A munkaadók és alkalmazottaik is azt szeretnék, hogy a csapatmunka hatékony, eredményes és barátságos legyen. Mindenki elvárja, hogy az együttműködés hatása kielégítse a csoportot és annak minden résztvevőjét. Ez a cikk meghatározza a hatékony csapatmunka megkönnyítésének alapjait és hozzájárulását a munkakörnyezethez.
Megkönnyítés – tartalomjegyzék:
- Megkönnyítés a hatékony csapatmunka érdekében – miért olyan fontos?
- Mi a megkönnyítés?
- Ki a facilitátor?
- A megkönnyítés előnyei
- A hatékony megkönnyítés akadályai
Megkönnyítés a hatékony csapatmunka érdekében – miért olyan fontos?
A megkönnyítés elengedhetetlen része a projektek kezelésének, mivel erősíti a munkaszervezést, javítja a munkatársak közötti légkört, és lehetővé teszi a csoport számára, hogy könnyebben kitűzze és elérje céljait. Ezenkívül csökkenti a projekt során gyakran előforduló konfliktusokat. Az egész folyamatot egy külső tapasztalt facilitátor felügyeli.
Mi a megkönnyítés?
A megkönnyítés egy olyan folyamat, amelyet arra terveztek, hogy egy csoport meghatározza és elérje egy adott célt. Ezt a csoporton belüli együttműködés javítására és hatékonyságának maximalizálására használják.
A csapat minden tagját arra ösztönzik, hogy szólaljon meg és cselekedjen, hogy a csoport és annak tagjai kiaknázhassák potenciáljukat. A megkönnyítés elengedhetetlen része a projektek kezelésének, mivel erősíti a munkaszervezést, javítja a munkatársak közötti légkört, és lehetővé teszi a csoport számára, hogy könnyebben kitűzze és elérje céljait. Ezenkívül csökkenti a projekt során gyakran előforduló konfliktusokat. Az egész folyamatot egy külső tapasztalt facilitátor felügyeli.
Ki a facilitátor?

A facilitátor semleges, és nem rendelkezik hatalommal a együttműködés érdemeivel kapcsolatos döntések meghozatalára. A hatékony csapatmunka megkönnyítése érdekében a feladata a csoport képességeinek növelése egy adott cél elérésére. Mint a megbeszélés moderátora, a facilitátor beavatkozik a csoport teljesítményébe, hogy megoldja a felmerülő problémákat.
A facilitátor jelenléte a csoportban élesíti annak képességeit a zavaró problémák felismerésére, azonosítására és megoldására, konkrét intézkedések meghatározásával és végrehajtásával. A facilitátor szerepe az is, hogy a csapaton belüli kommunikációt úgy strukturálja, hogy a tagok megállapodásra jussanak és betekintést nyerjenek annak alapjaiba.
A megkönnyítés előnyei
A megkönnyítés projektmenedzsment területén való alkalmazásának előnyei meglehetősen széleskörűek.
A hatékony csapatmunka érdekében a megkönnyítés legfontosabb előnyei a következők:
- a csoport kreativitásának növelése,
- minden csapattag potenciáljának kihasználása,
- a cél tisztázása,
- az együttműködés struktúrájának kialakítása,
- a csoporton belüli kapcsolatok erősítése,
- nagyobb nyitottság és más résztvevők ötleteinek elfogadása,
- minden résztvevő proaktív hozzáállásának fejlesztése,
- érdekes problémamegoldó módszerek kidolgozása,
- nagyobb kompromisszumkészség lehetővé tétele a csoportban.
A hatékony megkönnyítés akadályai
A hatékony csapatmunka érdekében a megkönnyítés pozitív hatása ellenére nincs garancia arra, hogy mindig a kívánt eredményeket hozza.
Itt van néhány akadály, amely felmerülhet, amikor ezt a folyamatot végrehajtják:
- időigényes,
- nem biztos, hogy sikeres, ha a mércét a csoport képességeinél magasabbra emelik,
- az organizációs költségek nőnek, amikor facilitátorral dolgoznak,
- alacsony hatékonyság léphet fel a facilitátor elégtelen semlegessége miatt, ha belső facilitátort alkalmaznak,
- bármilyen bizalomhiány a csoportban csökkentheti a folyamat hatékonyságát,
- szakszerűtlen megkönnyítés és a szabályok magyarázatának hiánya a felelősség diffúziójának, a részvétel hiányának és mások ötleteinek kigúnyolásának hatásához vezethet.
Kereste már a csapata facilitátor segítségét? Használta a megkönnyítést a hatékony csapatmunka érdekében? Hogyan sikerült? Vagy talán még mindig fontolgatja ezt a lehetőséget? Tudassa velünk a kommentekben!
Hozzánk szeretne kapcsolódni? Csatlakozzon a Facebook közösségünkhöz
Caroline Becker
Projektmenedzserként Caroline szakértő az új módszerek megtalálásában, amelyek a legjobb munkafolyamatok megtervezésére és a folyamatok optimalizálására szolgálnak. Szervezési készségei és a nyomás alatt végzett munka iránti képessége teszik őt a legalkalmasabb személyré, aki bonyolult projekteket valóra tud váltani.