Jacob Morgan, egy jól ismert amerikai szerző, előadó és üzleti tanácsadó, aki a munka jövőjével, innovációval és szervezeti átalakulással kapcsolatos témákra specializálódott, megjelentette “A jövő vezetője: 9 attitűd és készség a jövő évtized vezetői számára” című könyvét. A kiadvány útmutató az üzleti vezetők számára, akik szeretnék megtanulni azokat a kulcsfontosságú készségeket és tulajdonságokat, amelyekre a jövőben szükségük lesz ahhoz, hogy megfelelően végezhessék szerepüket a szervezetekben. A “Hogyan legyünk vezetők?” kérdésre adott válasz egy azonosított tulajdonságok listájával kezdődik, amelyben a “felfedezőként gondolkodás” különösen fontosnak tekinthető. Ma arra fogunk összpontosítani, hogy megmagyarázzuk ennek a megközelítésnek a fontosságát a jó vezetés kontextusában.

Hogyan legyünk felfedezőként gondolkodó vezetők? – tartalomjegyzék:

  1. Hogyan legyünk vezetők? Jacob Morgan kutatása
  2. Mit jelent “felfedezőként gondolkodni”?
  3. Miért fontos felfedezőként gondolkodni?
  4. Hogyan legyünk vezetők? Jacob Morgan gondolatainak összefoglalása

Hogyan legyünk vezetők? Jacob Morgan kutatása

Jacob Morgan a kiadványán dolgozva több mint 140 vezetőt interjúvolt meg különböző iparágakban világszerte (beleértve a Unilevert, a Visát, a Marriottot, a Google-t, az Audit, a MasterCardot, a Microsoftot és az Oracle-t), hogy megismerje véleményüket a jövő jó vezetőjének kulcsfontosságú jellemzőiről. Ráadásul a LinkedIn-nel együttműködve egy felmérést is szervezett (amelyben közel 14 000 felhasználó vett részt), hogy képet kapjon a másik oldalon állók véleményéről is. Az eredmények alapján Jacob Morgan létrehozott egy listát az “Figyelemre méltó Kilencek” néven, amely meghatározza, hogyan legyünk vezetők, és kiemeli őket:

  • A 5 legfontosabb készség a jövő vezetői számára:
    • tréner – motiváló, inspiráló és meggyőző víziót teremt,
    • jövőkutató – felkészült arra, ami jöhet, és törekszik a változásra,
    • fordító – nagyszerű kommunikátor, aki képes aktívan hallgatni és cselekedni,
    • technológiai tinédzser – naprakész a területen bekövetkező változásokkal,
    • Yoda – kiemelkedő érzelmi intelligenciával rendelkezik,
  • Top 4 gondolkodási mód:
    • a világ polgára – értékeli a különböző kultúrák, személyiségek és hiedelmek (sokszínűség) ütközéséből adódó lehetőségeket,
    • szolga – alázat jellemzi, nem pedig az a hit, hogy a vezetőnek van a legfontosabb szerepe,
    • séf – egyensúlyozza a technológia használatát az alkalmazottak iránti aggodalommal (mint az összetevők egy ételben),
    • felfedező – nyitott az új ötletekre és a folyamatos tanulásra.

Mit jelent “felfedezőként gondolkodni”?

Hogyan legyünk vezetők, akik egyben felfedezők is, és miért számít ez a felfedezés ennyire? Jacob Morgan rámutat, hogy egy ilyen gondolkodásmód alapjainak tartalmaznia kell Bradley Jacobs, az XPO Logistics (egy vezető szállítmányozási szolgáltató) vezérigazgatójának szavait: “A kíváncsiság olyan, mint a fiatalság forrása, amikor hatékony vezetésről van szó.” Morgan a könyvében megjegyzi, hogy ahhoz, hogy valaki olyan vezető legyen, aki helyesen tölti be a szerepét, a következőket kell bemutatnia:

  • kíváncsiság – szükséges ahhoz, hogy előrelépjünk egy olyan helyzetben, ahol szokatlan megoldásokra van szükség,
  • növekedési szemlélet – azaz ragaszkodni ahhoz a hithez, hogy élethosszig tartó tanulók vagyunk, ahelyett, hogy a tudás vagy készségek jelenlegi állapotát stagnálónak és javíthatatlannak fogadnánk el (nem feladni egy kihívást jelentő helyzetben),
  • folyamatos fejlődés iránti vágy – önállóan törekedni a tudásunk növelésére és a készségeink fejlesztésére, ami sokkal könnyebbé válik, amikor az Internetnek köszönhetően ilyen lehetőségek a kezeink ügyében állnak,
  • nyitottság – különböző nézőpontok figyelembevételére és új megoldások kipróbálására, amit a csapattagjaidnak is közvetítened kell,
  • rugalmasság – azaz nem ragaszkodni a hagyományos módszerekhez, és készen állni arra, hogy az “útiterv vagy utazási mód” a folyamat során megváltozhat.
hogyan legyünk vezetők

Miért fontos felfedezőként gondolkodni?

A jövő vezetőinek rugalmasnak és nyitottnak kell lenniük a változásokra ahhoz, hogy sikeresen irányítsák a szervezeteket a gyorsan változó trendek és piaci igények korában (a új valósághoz való alkalmazkodás részeként). A kísérletezés és a kockázatvállalás képessége, a hit, hogy még mindig lehetséges fejlődni, vagy a kíváncsiság arról, hogy mi történhet – más szóval, mindazok az alapvető tulajdonságok, amelyek a hagyományos felfedezőket jellemzik – szükségesek ahhoz, hogy megbirkózzunk egy ilyen modern üzleti környezettel. Ráadásul csak úgy lehet vezető, aki valóban vezeti a csapatát az új lehetőségek és innovatív megoldások keresésében.

Hogyan legyünk vezetők? Jacob Morgan gondolatainak összefoglalása

Tagadhatatlan, hogy a technológia dinamikus fejlődése, a munkaerőpiacon bekövetkező generációs változások vagy a gazdasági és társadalmi fejlődés szakasza, amelyben jelenleg vagyunk, a vezető szerepét megváltoztatja. Ezért nehéz egy zárt készségek és tulajdonságok katalógusát megnevezni, amelyet a “Hogyan legyünk vezetők?” kérdésre adott válaszként lehetne felsorolni. Mégis, Jacob Morgan tanulmánya hasznos lehet e tekintetben.

Végül is, a felfedezőként való gondolkodás nagyszerűen illeszkedik a modern valósághoz, amelyben szükséges működni a magas bizonytalanság és volatilitás körülményei között, és új ötleteket és megoldásokat keresni. Ezért érdemes mindenkinek, aki vezetői pozícióban van, minél előbb megismerkednie ezzel a tanulmánnyal.

Most már tudod, hogyan legyél vezető. Olvasd el ezt is: Vezetési stílusok az üzletben

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.

Piotr Pawłowski

Terméktulajdonos, több mint 15 éves tapasztalattal a széles értelemben vett internetes marketing területén. A legkisebb probléma nélkül képes egy projektet irányítani, és minden egy helyen van. Szenvedélyesen érdeklődik a növekedési hackelés iránt, érdeklődési területei közé tartozik a projektmenedzsment, az üzletfejlesztés és a tartalommarketing. Emellett lelkes HR-rajongó is.

View all posts →