Empatikus vezetés – miből áll?

Fokozatosan a vezetőség a munkavállalókat a vállalat kulcsfontosságú erőforrásaként ismeri el, amely lehetővé teszi üzleti, imázs vagy egyéb célok elérését. Ahhoz azonban, hogy ez megtörténjen, a vezetőknek megfelelő feltételeket kell biztosítaniuk a munkavállalóik számára a feladatok elvégzéséhez – támogatás érzését, megértő hozzáállást és motivációt a tevékenységek végrehajtására. Az empatikus vezetés a munkahelyen tehát a felettesek azon képességére támaszkodik, hogy empátiát érezzenek csapatuk tagjainak szükségletei, érzései vagy nézőpontjai iránt. Mégis, egy ilyen hozzáállás egy lépéssel tovább megy – mert nemcsak együttérzést igényel, hanem a megjelölt szükségletekre való reagálást is, amely elégedettséghez és munkahelyi elégedettséghez vezet.

Az empatikus vezetés hatásai

A leírt vezetési hozzáállás lehetővé teszi egy olyan szervezeti kultúra kialakítását, amely a bizalmon, nyílt kommunikáción és partnerségen alapul, ami megkönnyíti a csapaton belüli együttműködést, és ennek következtében támogatja a kitűzött üzleti célok elérését. Az ilyen vezető alatt dolgozó munkavállalók morálja magas (úgy érzik, hogy megértik és értékelik őket), ami látható a feladataik iránti elkötelezettségükben és a napi elért eredményeikben. Ráadásul a munkáltató részéről nyújtott érzelmi támogatás és megértés növeli a munkavállalói lojalitást, azaz a munkahelyi megtartás növekszik, ami pozitív eredmény bármely vállalat számára. Egy ilyen hozzáállás a folyamatban lévő munkáltatói márkaépítési tevékenységekben sem marad észrevétlen.

Hogyan válhatunk empatikus vezetővé?

Kíváncsi arra, mit tehet, hogy empatikus vezetőként elnyerje kollégái elismerését? Ezt a hatást hosszú távon bizonyos vezetési gyakorlatok alkalmazásával fejlesztheti, amelyek közül a legfontosabbakat említjük:

  1. A megfelelő kommunikáció biztosítása

    Az aktív hallgatás és cselekvés az empatikus vezetés alapja. Az alkalmazottak szükségleteinek meghallgatására és megértésére való hajlandóság, valamint a felfedezett szükségletekhez való döntéseinek és cselekedeteinek igazítása azt eredményezi, hogy a munkavállalók úgy érzik, hogy a véleményük számít. Ahhoz, hogy ez megtörténjen, azonban biztosítani kell a megfelelő kommunikációt a csapaton belül – tegyen fel nyitott kérdéseket, amelyek lehetővé teszik a munkavállaló számára, hogy kifejezze véleményét, engedje meg az kezdeményezést, szervezzen brainstorming üléseket, és gyűjtse össze az összes ötletet. Ha valamivel nem ért egyet, ne felejtse el megfelelően érvelni a véleménye mellett, és érthető, világos visszajelzést adni a munkavállalónak, nem csupán egy autoriter döntés formájában, amelyet hozott.

  2. Segítségnyújtás nehéz helyzetekben

    Mint jó vezető, biztosan jól tudja, hogy a munkavállalók gyakran mindenféle nehézséggel szembesülnek – mind a szakmai, mind a személyes területeken. Bár a magánéletet és a vállalati ügyeket külön kellene tartani, ez nem mindig lehetséges. Amikor úgy érzi, hogy valaki küzd, érdeklődő és megértő hozzáállást kell mutatnia, sőt, szükség esetén segítenie kell. Talán a javasolt megoldás (például rugalmas munkaidő vagy munkavégzési hely) segít megoldani a felmerült problémát, és Ön mint felettes nyer – nemcsak a csapat egy tagjának szemében, hanem másokéban is, akik ismerik a helyzetet.

  3. Figyeljen a munkavállalók viselkedésére

    A csapatának egy tagja rosszabb hetet élt át? Kevesebb elkötelezettséget lát a munkában? Úgy érzi, hogy valami egyértelműen “nincs rendben”? Természetesen bármely munkavállaló egy időszakra mentálisan vagy fizikailag rosszabbul érezheti magát, ami kétségtelenül hatással lesz a feladatokra, de bizonyos esetekben a megjelenő jelek a munkahelyi kiégés vagy egyéb súlyosabb probléma előjelei. Empatikus vezetőként pontosan tudnia kell, mik a mild és a súlyosabb jelei egy ilyen állapotnak, és reagálni kell, mielőtt a probléma súlyosbodik. A nehéz helyzetben lévő munkavállalónak éreznie kell a támogatását.

Empatikus Vezetés

Empatikus vezetés – összefoglalás

Az empatikus vezetés jelenleg az egyik legfontosabb HR-trend, amellyel a munkahelyen találkozhat. Tökéletesen kombinálódik az egyaránt népszerű felhatalmazással (a döntéshozatali képesség és a kezdeményezés növelése) és a munkavállalói élmény ápolására való fókuszálással. Kétségtelenül pozitív eredményekhez vezet a teljesítmény területén, de megköveteli a vezetőktől, hogy megfelelően képzettek legyenek ezen a területen. Végül is, nem lehet empatikus vezetővé válni erőfeszítés nélkül – tudnia kell, hogyan kommunikáljon egy munkavállalóval, reagáljon a javaslatokra vagy cselekedjen nehéz helyzetekben. Ügyeljen arra, hogy a megfelelő gyakorlatokat fejlessze a szervezetében vagy csapatában, és biztosan látni fogja a változásokból származó kielégítő eredményeket a szervezeti kultúrában.

Olvassa el ezt is: A 2023-as év legfontosabb 4 digitális munkahelyi trendje

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinteresten, TikTokon.

Nicole Mankin

HR menedzser, aki kiválóan képes pozitív légkört teremteni és értékes környezetet kialakítani a munkavállalók számára. Szereti látni a tehetséges emberek potenciálját, és mozgósítani őket a fejlődés érdekében.

View all posts →