Alább válaszolunk arra a kérdésre, hogy mi az, ami megkülönböztet minket másoktól a munkahelyi kommunikációs stílusunkban, és bemutatunk négy típust, amelyet Geof Cox különböztetett meg, és amelyekkel a szakmai életben találkozhat.

Mik a munkahelyi kommunikációs stílusok?

A munkahelyi kommunikációs stílusok arra utalnak, ahogyan egy egyén információt közöl, kifejezi gondolatait, érzéseit, szükségleteit és ötleteit, valamint arra, hogyan fogadja a kollégáktól érkező üzeneteket. Ez egy egyén módja a kommunikációnak másokkal különböző szakmai helyzetekben és kontextusokban – mind szóban, mind írásban. Gyakran a stílus különböző tényezőktől függ, mint például a személyiség, életélmények, kultúra, neveltetés, értékek vagy társadalmi normák, többek között. A következő elemeket tartalmazza:

  • Verbális és nonverbális kommunikáció – utal arra, ahogyan valaki kifejezi gondolatait és érzéseit szavakkal (beszélt és írott nyelv) és testbeszéddel, gesztusokkal, arckifejezésekkel, hangszínnel és egyéb nonverbális jelekkel,
  • A kommunikációs mód preferenciája – amely meghatározza, hogy egy személy inkább írásbeli (pl. e-mail) vagy verbális (pl. telefon, személyes) formákat választ,
  • Az érzelmek kifejezésének szintje – jelzi az egyéni érzések bevonásának szintjét a beszélgetés során.

Munkahelyi kommunikációs stílusok Geof Cox szerint

Geof Cox, a “Tárgyalások: Hogyan érjünk el nyer-nyer eredményeket” című könyv szerzője négy típust különböztetett meg a munkahelyi kommunikációs stílusok között, amelyek mások mellett csapatmegbeszéléseken, üzleti partnerekkel, tárgyalások során stb. megfigyelhetők. Könyvében hangsúlyozta, hogy a siker kulcsa az, hogy ezeket a gondolatkifejezési módokat a konkrét helyzethez és kontextushoz igazítsuk. Az általa megkülönböztetett munkahelyi kommunikációs stílusok az alábbiakban kerülnek bemutatásra.

Akcióorientált

Azok az emberek, akik ezt a módszert használják, a konkrét cselekvésekre és problémamegoldásra összpontosítanak. Gyakorlatiasak, határozottak és céljaik elérésére összpontosítanak – gyakran mások érzéseinek rovására. Szeretnek kezdeményezni, nincs problémájuk gyors döntések meghozatalával, sőt jellemzően sietnek is. A “az idő pénz” mondás tökéletesen illik rájuk – elvárják, hogy a megbeszélés a lehető legrövidebb legyen, ami azt jelenti, hogy gyorsan a lényegre térhetnek anélkül, hogy időt pazarolnának a csevegésre. Ez a típus energikus, mégis teljesen hatékony megbeszéléseket tart.

Folyamatorientált

Ebben a módban a legfontosabb az, hogy a lehető legoptimálisabb megoldást keressük egy adott helyzetre. Ez a típus hangsúlyozza az elemzést (adatok, tények stb.), próbálva alapos, módszeres és türelmes lenni. Ahogyan a munkahelyi kommunikáció korábbi stílusában, számukra is a kívánt eredmény elérése a fontos – de nem várják el, hogy azonnal olyan intézkedéseket hozzanak, amelyek ehhez vezetnek. Jellemzően részt vesznek olyan vitákban, ahol több különböző megközelítéssel rendelkező ember fontolgatja a lehetséges cselekvési forgatókönyveket, és döntenek arról, hogy mi a legjobb egy adott helyzetben.

Emberközpontú

Empátia, csapatmunka, mások meghallgatása – ezek azok az elemek, amelyek fontosak azok számára, akik ezt a kommunikációs stílust képviselik a munkahelyen. A kapcsolatokra való fókuszálás – hogy mindenki érezze, hogy meghallgatják és látják – a másik fél részéről a bizalom kiépítésére és az emberek érzéseik és tapasztalataik megosztására ösztönöz, ami gyakran megkönnyíti például a tárgyalásokat vagy a nehéz beszélgetéseket a munkavállalókkal. Ez olyan környezetet teremt, ahol nincs félelem a saját vélemény kifejezésétől és az érzések jelzésétől, ami kétségtelenül jobb kapcsolatokat eredményez az egyének között.

Ötletorientált

Az ilyen kifejezésű emberek új ötletek, koncepciók, modellek és megoldások generálására összpontosítanak – hogy elérjék a jövőbeli várt eredményeket (pl. versenyelőny megszerzése a piacon). Kezdeményeznek, új megoldásokat akarnak kipróbálni, és nem félnek megmutatni kreativitásukat. Számukra különösen fontos, hogy olyan emberekkel vegyék körül magukat, akikkel stimuláló ötletbörzéken vehetnek részt, és együtt olyan megoldásokat találjanak ki, amelyeket még nem láttak az iparágban. Ami azonban különösen fontos, hogy minden alkalommal, amikor a határidőkről, a végrehajtás módszereiről vagy a szükséges erőforrásokról gondolkodnak, “későbbre halasztják”.

A megjelölt munkahelyi kommunikációs stílusok hátrányai

Természetesen nem arról van szó, hogy a fent említett cselekvési módok mindegyike csak előnyös lenne. Alább kiemeljük, mi a veszélye annak, ha csak az egyiket helyezzük előtérbe, anélkül, hogy alkalmazkodnánk a konkrét helyzethez:

  • akcióorientált – egy ilyen személy arrogánsnak, érzéketlennek tartható, és elvárja a magas eredményeket anélkül, hogy ő maga elkötelezné magát,
  • folyamatorientált – akkor a munkavállaló hajlamos lehet a döntéshozatal késleltetésére (és további megbeszéléseket tartani további ötletek, javaslatok vagy szempontok megfontolására),
  • emberközpontú – ez a típus olyan személynek tekinthető, aki túl sokat beszél (túl személyes tapasztalatokat oszt meg), ami nem mindig illik a munkahelyi vagy üzleti kapcsolatokba,
  • ötletorientált – egy ilyen személy erőforrások pazarolásához vezethet olyan megoldások kitalálására, amelyek végrehajtási vagy megvalósítási akadályokba ütköznek.
munkahelyi kommunikációs stílusok

Összegzés

A hatékony üzenet megfogalmazásának kulcsa kétségtelenül a rugalmasság megőrzésének képessége, vagyis az, hogy alkalmazkodjunk a helyzet és a beszélgetés vagy tárgyalás során velünk lévő emberek igényeihez. Ahogy jeleztük, a fent vázolt módszerek mindegyikének vannak előnyei és hátrányai, amelyek segíthetnek (vagy hátráltathatják) a kívánt hatás elérését.

Ezért fontos, hogy tudatában legyünk ezeknek, és észrevegyük elemeiket a napi viselkedésünkben – különösen mivel a munkahelyi kommunikációs stílus nem változhatatlan, hanem az élet során fejleszthető és javítható. Ily módon jobb megértést hoz magunkról és másokról, ami pozitívan befolyásolja a társadalmi interakciók minőségét, beleértve az üzleti kapcsolatokban is.

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinteresten, TikTokon.

Nicole Mankin

HR menedzser, aki kiválóan képes pozitív légkört teremteni és értékes környezetet kialakítani a munkavállalók számára. Szereti látni a tehetséges emberek potenciálját, és mozgósítani őket a fejlődés érdekében.

View all posts →