feltételeket kap. Sok esetben az ajánló is elismerésben részesül. A cég és egy értékes jelölt kombinációjáért gyakran további pénzügyi jutalmakat is biztosítanak.

Az alkalmazotti ajánlási programok előnyei
A tehetséges jelöltek biztosítása mellett ez a megoldás pozitív hatással van a munkakörnyezetre és a kölcsönös bizalomra is. A márkaképviselő szerepét betöltve az alkalmazott érzi, hogy a szervezet bízik benne és figyelembe veszi a véleményét. Ugyanakkor az így a céghez bemutatott új alkalmazott számíthat egy olyan barát támogatására, aki már ott dolgozott, és tudja, hogy mit várnak el egy adott üzleti környezetben.
Az alkalmazottak elkötelezettsége hajtja a teljes toborzási folyamatot, aminek köszönhetően a munkáltatónak lehetősége van minimalizálni a kapcsolódó költségeket. Ők biztosítják a szakosodott jelöltek elérhetőségeit és kapcsolati adataikat. Ezért a munkáltatónak csak annyi marad, hogy időpontot egyeztessen velük egy interjúra. Ennek eredményeként nincs szükség a jelöltek megszerzésének és ellenőrzésének szakaszára, ami szintén költségcsökkentéssel jár.
Az alkalmazotti ajánlási rendszer szintén fontos eleme a munkáltatói márkázásnak. Azáltal, hogy a munkavállalók ajánlják a céget barátaiknak, formálják annak imázsát és hangsúlyozzák az együttműködés minden előnyét. Gyakran a jelöltek, a vezetői pozíciók helyett, inkább a kisebb pozíciókban dolgozó alkalmazottakban bíznak. Ezért az ajánló alkalmazottaknak valós hatásuk van az egész csapat formálására, ami egyben növeli a márkához való lojalitásukat is.
Senki sem ismeri jobban a céget, mint azok az emberek, akik ott dolgoznak. Figyelembe véve saját tapasztalataikat, a kultúra, a profil vagy a szervezet céljainak ismeretét, a jelenlegi alkalmazottak képesek megfelelően elemezni a javasolt szakember illeszkedésének mértékét. Olyan emberek felvétele, akik tökéletesen megfelelnek a konkrét követelményeknek, csökkenti az alkalmazottak fluktuációját, minimalizálva a jövőbeli toborzásokkal kapcsolatos költségeket.
Az alkalmazotti ajánlások megkönnyítik a szervezetek számára, hogy gyorsan elérjék a valódi tehetségeket, beleértve azokat is, akik általában nem elérhetők más toborzási forrásokból. Ezenkívül lehetővé válik olyan szakemberekkel való kapcsolatfelvétel, akik bár nem aktívan keresnek munkát, nyitottak az új ajánlatokra. Egy vonzó ajánlat és a baráttal való együttműködés víziója gyakran olyan tényezőkké válik, amelyek végül motiválják a munkahelyváltást, ami szintén támogatja a passzív toborzási stratégiát.
Alkalmazotti ajánlás – Mire érdemes figyelni?
Nem minden alkalmazott hajlandó mindig részt venni az alkalmazotti ajánlásokban. Ezért, ha egy cég profitálni szeretne ebből a módszerből, fontos, hogy megfelelően bevonja az alkalmazottait. Sok esetben különböző típusú ajánlási bónuszokat használnak az alkalmazottak motiválására. Az ilyen juttatás függhet a pozíció típusától vagy attól, hogy a jelölt mennyi ideig marad a cégnél. Azonban függetlenül az alkalmazotti ajánlási program formájától vagy a hozzá kapcsolódó bónuszok formáitól, szükséges pontosan leírni és bemutatni a működésének elveit minden alkalmazott számára.
Egy hatékony ajánlási program nem működhet a jelenlegi alkalmazottak munkával való elégedettsége nélkül. Érthető, hogy azok az emberek, akik elégedetlenek egy adott céggel való együttműködéssel, nem fogják ajánlani azt barátaiknak. Ezért a szervezetnek először a már eddig foglalkoztatottak munkakörülményeiről kell gondoskodnia, hogy azok, akiket motiválni lehet a cselekvésre, szívesen beszéljenek munkájuk előnyeiről másoknak is.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a mi szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinteresten, TikTokon.
Nicole Mankin
HR menedzser, aki kiválóan képes pozitív légkört teremteni és értékes környezetet kialakítani a munkavállalók számára. Szereti látni a tehetséges emberek potenciálját, és mozgósítani őket a fejlődés érdekében.