A munkavállalói fegyelem egy széleskörű fogalom, amelyet jogi aktusok és belső szabályzatok szabályoznak. A munkába lépéskor az új munkavállalónak el kell ismernie a szabályokat és az alkalmazandó normákat. A munkavállalók által a megfelelő dokumentum aláírása a munkájukért való felelősség elismerését jelenti. A fegyelem végrehajtásának jogossága nyilvánvaló. A szervezet, hogy zökkenőmentesen működjön, meg kell határozza a magatartási kódexet, amelyhez a munkavállalóknak alkalmazkodniuk kell. Bármilyen eltérés a normától javítandó, és szélsőséges esetekben következményeket kell levonni.
A munkavállalói fegyelem fontossága – tartalomjegyzék:
- A munkavállalói fegyelem lényege
- A munkavállalók és a munkáltatók fegyelmi kötelezettségei
- A fegyelem biztosításának módszerei
- Összegzés
A munkavállalói fegyelem lényege
A munkavállalói fegyelem a végzett munkafeladatok minőségéhez és időben történő teljesítéséhez kapcsolódik. Ez a munkavállalói kötelezettségek összessége, amelyek helytelen teljesítése bizonyos korlátozások kiszabását vonhatja maga után. A munkavállaló kötelezettségeit a munkaköri leírás, a szerződés, a szabályzatok és a szervezeti ábrák, valamint a törvények határozzák meg.
Vannak objektív és szubjektív aspektusok, amelyek a munkafegyelemmel kapcsolatosak. Az objektív aspektusok a szervezetben működő megállapított normákra és szabályokra vonatkoznak. A szubjektív aspektusok viszont a munkavállalók egyéni hozzáállásában nyilvánulnak meg a fegyelem tiszteletben tartásához. A fegyelem betartását olyan tényezők befolyásolják, mint a jogállamiság tudatossága, a munkaszokások, a közösségi érzés és a közös felelősség, az értékelési és jutalmazási rendszer, valamint a kiszabott büntetések hatékonysága és adekvátsága.
A munkavállalók és a munkáltatók fegyelmi kötelezettségei
A következő oszlopok a munkavállalók és a munkáltatók fegyelmi kötelezettségeit mutatják be.

A fegyelem biztosításának módszerei
A munkavállalói fegyelem fenntartásához a szervezetek alkalmazhatják a jutalmazás és/vagy büntetés módszerét. A jutalmazás magában foglalja a nyilvános elismerést a konkrét munkavállaló vagy feladatcsapat által végzett munka minősége és kreativitása iránt. A jutalomnak különleges elismeréssel kell járnia: bónusz, értékes ajándék, nyilvános dicséret, diploma vagy jelölés a hónap legjobb munkavállalójára. A belső szabályzatoknak vagy más alkalmazandó szervezeti aktusoknak különböző ösztönzőket kell katalogizálniuk, és minden munkavállalónak meg kell ismernie őket. Az elismerés tudata motiváló hatással bír, növeli a munkavállalók morálját, és ösztönzi a munkafegyelem betartását.
A fegyelem biztosításának második módszere a jogsértések büntetése. A büntetés meghatározása előtt a munkáltatónak alaposan meg kell vizsgálnia az összes körülményt, különösen azt, hogy a munkavállaló szándékos vagy tudatlan cselekedetet követett-e el. Attól függően, hogy a fegyelem megsértése mennyire súlyos, a munkáltató a következőket alkalmazhatja:
- Szóbeli figyelmeztetés – kisebb jogsértés esetén, amely általában figyelmetlenségből adódik. Például, ha egy munkavállalónak egy nap alatt tucatnyi csomagot kellett volna elküldenie, de figyelmetlenség és a munka sűrűsége miatt az egyik csomagot rossz címre küldte. Ez a csomag visszaküldését és további költségek felszámítását eredményezte. A munkáltató, figyelembe véve a korábbi elkötelezettséget és lelkiismeretességet, úgy döntött, hogy csak szóbeli figyelmeztetést ad, és felhívja a figyelmet a hasonló hibák jövőbeli elkerülésére.
- Bírság – súlyosabb fegyelemsértés esetén kiszabott büntetés. A bírság mértéke attól függ, hogy a munkavállaló mennyire sértette meg a szabályokat. Például egy könyvelő munkavállaló figyelmetlenségből nem fizette be időben az adókat több munkavállaló után, ennek következtében a hivatal késedelmi kamatot számolt fel. Ezért a munkáltató úgy döntött, hogy 10%-kal csökkenti a munkavállaló bérét.
- Írásbeli megrovás – szándékos vétkesség esetén. Ez általában figyelmeztetés, amely bejegyzésre kerül a munkavállaló dossziéjába, figyelmeztetés a fegyelmi elbocsátásra. Példa: Egy munkavállalót rajtakaptak, hogy néhány irodai kelléket lopott (fél tekercs fénymásolópapírt és néhány tollat). Azt magyarázta, hogy a gyerekének ezeket az anyagokat az iskolába kell vinnie, amit munka után nem tudott volna megvenni. Az ügy átvizsgálása után a munkáltató úgy döntött, hogy megrovást ad neki, bejegyzéssel a dossziéjába. Elfogadta a magyarázatát, de a lopás vitathatatlan volt.
Súlyos fegyelemsértés esetén a munkavállalót azonnali hatállyal elbocsáthatják. Ez vonatkozik a súlyos vétségekre, amelyeket tudatosan és szándékosan követnek el, mint például alkoholfogyasztás (kábítószer) hatása alatt végzett munka, szándékos rongálás, lopás, verekedés és balhézás, valamint a munka indokolatlan elhagyása (elhagyása).

Összegzés
A munkavállalói fegyelem betartásának alapvető célja a munka egységességének, folyamatosságának és hatékonyságának biztosítása. Ez a megfelelő cselekvés, amely érvényesíti a szervezeti résztvevők kívánt viselkedését, lehetővé téve a megfelelő tervezést és előrejelzést. Ezen kívül biztosítja a zökkenőmentes együttműködést a vállalat belső és külső szintjein. Meghatározza a munka termelékenységét, és javítja a mennyiségi és minőségi mutatókat.
Olvassa el ezt is: A munkakör átalakítási módszerei – 8 előny a munkakörforgásból
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív közösségünkhöz a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinteresten.
Nicole Mankin
HR menedzser, aki kiválóan képes pozitív légkört teremteni és értékes környezetet kialakítani a munkavállalók számára. Szereti látni a tehetséges emberek potenciálját, és mozgósítani őket a fejlődés érdekében.