A VR használata a betanítás során – tartalomjegyzék:
Mi az a VR a betanításban?
A virtuális valóság (VR) egy fejlett technológia, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy interaktív élményt tapasztaljanak meg egy olyan környezetben, amely teljesen elkülönül a valóságtól. Számos eszköz és készülék (beleértve a szemüvegeket, érzékelő kesztyűket, vezérlőket és mozgásérzékelőket) használatával a felhasználó egy háromdimenziós térbe merül el, amely képes utánozni a valóságot, és teljesen fantáziadús, képzeletbeli is lehet (fejlett számítógépes grafika segít a valósághű képek, színek, textúrák és fények létrehozásában egy virtuális környezetben).
Ez a csúcstechnológia lehetővé teszi a felhasználó számára, hogy mozogjon, reagáljon az ingerekre és különböző cselekvéseket végezzen. Interakciói azonnaliak, ami fokozza az élmény hitelességét.
A VR felhasználási területei – milyen területeken?
Bár a virtuális valóság technológiát jelenleg különböző iparágakban használják, fontos megjegyezni, hogy kezdetben elsősorban szórakoztatási célokra használták. Különböző típusú kiegészítők voltak szánva a videójátékok élményének javítására vagy 360 fokos videók készítésének segítésére. Manapság a VR felhasználási lehetőségei sokkal szélesebb körűek – olyan területeken, mint:
- Turizmus (lehetővé teszi a potenciális utazók számára, hogy “láthatják” a helyeket az utazás előtt és megtervezhetik az útjukat),
- Művészet és kultúra (lehetővé teszi az érdeklődők számára, hogy felfedezzék a múzeumokat, galériákat, művészeti kiállításokat és hasonló helyeket anélkül, hogy elhagynák otthonukat),
- Légiközlekedés (a képzés részeként különböző helyzeteket szimulál, amelyek repülés közben előfordulhatnak, hogy megfelelően felkészítse a pilóta szerepére),
- Oktatás (lehetőséget biztosít arra, hogy elmerüljön egy olyan világban, amely például egy eltűnt korszakot, a kozmoszt vagy a környezetet ábrázol, és így bővítse tudását),
- Ipar és gyártás (a munkavállalók képzésére a biztonság, a berendezések működtetése vagy a gyártási folyamatok terén).
3 felhasználási terület a VR számára a betanításban
A VR széleskörű alkalmazhatósága arra ösztönözte a különböző iparágak cégeit – különösen a HR szakembereket – hogy felfedezzék, hogyan javíthatja az egyik legfontosabb folyamatot, amely folyamatosan zajlik, nevezetesen a betanítást (új munkavállaló bevezetése a cégbe). Végül is nyilvánvaló, hogy a legkritikusabbak az első napok és hetek egy új helyen, amikor biztosítani kell, hogy a munkavállaló megismerje a feladatait, integrálódjon a csapatba és elmerüljön a szervezeti kultúrában.
A VR bevezetése a betanítási folyamatba interaktívabb, vonzóbb és személyre szabottabb élményt nyújthat az új munkavállalók számára, ami zökkenőmentesebb integrációt eredményezhet a szervezetbe. A VR alkalmazásának kritikus területei az alábbiakban kerülnek bemutatásra.
A cég virtuális túrái
Az új munkavállalók virtuális túrát tehetnek a cég központjában (például, amikor távmunkában dolgoznak), hogy megismerkedjenek a különböző osztályokkal, irodákkal, létesítményekkel és kollégákkal. Ezáltal jobban megértik a szervezetet és annak felépítését, ami jelentősen megkönnyíti számukra az orientációt az új munkakörnyezetükben. Ez megkönnyíti számukra az eligibilitást, amikor személyesen találkoznak a csapatukkal, vagy ha szükség van arra, hogy fizikailag megjelenjenek az irodában.
Képzés
Az új munkahely első néhány napján számos képzésen kell részt venni, ami néha a munkavállaló számára túlterhelő információt jelenthet. Ezt az érzést minimalizálhatja, ha a VR használatára támaszkodik a kötelező képzés részeként (pl. egészségügyi és biztonsági, aktuális eljárások stb.). A leírt technológia révén az új munkavállalók “játszhatnak” különböző forgatókönyvekben, hogy jobban megértsék, hogyan kell cselekedniük különböző helyzetekben a cég által megadott irányelvek szerint.
Függő feladatok szimulációi
A leírt technológia segít az új munkavállalóknak a munkahelyen előforduló változatos forgatókönyvek gyakorlásában. A VR szimulálja a mindennapi feladatokat – és így “bizonyítják magukat” egy biztonságos környezetben (beleértve a lehetséges kockázatok és veszélyek megismerését és a megfelelő reakciók gyakorlását). Ez a megoldás különösen jól működhet olyan iparágakban, ahol a munkavállalóknak szakmai gyakorlati készségekre van szükségük, és ahol mások egészségéért a felelősség a vállukon nyugszik (például orvostudomány vagy műszaki berendezések üzemeltetése).

A VR felhasználási területei a betanításban – összefoglalás
Senki számára nem titok, hogy egy új munkavállaló bevezetése a cégbe általában sok költséggel jár – különösen pénz és idő szempontjából. Ráadásul soha nem lehetünk biztosak abban, hogy egy személy hosszú távon a cégnél marad-e a betanítás után. Ezért olyan fontos, hogy biztosítsuk, hogy a munkavállaló a lehető legjobb élményben részesüljön az új cégnél eltöltött első napjaiban, amelyben a virtuális valóság technológia segíthet.
Azonban a VR lehetőségei a betanításban nem korlátozódnak a fent említett területekre. Ha ezt a megoldást választja, érdemes alaposan elemezni az igényeit és erőforrásait, hogy megtalálja a módját a megvitatott technológia bevezetésének a új munkavállalók betanítási folyamatának javítása érdekében.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív közösségünkhöz a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinteresten, TikTokon.
Nicole Mankin
HR menedzser, aki kiválóan képes pozitív légkört teremteni és értékes környezetet kialakítani a munkavállalók számára. Szereti látni a tehetséges emberek potenciálját, és mozgósítani őket a fejlődés érdekében.