4 típusú gerilla marketing – tudsz róluk? A gerilla marketing a szokatlan és nem hagyományos taktikáiról ismert. Minden azzal a céllal történik, hogy lenyűgözze és felkeltse a közönség figyelmét. A gerilla marketing alternatívája a hagyományos marketingtechnikáknak, amelyek a vizuális túlterheltség miatt már nem észlelhetők és hatékonyak. A gerilla marketing változatos technikákat kínál, ezért érdemes megismerkedni az alapvető típusokkal, hogy megértsük működési módszereit.

4 típusú gerilla marketing – tartalomjegyzék:

  1. A gerilla marketing típusai
  2. A gerilla marketing típusai – ambient marketing
  3. A gerilla marketing típusai – embus marketing
  4. A gerilla marketing típusai – buzz marketing
  5. A gerilla marketing típusai – vírus marketing
  6. Összefoglalás

A gerilla marketing típusai

Különböző információforrások a gerilla marketing kapcsán eltérő terminológiát használnak. Néhány anyag a gerilla marketing technikáit írja le, míg mások a marketing típusairól beszélnek. A bejegyzésünkben feltételezzük, hogy léteznek megkülönböztetett típusú gerilla marketingek, amelyeket a működésük változatos jellege jellemez. Ismerjük meg mindegyiket.

A gerilla marketing típusai – ambient marketing

Ambient marketing egy hatékony hirdetési forma, amelyet a városi térben használnak. Szokatlan lokalizációkat és egyedi tárgyakat használnak a közönség sokkolására. A kreativitás és az egyediség nagyon fontos ebben a hirdetési formában. Az ambient marketing kampányban használt elemeket nem lehet kétszer felhasználni, mert elveszítik sokkoló tulajdonságaikat. Az outdoor marketing más formáihoz képest az ambient marketing a legszembetűnőbb és láthatóbb, mint a standard hirdetőtáblák.

Buszmegállók vagy a városi tér más elemei a ambient marketing kampányokban a leggyakrabban használtak. Más, standard hirdetési médiumok is felhasználhatók ilyen műveletekhez, de szokatlan módon használják őket.

Érdekes, nem hagyományos ambient marketing kampány, amelyet a városi térben helyeznek el, átvihető az internetre, és a következő közösségi média marketing kampány részévé válhat. Az emberek szeretik megosztani azokat a tartalmakat, amelyek szokatlanok és érdeklik őket. Az ilyen folyamatok révén a márkakép helyben és globálisan is népszerűsíthető.

A képesség, hogy túllépjünk a sémán, és kreatívan közvetítsük a tartalmat, a marketing e típusának legnagyobb előnyei. Az előny azonban hátrányává is válhat, mert minden kampány folyamatosan megköveteli a szokatlan ötletek, innovativitás és gondos előkészítés használatát. Néha egyetlen találékony ötlet is elegendő ahhoz, hogy felkeltse a közönség lelkesedését, de semmi sem garantált. A ambient marketing magas interakciós potenciállal rendelkezik a közönséggel, de az alkalmazásának egyedisége miatt kihívást jelent. Az ambient marketing akciónak láthatónak, szokatlannak, egyedinek kell lennie, és ki kell tűnnie.

A ambient marketing egyik érdekes példája a Fitness First által Hollandiában készített hirdetés – a mérleg, amely a személy súlyát mutatta, be volt építve az egyik buszmegálló ülésébe. Hasonlóan sikeres kampányokat készített az Ikea – a buszmegállók otthonos szobákká alakulnak, a lámpaoszlopok lámpabúrákat kapnak – mindezek az elemek felkeltik a gyalogosok figyelmét. A „Érezd magad otthon” mottó jól illeszkedik az egész kampányhoz.

A gerilla marketing típusai – embus marketing

Embus marketing egy olyan marketing típus, amely hirtelen lehetőségeket használ ki, és a jogszerűség határán működik, bár nem illegális. Az embus marketing hangos, hírhedt eseményeket vagy akár egy másik márka promóciós tevékenységeit használja a hatékonyság növelése érdekében. Van egy mottója az ilyen akcióknak: bármi megengedett. A célok elérése mások munkájának felhasználásával történik. Az embus marketing stratégiája hatalmas előnyöket hozhat, de jelentős kockázatnak van kitéve.

Érdemes megjegyezni, hogy néha az ilyen marketing műveletek pénzügyi és imázsveszteségnek tehetik ki a másik céget. A embus marketing stratégiák zűrzavart okozhatnak a közönség körében. Az embus marketing legjobb példái a hangos sport- és kulturális eseményekhez kapcsolódnak. A márkák kampányt indítanak, amely meggyőzi a közönséget, hogy cégük a megadott esemény szponzora, de valójában az eseményt csak promóciós célokra használják, míg más cégek finanszírozzák az eseményt, és észrevétlenek maradnak.

A legjobb események, amelyeket az embus marketing során felhasználhatunk, a nemzetközi, globális formátumúak. A tökéletes példa egy ilyen műveletre a Word Championship 2010-es Dél-Afrikában zajló kampánya, amely a Adidas és a Nike közötti versenyt mutatta be. Az Adidas volt a bajnokság hivatalos szponzora, de az esemény után végzett felmérés azt mutatta, hogy a közönség meg volt győződve arról, hogy a Nike volt a fő támogatója. Ezt a hatalmas promóciós kampány révén érték el, amelynek mottója a „Írd meg a jövőt” volt, és amelyben a legnagyobb futballsztárok, mint Cristiano Ronaldo és Wayne Rooney szerepeltek.

a gerilla marketing típusai

Van egy hivatalos törvény, amely megtiltja minden olyan cég számára, amely nem hivatalos szponzora a nagy sporteseményeknek, hogy bármilyen hivatkozást használjon az ilyen eseményekre a hirdetéseiben. Nike nem sértette meg a törvényt, és még a World Championship-et sem említette, hanem általában a focira tett utalást.

A gerilla marketing típusai – buzz marketing

Buzz marketing a weben tett ajánlások potenciálját használja ki. Sok egyén olvassa mások véleményét, ellenőrzi az értékeléseket az interneten, mielőtt döntést hozna a vásárlásról. A buzz marketing technikákat arra használják, hogy természetesnek tűnő beszélgetéseket indítsanak a megadott termékről vagy márkáról.

Más marketingtechnikákkal összehasonlítva a buzz marketing nem próbál senkit meggyőzni a termék megvásárlásáról. A jól végrehajtott buzz marketing akció úgy néz ki, mint bármilyen tipikus fórumbeszélgetés a felhasználók között a megadott termékről. Ezt taktussal és érzékenységgel kell végezni. Sok internetfelhasználó tud a buzz marketingről, de a legtöbben még mindig bíznak az interneten található ajánlásokban.

A buzz marketing által használt módszerek közé tartoznak azok a kampányok, amelyek célja, hogy zajt (buzz) keltsenek a megadott termék vagy márka körül. A buzz marketing hasonlónak tűnik a vírus marketinghez, de a két marketingtípus alapjai gyökeresen eltérőek. Ugyanaz a céljuk, de eltérő módszereket használnak.

Robert Wang, az Instant Pot márka létrehozója és alapítója buzz marketinget használt a cége népszerűsítésére. 200 darab konyhai eszközét küldte el főző bloggereknek és hírességeknek, akik a főzéssel és a gasztronómiával foglalkoznak. Ennek a tevékenységnek köszönhetően az eszköz az interneten jelent meg anélkül, hogy további költségeket kellett volna költeni más marketing erőfeszítésekre.

Robert Wang egy lépéssel tovább ment, és kihasználta azt a pillanatot, amikor a márkája népszerű volt az interneten. Dolgozói szociális csoportokat hoztak létre, ahol megosztották a főzéssel kapcsolatos ötleteiket és új információkat az Instant Pot funkcióiról és képességeiről. Ez valóban nagyszerű módja volt a kapcsolatteremtésnek az ügyfelekkel, a termék legjobb oldalának bemutatásának, és minden kétség eloszlatásának a termékkel kapcsolatban.

a gerilla marketing típusai

A gerilla marketing típusai – vírus marketing

Vírus marketing – a név önmagában leírja ezt a gerilla marketing típust. A vírus egy olyan objektum, amely egyik internetezőtől a másikhoz mozog. Ennek következtében a hópehely-hatás lehet a művelet eredménye. A vírus marketing egyik fő jellemzője a globális elérhetőség.

A vírus marketing láncreakción alapul, amelynek válasznak kell lennie egy jól végrehajtott kampányra, amely a termékkel vagy márkával kapcsolatos. Az anyagokat egyik felhasználótól a másikhoz továbbítják a közösségi portálokon. A vírus marketinget szívesen használják alacsony költsége és potenciálisan széles lefedettsége miatt. Az információt olyan emberek terjesztik, akik önként osztják meg a tartalmat. A közösségi platformok algoritmusai észlelik a tartalommal kapcsolatos mozgásokat, és automatikusan elkezdik népszerűsíteni azt.

Tapasztalatlan felhasználó számára a vírus marketing spontán akciónak tűnik, de jól meg kell tervezni ahhoz, hogy hatékony legyen. A megfelelő tervezés és a megadott szociális csoporttal kapcsolatos kutatás révén a tartalom esélyt kap arra, hogy elérje a potenciális vásárlókat, és vírusos legyen, amely önállóan terjed az interneten.

A legnevesebb vírus az utóbbi időkből az Old Spice márka kampányának anyaga volt. A márka 1934 óta van a piacon, de jelenleg az a férfi, aki a lovon ül és azt mondja: „Illatozz, mint egy férfi, férfi” a világ minden táján ismert.

Összefoglalás

A jól végrehajtott gerilla marketing kampány bármilyen típusú segíthet a cégnek új ügyfélkört szerezni, és új, friss perspektívából bemutatni a márkáját. Széleskörű piaci ismeretek és innovatív, nem hagyományos, sokkoló ötletek szükségesek a jó marketingkampány létrehozásához. A gerilla marketing tevékenységek legnagyobb előnye, hogy nem feltétlenül költségesek, de nagy megtérülést nyújthatnak a befektetésből – a szokatlan tartalom gyorsan terjed az interneten, így az eredmény meghaladhatja a várakozásokat.

Tekintsd meg A kezdők útmutatóját az influencer marketinghez

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on.

Andy Nichols

Egy problémamegoldó, aki 5 különböző diplomával és végtelen motivációs tartalékkal rendelkezik. Ez teszi őt tökéletes vállalkozóvá és menedzserré. Amikor alkalmazottakat és partnereket keres, a világ iránti nyitottságot és kíváncsiságot tartja a legfontosabb tulajdonságoknak.

View all posts →