Itt a legjobb megoldás egy kommunikációs terv létrehozása, amely különböző típusú elemzésekre épül, majd annak megvalósítása és rendszeres frissítése következik. Alább részletesen elmagyarázzuk, mi az a kommunikációs terv, és milyen előnyöket hozhat a cég számára.

Mi az a kommunikációs terv?

Egy cég kommunikációs terve egy részletes dokumentum, amely a megvalósított marketingstratégia szerves része. Leírja, hogyan fogja a cég külsőleg (és néha belsőleg az alkalmazottak számára – a szervezet méretétől és működésétől függően, például) megalkotni üzenetét az összes csatornán, amelyet működtet (weboldal, közösségi média, tematikus csoportok, hírlevelek, offline helyszínek stb.).

Használatának célja, hogy biztosítsa az információk következetes és hatékony kommunikációját a különböző érdekelt felek csoportjai felé. Ily módon segít többek között a márkaépítésben, a közönséggel való kapcsolatok elérésében és kiépítésében, valamint a kitűzött üzleti célok elérésében.

A kommunikációs terv 9 alapvető eleme

A kommunikációs terv létrehozásának módja az egyes szervezetek igényeitől függ. Azonban a legtöbb esetben megtalálhatók ezek a közös elemek:

  • A jelenlegi helyzet elemzése – beleértve annak bemutatását, hogy eddig hogyan épült fel az üzenet a külvilág felé, és milyen eredményeket hozott, valamint a kulcsfontosságú kihívások és lehetőségek az adott területen történő azonosítását.
  • Célok – az eredmények, amelyeket a cég el szeretne érni,
  • Márkastratégia – a márka küldetésének, víziójának, személyiségének, hangvételének, értékeinek és egyéb kérdéseknek a vázolása, amelyek befolyásolják, hogyan szeretné a márka felépíteni üzenetét.
  • Versenytárs elemzés – hogyan működtetik más iparági szereplők a csatornáikat.
  • Célközönség és elérési csatornák – egy leírás, amely jelzi, hogy a cég kinek szánja üzenetét, és hol lesz jelen, hogy elérje ügyfeleit.
  • Válságkezelési stratégia – meghatározva, hogyan kell cselekedni válságok esetén (pl. adatlopás megjelenése a cégtől), amikor szükséges nyilvános állásfoglalást tenni.
  • Tevékenységek ütemezése – annak jelzése, hogy milyen tevékenységeket és mikor fognak végrehajtani (amely magában foglalja többek között a megvalósított kampányokat, a közösségi médiában közzétett bejegyzéseket, a létrehozott partnerségeket stb.).
  • Költségvetés – az az összeg, amelyet fel kell osztani és allokálni kell a megírt tevékenységek megvalósítására.
  • Értékelési eszközök – annak meghatározása, hogy hogyan fogják mérni a megvalósított tevékenységek hatékonyságát.

A kommunikációs terv létrehozásának előnyei

A megfelelő elérési stratégia hiánya kaotikus és néha ellentmondásos üzenetekhez vezethet, amelyek végső soron gyengítik a cég imázsát, miközben befolyásolják az ügyfelek és az üzleti partnerek bizalmát. Alább kiemeljük a legfontosabb előnyöket, amelyeket a különböző iparágakban működő cégek számára nyújt a fejlesztése:

  • Az üzenet következetességének biztosítása – segít a megfelelő (értékekkel, küldetéssel, vízióval, személyiséggel stb. összhangban lévő) vállalati imázs felépítésében minden szinten és különböző csatornákon,
  • Tudatosság növelése – lehetővé teszi, hogy hatékonyabban érje el a különböző célcsoportokat, ami nagyobb márkaismertséget és megnövekedett üzenet elérést eredményez,
  • Az üzenet testreszabása a célközönség számára – a megfelelő elemzésnek köszönhetően lehetőség van a fogyasztók igényeinek és elvárásainak megismerésére, és ennek következtében az üzenet testreszabására (értéket kínálva számukra), ami növeli a márka iránti elismerést és bizalmat épít az ügyfelekben,
  • Válságkészültség – a megfelelően kidolgozott kommunikációs terv tartalmaz egy válságkezelési stratégiát, amely lehetővé teszi a gyors és hatékony reagálást a váratlan helyzetekre, minimalizálva a potenciális negatív következményeket,
  • Erőforrások megtakarítása – a terv szervezettebbé és hatékonyabbá teszi a kommunikációs tevékenységeket, megtakarítva a munkatársak idejét és egyéb szükséges erőforrásokat.
  • Eladások növelése – ennek következtében az összes fent említett előny arra vezet, hogy (a jobb üzenetnek köszönhetően az ügyfelek felé) a cég többet tud eladni.
kommunikációs terv

Összefoglalás

Egy testreszabott kommunikációs terv létrehozása, annak megvalósítása, majd fejlesztése és frissítése kétségtelenül sok időt és energiát igényel. Azonban ezt úgy kell kezelni, mint egy befektetést, amely számos előnyt hozhat (különösen a kulcsfontosságú közönségekkel való kapcsolatok építése szempontjából) és növelheti a cég sikerét egyre versenyképesebb üzleti környezetben.

Tartsd szem előtt, hogy a kommunikációs terv létrehozása nem egyszeri folyamat, mivel ez egy olyan eszköz, amely rendszeres frissítést igényel (pl. évente egyszer), különösen a célok terén, és hogy a célközönség igényei és elvárásai (valamint a piaci helyzet) változnak-e. Az is fontos, hogy a megvalósított tevékenységek elérték-e a várt eredményeket – ezért ne felejtsd el elvégezni a terv értékelését, és levonni belőle mind a pozitív, mind a negatív következtetéseket.

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinteresten, TikTokon.

Zofia Lipska

Több mint 10 éves tapasztalattal a digitális marketing területén Sophia nemcsak ismeri ennek az iparágnak a szabályait, hanem ami a legfontosabb, tudja, hogyan lehet azokat megszegni a kiemelkedő és kreatív eredmények elérése érdekében.

View all posts →