Manapság a legfontosabb kifejezések közé tartozik mind az üzleti életben, mind a munkaerőpiacon a „márka”. Ez a szó három entitásra utalhat: egy cég, amely bizonyos termékeket vagy szolgáltatásokat kínál, bármely egyén, aki foglalkozik a saját imázsával (személyes márkázás), és egy munkáltató, aki a potenciális jelöltek, valamint a jelenlegi és jövőbeli alkalmazottak körében a felismerés építésére összpontosít (munkáltatói márkázás). Ezen entitások mindegyike specifikus marketing tevékenységeket folytat a várt célok elérése érdekében – a munkáltató esetében a HR osztályok által használt toborzási marketing különösen fontos. Mit is jelent ez a folyamat, és milyen eredményeket hozhat? Olvass tovább.
Mi az a toborzási marketing? – tartalomjegyzék:
- Toborzási marketing – definíció és alapvető célok
- Toborzás és toborzási marketing – nem ugyanaz?
- Mit vesz át a toborzás a marketingből?
- Toborzási marketing – folyamatok
- Összefoglalás
Toborzási marketing – definíció és alapvető célok
A cég értékesíti termékeit, a szakember építi a személyes márkáját, a birtokában lévő készségeket, és a munkáltató egyszerűen csak önmagát – mint a legjobb helyet a karrier célok elérésére, fejlődésre és keresetre. Itt rejlik a HR szakemberek toborzási marketingjének lényege. A hagyományos vagy online marketingből ismert legjobb gyakorlatok alkalmazásával a toborzók próbálnak kapcsolatba lépni a jelöltekkel (ügyfelekkel) és hirdetni a munkahelyet (szolgáltatást).
A toborzási marketing célja tehát nem az, hogy vonzzon egy már érdeklődő jelöltet, aki válaszolt egy hirdetésre, hanem hogy kapcsolatba lépjen a munkakeresőkkel, akik potenciális jelöltekké válhatnak egy adott cég számára.

Toborzás és toborzási marketing – nem ugyanaz?
Bár úgy tűnhet, hogy a toborzás és a toborzási marketing ugyanaz a jelenség, fontos kiemelni, hogy nagyon fontos különbségek vannak közöttük. Először is, a toborzási folyamatok során a cég aktuális igényeire reagálunk, támaszkodva a nyitott pozíciókra, és például LinkedIn-en vagy toborzó ügynökségek segítségével keresünk jelölteket. Ezzel szemben a toborzási marketing tevékenységek végrehajtása holisztikus megközelítést igényel, és a munkahely hirdetésére összpontosít még nyitott toborzási folyamatok nélkül is. Így a jövőbeli foglalkoztatási igényekre reagál, létrehozva egy olyan hely imázsát, ahol egyszerűen „dolgozni akarsz”.
Mit vesz át a toborzás a marketingből?
A toborzási marketing két fontos fogalomhoz kapcsolódik, amelyek mindenki számára ismertek, aki napi szinten foglalkozik marketinggel: persona és értékesítési tölcsér. A marketing tevékenységek végrehajtásakor a szakemberek mindig a célcsoport azonosításával és egy persona, azaz az ideális ügyfél profiljának felépítésével kezdik (a demográfiai adatokkal, életstílussal, szükségletekkel, motivációkkal és frusztrációkkal együtt). Az ilyen eljárás célja, hogy a létrehozott üzeneteket az ügyfelek igényeihez igazítsák. A toborzás esetében sincs ez másképp. A HR szakemberek az ideális jelölt leírásának elkészítésével kezdik, majd kidolgoznak egy kommunikációs stratégiát.
Az értékesítési tölcsér viszont a fogyasztó vásárlási folyamatát képviseli, és magában foglalja azokat a tevékenységeket, amelyek célja: a vásárló figyelmének felkeltése, érdeklődés generálása, szükséglet kialakítása és vásárlás végrehajtása. A toborzási marketing esetében a tölcsér első szakaszára összpontosítunk – próbáljuk növelni a cég ismertségét, érdeklődést kelteni, ösztönözni az embereket, hogy nézzék meg az ajánlatunkat, döntést hozzanak a munkaváltásról, és ami a legfontosabb, inspirálni őket, hogy keressék a tökéletes munkát.
Toborzási marketing – folyamatok
Hogyan népszerűsíti a toborzási marketing a céget mint a legjobb munkahelyet? A alapja a rendszeres kommunikáció a közönséggel (elsősorban a közösségi médián keresztül), amely a szervezeti kultúra, a cég értékei, az üzleti működés, a munkavállalóhoz való hozzáállás vagy a juttatások bemutatására összpontosít. Fontos részt venni olyan eseményeken is, amelyek lehetőséget adnak arra, hogy találkozzunk az iparág hasonló szereplőivel, és piaci lehetőségeket hirdessünk egy standon. A jelenlegi alkalmazottaktól rendszeresen visszajelzést kérni és a kapottak alapján változtatásokat végrehajtani szintén a toborzási marketing folyamatainak tekinthető.
Összefoglalás
A munkaerőpiac ma a legjobb jelöltekért folytatott harc színtere. Végül is az alkalmazottak a cég legnagyobb értéke. A szakemberek hiányával a piacon, a lágy készségek növekvő jelentőségével és a dinamikus versennyel, egy tehetséges jelölt széles választékból választhat munkalehetőségeket – és a HR osztály feladata, hogy úgy hirdesse a céget, hogy a jelöltnek ne legyen kétsége, hol fejlesztheti karrierjét.
Olvasd el ezt is: 5 fontos lépés a személyes márkád felépítéséhez toborzóként.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTokon.
Nicole Mankin
HR menedzser, aki kiválóan képes pozitív légkört teremteni és értékes környezetet kialakítani a munkavállalók számára. Szereti látni a tehetséges emberek potenciálját, és mozgósítani őket a fejlődés érdekében.