Flywheel modell – tartalomjegyzék:
- Mi az az értékesítési tölcsér?
- Az értékesítési tölcsér előnyei
- Mi az a flywheel modell?
- A flywheel előnyei
- Flywheel modell vs értékesítési tölcsér – különbségek
- Hogyan használjuk a flywheel modellt az üzletben?
- Összegzés
Mi az az értékesítési tölcsér?
Az értékesítési tölcsér egy széles körben ismert és használt fogalom a marketingben. Az egyes lépések sorozataként utal az értékesítés növelésére. A folyamat magában foglalja az ügyfélút lépéseit, és fordított háromszög formájában ábrázolják. Ez azért van, mert az egyes lépések szűkítik a célközönségünket.
Az értékesítési tölcsér megértése lehetővé teszi, hogy a megfelelő stratégiát és kommunikációs csatornákat válaszd a termék megvásárlásához. A következő elemekből áll:- Tölcsér teteje (ToFu)
- Tölcsér közepe (MoFu)
- Tölcsér alja (BoFu)
Ebben a fázisban csak a márka ismertségét építjük. Ez magában foglalja többek között a közösségi média és keresőoptimalizálási kampányok futtatását, videók készítését és blogolást. Az ilyen tevékenységek célja a vállalat elérhetőségének bővítése és a közönség elérése.
Itt olyan emberekkel foglalkozunk, akik érdeklődnek a kommunikációnk iránt, és részletesebb információkat keresnek az ajánlatról. Konkrét igényeik vannak, amelyeket a cég kielégíthet. Összehasonlítanak minket a versenytársainkkal. Érdemes számukra tartalmat kínálni hírlevelek, e-könyvek és esettanulmányok formájában, amelyek kiemelik erősségeinket és az általunk nyújtott értéket.
Ez a konverzióra utal, azaz a címzett által végrehajtott cselekvésre. Jellemzően ez egy termék megvásárlását jelenti. Hasznos azonban a döntéshozatali folyamat támogatása más ügyfelektől származó hiteles ajánlások vagy promóciós ajánlat bemutatásával.
Az értékesítési tölcsér előnyei
Mik az értékesítési tölcsér használatának előnyei a stratégiádban?
- Növekvő értékesítés
A célközönséghez megfelelően igazított tevékenységek értékesítési leadeket generálnak, és lehetőséget teremtenek az ajánlat kihasználására.
- Problémák könnyebb azonosítása és az ügyféligények megértése
Ha a tölcsér bármely szakaszában csökkenő érdeklődést és ügyfélvesztést észlelsz, ez jelzés arra, hogy nézd meg a kérdéses területet. Ez segít a potenciális hibák kijavításában és az értékesítési ajánlatod javításában.
Mi az a flywheel modell?
A flywheel modell egy kicsit újabb és eltérő megközelítést jelent az értékesítésben. Főként a hosszú távú ügyfélkapcsolatok kialakítására és közösség építésére összpontosít. Három területre összpontosít:
- Figyelem felkeltése
- Elköteleződés
- Elégedettség
Ez magában foglalja a közönség érdeklődésének felkeltését következetes marketingkommunikációk létrehozásával, mind vizuális, mind tartalmi szempontból. A közösségi média jelenlét és az interakció kialakítása elengedhetetlen. Egyre több márka együttműködik influencerekkel – népszerű emberekkel az interneten, figyelembe véve széles elérhetőségüket és követőik számát.
Miután felkeltetted a potenciális ügyfelek figyelmét, meg kell mutatnod nekik, hogy az ajánlatod kielégítheti igényeiket és megoldhatja problémáikat. További információkat fognak keresni a cégről, ezért ügyelj a weboldal megjelenésére és felhasználói élményére. A gyenge weboldal navigáció elriaszthatja a felhasználókat a weboldal böngészésétől. Egy másik probléma, hogy részletes információkat kell nyújtani a termékről, és foglalkozni kell a fogyasztó esetleges kétségeivel. A vásárlási döntés sikernek számít.
Ez a vásárlás utáni lépésekre utal, és különösen arra, hogy az ügyfél újra használni fogja-e az ajánlatunkat, és ajánlja-e másoknak. Ezt természetesen befolyásolja a termékek minősége, de az ügyfélszolgálat vagy az értékesítés utáni kommunikáció is egyaránt fontos (kedvezmények biztosítása, szállítási idő, panaszok kezelése stb.).
A flywheel előnyei
Mik a flywheel modell előnyei?
- A kínálat fejlesztése
- Kapcsolatok építése
- Ügyfelek a középpontban
A flywheel a folyamatos fejlődés ötletére összpontosít, mivel nem csupán az ügyfél vásárlásából származó profit körül forog, hanem az egyes értékesítési folyamatok javításán is.
Ez a megközelítés fő célja és előnye. Az elvégzett lépések célja egy jó kapcsolat kialakítása a fogyasztóval. Így nagyobb valószínűséggel fogják ismételten igénybe venni a szolgáltatásainkat, megosztani pozitív tapasztalataikat, és ajánlani minket barátaiknak.
A flywheel modell célja, hogy egyedi értéket nyújtson az ügyfélnek – minden tevékenységnek az ő visszajelzésük köré kell összpontosítania.
Flywheel modell vs értékesítési tölcsér – különbségek
Az ügyfelek preferenciái folyamatosan változnak, így a múltban hatékony modellek ma már nem feltétlenül működnek. Pontosan ez a helyzet az értékesítési tölcsérrel. Mik tehát a különbségek a hagyományos megközelítés és a flywheel modell között?
- Lineáris jelleg
- Egyoldalú kapcsolat
- Weboldal funkcionalitás
A tölcsér egyetlen vonalban van bemutatva, ami azt sugallja, hogy az egyes tevékenységek egymást követik. Azonban a fogyasztói magatartás kicsit bonyolultabb, és lehetnek eltérések a általánosan elfogadott modelltől. A tölcsér azt feltételezi, hogy a folyamat egy konverzióval zárul, pl. egy termék megvásárlásával. A flywheel modellben a hangsúly a bizalmon van, ahol az első sikeres tranzakció valójában félúton van.
Az értékesítési tölcsér csak azt a helyzetet képviseli, ahol a cég próbál kapcsolatba lépni az ügyféllel. A flywheel modellben, ahol a közösségi média óriási szerepet játszik – mindkét fél kezdeményezheti a kommunikációt, tapasztalatokat cserélhet, és ami a legfontosabb, termékeket és szolgáltatásokat hozhat létre.
A hagyományos megközelítésben alig esik szó a felhasználói élményről. Manapság ez egy fontos elem, amely meghatározza az ügyfélélményt és a cég professzionális megítélését. Ezért ügyelj a weboldalad optimalizálására és tervezésére, alkalmazkodva az m-commerce-hez, azaz a mobil eszközökön történő tranzakciók lebonyolításához.
Hogyan használjuk a flywheel modellt az üzletben?
A flywheel modell használata pozitívan befolyásolhatja egy cég imázsát és sikerét. Hogyan építheted be a menedzsment stratégiádba?
- Tartalom újrahasznosítása
- Új tartalom létrehozása
- Marketing automatizálása
- hírlevelek küldése,
- landing oldalak létrehozása,
- értékesítés utáni felmérések lebonyolítása,
- statisztikák nyomon követése (pl. bevásárlókosár elutasítási arány, konverziós arány, ügyfélelégedettség mérése, promóciós kampányok eredményei stb.),
- a csapat feladatainak kezelése,
- számlázás, szerződések előkészítése.
A közzétett cikkek, esettanulmányok, videók és bejegyzések végtelen forrást jelenthetnek további ötletekhez. Átalakíthatod őket más formátumokká, hogy vonzóbbá tedd az üzeneted, és új célcsoportokat érj el különböző kommunikációs csatornákon. Ezért érdemes úgynevezett örökzöld tartalmat létrehozni, amely mindig aktuális, így bármikor felhasználhatod. Az ilyen tartalomnak is van potenciálja, hogy több forgalmat generáljon a weboldaladra.
Ez összefügg az előző bekezdéssel. Az ügyfelek továbbra is átfogó tudásra és anyagokra fognak keresni, amelyek több információt nyújtanak a szolgáltatásaidról, megfelelnek igényeiknek, és válaszolnak kérdéseikre. Ezért kulcsfontosságú, hogy ezeket a követelményeket számos módon teljesítsd.
Használj eszközöket a marketing vagy értékesítési folyamatok kezelésére. Ezek közé tartozhatnak:
Ez javítani fogja az ügyfélszolgálat minőségét és hatékonyságát, így az ügyfelek pozitív élményben részesülnek a céggel.

Összegzés
De ez azt jelenti, hogy az értékesítési tölcsér a múlté? Nem feltétlenül, inkább egy kicsit frissebb nézőpontot igényel, és figyelembe kell venni a jelenlegi fogyasztói magatartást. Főként a rugalmasságról és az új körülményekhez való alkalmazkodásról van szó, ami lehetséges a cikkben leírt két modell – az értékesítési tölcsér és a flywheel megközelítés – kombinálásával.
Olvasd el ezt is: 4 legjobb értékesítési módszertan. Hogyan válaszd ki a megfelelőt?
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinteresten, TikTokon.
Andy Nichols
Egy problémamegoldó, aki 5 különböző diplomával és végtelen motivációs tartalékkal rendelkezik. Ez teszi őt tökéletes vállalkozóvá és menedzserré. Amikor alkalmazottakat és partnereket keres, a világ iránti nyitottságot és kíváncsiságot tartja a legfontosabb tulajdonságoknak.