Mi a valódi költsége a udvariatlanságnak a munkahelyen? Mi az udvariatlanság és mik a leggyakoribb példái? Vannak módszerek a toxikus munkahely megváltoztatására? Olvassa el a cikket, hogy megtudja, hogyan lehet hatékonyan kezelni a munkahelyi udvariatlanságot.
Udvariatlanság a munkahelyen – tartalomjegyzék:
- Mi az udvariatlanság a munkahelyen?
- A munkahelyi udvariatlanság leggyakoribb példái
- Az udvariatlanság valódi költsége
- Miért olyan káros a cég számára?
- Mit kell tenni az udvariatlanság csökkentésére?
- Összefoglalás
Mi az udvariatlanság a munkahelyen?
Udvariatlanság sokkal gyakoribb, mint kellene, és úgy tűnik, hogy növekszik. Egyre több alkalmazott számol be arról, hogy rosszul bánnak vele, vagy rendszeresen tapasztal udvariatlanságot. Az udvariatlanságnak számító viselkedés (udvariatlanság, igazságtalanság) nem illegális, gyakran nehéz bizonyítani, és a HR menedzserek számára nehezen észlelhető. Mivel észrevétlen, az udvariatlanság nagyon veszélyes és romboló – hozzájárul a fluktuációs arány növekedéséhez, csökkenti a morált és stresszt okoz az alkalmazottak számára.
Az udvariatlanság esetei hajlamosak sokkal nagyobb konfliktusokká nőni. Az ilyen konfliktusok, amikor elérik a HR osztályokat, nem könnyen vizsgálhatók.
A munkahelyi udvariatlanság leggyakoribb példái
Az ilyen példák listája sosem teljes, de egyes viselkedéseket egyértelműen hozzá kell adni a listához. Nézzük meg, hogyan mutathatják ki az alkalmazottak a jó modorukat egymás iránt. Néhány viselkedés finomabb és nehezebben észlelhető, de mégis hatással van, és nem hagyható figyelmen kívül.
Udvariatlanság nyilvánvaló, egyértelmű példák:
- csendben kezelni valakit
- valakiről a háta mögött beszélni
- csúf, lealacsonyító üzeneteket küldeni
- megalázó megjegyzéseket tenni
- tisztelet hiányát mutatni: megjegyzések vagy gesztusok által
- vádakat megfogalmazni a szakmai kompetenciával kapcsolatban
- nyilvánosan megdorgálni
- rossz kedvet mutatni
- érzelmi tirádákat mondani
- faji jelzőket használni
- közvetlen szexuális közeledést tenni
- zaklatni
Udvariatlanság észrevétlen, finom példák:
- csúnyán nézni
- nem figyelni
- figyelmen kívül hagyni valaki jelenlétét
- megakadályozni másokat a beszédben
- figyelmen kívül hagyni valaki érdemeit a közös munkában
- utasítást kérni, majd figyelmen kívül hagyni azt
- arrogáns hangon beszélni
- lekezelően bánni valakivel
- sztereotípiákon alapuló vicceket mesélni
- betolakodni a kolléga terébe
- zajongani
Néhány udvariatlan viselkedés a új technológiák fejlődésének köszönhető: üzenetküldés egy prezentáció alatt, sértő megjegyzések írása a közösségi médiában, gúnyos filmek készítése – mindez néhány évtizeddel ezelőtt még nem volt lehetséges. A közös irodai eszközök is fegyverré válhatnak – elakadt nyomtatók, kikapcsolt fénymásolók, inaktív alkalmazások. Az alkalmazottak egyre több módot találnak a rosszindulatuk kifejezésére.

Az udvariatlanság valódi költsége
Az udvariatlanság ára rendkívül magas. A pontos számokat csak becsülni lehet. Azok a cégek, amelyek tolerálják a zaklatást, igazságtalanságot és udvariatlanságot, fel kell készülniük arra, hogy elfogadják és megfizessék a magas fluktuációt, csökkent termelékenységet, tehetségek elvesztését és a betegszabadság növekedését. Az 500 Fortune cég összköltsége elérheti az évi 16 millió amerikai dollárt.

Miért olyan káros a cég számára?
Az udvariatlanság nemcsak az alkalmazottak, hanem a cég számára is káros. Azok az alkalmazottak, akik boldogtalanok a munkahelyükön, magasabb stresszszintet mutatnak, és ennek következtében kevesebb munkát végeznek el. Még részletes felmérések nélkül is nyilvánvaló, hogy azok az alkalmazottak, akik aggódnak a zaklatás vagy más udvariatlan cselekedetek miatt, nagyobb valószínűséggel: csökkentik a termelékenységüket, alacsonyabb minőségű munkát végeznek, abbahagyják az együttműködést és a segítségnyújtást, valamint leállítják ötleteik és megoldásaik megosztását.
Általában az alkalmazottak többsége tudja, hogy milyen típusú viselkedés illegális, ezért azokat a tevékenységeket választják, amelyekkel megúszhatják, de a finomabb típusú udvariatlanság is egyformán káros. A munkahelyi feszültség légköre nem jobb, mint a nyílt konfliktus, mert az áldozatok egyre kevesebb időt töltenek a munkahelyen, és próbálják elkerülni elkövetőiket – a láthatatlan akadályok az emberek között hatékonysági problémákat okoznak a munkafolyamatokban. Az ilyen akadályok összhatása nehezen értékelhető.

Mit kell tenni az udvariatlanság csökkentésére?
A jó vezetők hajlamosak megfigyelni alkalmazottaikat, és próbálják kiszűrni azokat, akik eltávolodás tüneteit mutatják a munkától vagy csapattársaiktól. Az első lépés egy egyéni beszélgetés az alkalmazottal. Először is észlelni kell az udvariatlanság esetét.
De vannak stratégiák, amelyeket alkalmazni kell, mielőtt bármilyen probléma jele láthatóvá válna. Ahhoz, hogy a cég udvarias maradjon, először a vállalati kultúra problémáját kell kezelni.
Számos konkrét stratégia létezik az udvariatlanság kezelésére a munkahelyen. A hatékony vezetőknek figyelembe kell venniük:
- olyan egyének toborzása, akik jó modorral rendelkeznek
- gyakori értékelés a munkavállalók teljesítményéről
- udvariassági ülések tartása
- visszajelzés kérése, teljesítményről visszajelzés adása
- tisztelet minden alkalmazott iránt
- világosan meghatározni az elfogadható magatartást: irányelvek biztosítása, magatartási szabályokat tartalmazó kézikönyvek létrehozása
- biztosítani, hogy minden alkalmazott értékeltnek, biztonságban lévőnek és meghallgatottnak érezze magát

Összefoglalás
Az udvariatlanság nem ritka probléma, és sok cégnél előfordul. Nemcsak a főnökökre és felügyelőkre korlátozódik: a kollégák is ugyanolyan gyakran viselkednek udvariatlanul. Az udvariatlan viselkedés bármely iparágban vagy helyen előfordulhat, ahol az emberek együtt dolgoznak és üzletelnek, ezért az udvariasságnak a cég kultúrájának részévé kell válnia.
Nem tanácsos figyelmen kívül hagyni az udvariatlanságot a munkahelyen, mivel ez könnyen agresszióvá, nyílt konfliktussá vagy erőszakká alakulhat idővel. A cégeknek magatartási kódexet kell felállítaniuk, valamint megfelelő politikákat kell bevezetniük. A tisztelet az egyik legfontosabb érték, amelyet az embereknek minden helyzetben, mind magánéletben, mind üzleti környezetben követniük kell, ezért ezt minden körülmények között ösztönözni kell. Az udvariatlanság a jelenlegi gazdasági korszak legnagyobb kihívása, de kezelhető és megelőzhető.
Olvassa el ezt is: A sokszínűségkezelés és az egyenlő foglalkoztatási lehetőség kapcsolata a munkahelyen
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív közösségünkhöz a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on.
Nicole Mankin
HR menedzser, aki kiválóan képes pozitív légkört teremteni és értékes környezetet kialakítani a munkavállalók számára. Szereti látni a tehetséges emberek potenciálját, és mozgósítani őket a fejlődés érdekében.