Amikor munkavállalókat toboroznak, a cégek gyakran a végső döntésüket a CV-ben és a motivációs levélben szereplő tapasztalatok alapján hozzák meg. Egy olyan személy, aki azt állítja, hogy átlagon felüli tudással rendelkezik egy adott pozícióban, ideális jelöltnek tűnik a munkára. Az élet azonban igazolja, hogy nem minden képzett személy (szakember egy adott iparágban) szükséges egy cég számára. Tudja meg, mi a legfontosabb egy márka fejlődéséhez, és ismerje meg a 4 típust, akikről minden munkáltató álmodik.

A munkavállalók típusai egy cégnél – tartalomjegyzék:

  1. A munkavállaló hatása a cég működésére
  2. A munkavállalók típusai
  3. Kit érdemes felvenni? Ez a kérdés
  4. 4 típusú munkavállaló és közös értékek
4_types_of_employees

A munkavállaló hatása a cég működésére

Természetesen nem tagadható, hogy egy nagyszerű munkavállalói élmény pozitív hatással van a cég működésére. Azonban van valami más is, ami számít, anélkül, hogy a tudás nem térülne meg a munkáltató javára. Az ember típusáról beszélünk.

Kezdjük azzal, hogy nem mindenki tudja használni vagy értékesíteni a képességeit. Gyakran előfordul, hogy amikor “bizonyítási pillanattal” szembesülnek, a munkavállaló elveszíti az önbizalmát, és a tapasztalat nem elegendő. Például a szégyenlősség és a kommunikációs problémák döntő szerepet játszhatnak egyes nehézségek megoldásában.

Fontos, hogy egyes emberekkel nagyon nehéz együtt dolgozni. Ők a tudásukról alkotott túlzott, magas véleményükkel, de a személyiségükből fakadó jellemzőkkel is megkülönböztethetők: agresszivitás, tudatlanság, ingerlékenység, hazugságra való hajlam, egoizmus vagy könyörtelenség a cél elérésében. Ezek olyan emberek, akikkel nehéz együtt dolgozni – mások egyszerűen nem szeretik őket. Hozzájárulnak a munkahelyi negatív légkörhöz, ami befolyásolja mások teljesítményét.

Olyan munkavállalóra van szükség, aki okos, de pozitív hozzáállással bír a kihívásokhoz és az élethez – ez a siker garanciája. Mosolygós, segítőkész, és inkább a problémák megoldására törekszik, mintsem hogy hangsúlyozza azokat, folyamatosan a tudás bővítésére törekszik – ilyen emberre minden cégnek szüksége van.

Ezért a munkavállaló pozitív és negatív hatással is lehet a márka imázsára és fejlődésére. A munkahelyen, akárcsak az életben, nem mindenki tartja fenn a jó kapcsolatot mindenkivel. Lényeges, hogy tiszteletben tartsuk másokat, és a közjóért dolgozzunk, nemcsak a saját érdekünkért.

A munkavállalók típusai

Nincs egyetlen osztályozás a munkavállalók típusaira. Számos típust ismerhetünk meg különböző szerzőktől. Milyen típusú munkavállaló lehet egy személy?

A munkavállalók típusait a következőképpen javasoljuk kategorizálni:

  • hozzáállás – közelséget preferáló, távolságot preferáló, kitartást preferáló, változást preferáló (Riemann Thomann modell).
  • karakterjegyek: pl. optimista és pesszimista, morgós, kreatív, egyetértő, elkötelezett, megbízható, pletykás, hazug, lusta és egoista.
  • szerep: pl. kezdeményező, vezető, alkotó, értékelő, szakember, a csapat lelke, megvalósító, befejező vagy animátor.

Kit érdemes felvenni? Ez a kérdés

Sok minden függ a cég céljától és értékeitől. Néhány üzletágban a határozott, magabiztos és meggyőző karakterek számítanak. Másokban olyan tényezők, mint az ügyfél hozzáállása és az, hogy hogyan lehet magunkat kifogástalanul bemutatni, viszik előre az üzletet. Minden vállalkozónak más emberekre van szüksége a siker gépezetének beindításához.

Az egy dolog biztos: egy megfelelő és elkötelezett csapat kiépítése rendkívül fontos. Csak egy olyan hely, ahová az emberek szívesen visszatérnek, hozhat hasznot a termelékeny munkavállalók révén. Milyen típusú munkavállalóra van szüksége minden cégnek?

1. Kezdeményező

Mindig tele vannak ötletekkel. Minden nap javasolnak valami újat, és aktívan részt vesznek a projektekben. A kezdeményezők általában többet tesznek, mint mások, de elégedettek ezzel. Nagyon gyakran egy ilyen munkavállalót “a buli lelke”-nek hívnak. Kényelmesen érzik magukat más emberek között, és pozitív hozzáállásuk van az élethez. Ez nem feltétlenül a legtapasztaltabb munkavállaló, de magabiztos – nem fél a kihívásoktól, új megoldásokat javasol, és gyakran kockázatot vállal a kívánt célok elérése érdekében.

2. Vezető

Ő a “csapat vezetője”. A vezető felügyeli a cég tevékenységét. Ez egy olyan személy, aki nagy tudással bír egy adott területen, de hatékony csoportkezelési készségekkel is rendelkezik. Egy ilyen munkavállaló igazi kincs a cégben. Nemcsak a márka fejlesztésében vesz részt, hanem felelősségteljes és karizmatikus is. A vezető domináló karakterrel bír, és képes igazságosan elosztani a feladatokat a csoport között egy adott terv megvalósítása érdekében. Gyakran vezető pozíciókat tölt be nagyobb cégeknél.

3. Szenvedélyes

Bármely munkában rendkívül fontos, hogy szenvedéllyel végezzük azt, amit csinálunk. Egyre gyakrabban hallani a kijelentést: “a munkám egyben a szenvedélyem is”. Ez a munkavállaló értékesebb, mint az arany. Általában örömmel érkezik a céghez, és elégedett a párhuzamos keresés és fejlődés lehetőségével. Egy szenvedéllyel rendelkező személy ritkán panaszkodik, szereti az új kihívásokat, és közben teljesnek érzi magát. Sok válságos pillanatban egy pozitív életszemléletű ember az, aki megmenti a helyzetet. Egy ilyen munkavállaló motiváló hatással van mások munkájára.

4. A Megvalósító

Gyakran a munkahelyen nem hiányoznak a felelős emberek, de azok a munkavállalók, akik hatékonyan és megbízhatóan elvégzik a feladatokat. A megvalósítók olyan emberek, akik tudják, mit csinálnak! Felelősségteljesek, alaposak és célorientáltak, mindig mindent 100%-osan végeznek – a legjobb tudásuk szerint. Szívesen részt vesznek a projektekben és együttműködnek másokkal. A megvalósító gyors felfogású, ambiciózus, jól szervezett, és képes hatékonyan kezelni az időt. Ő egy alapvető munkavállaló a cég folyamatos fejlődése szempontjából.

4 típusú munkavállaló és közös értékek

Az ideális munkavállaló – tele energiával, nyitott nemcsak más emberek, hanem új kihívások felé is. Ez egy olyan személy, akivel könnyű és szívesen együttműködni. Azok a munkavállalók, akik a főnök által legjobban értékelt típusok közé tartoznak, optimisták, kommunikatívak, tudatában vannak hibáiknak és előnyeiknek. Gyakrabban kezdeményezők, mintsem visszahúzódó emberek, akik nem tesznek kísérletet a jobb változásokra.

Új munkavállaló kiválasztása komoly döntés. A munkáltatók sokkal gyakrabban észlelik, hogy a kompetencia nem minden. Ezért egyre több olyan ember, aki tartós munkát keres, próbaidős szerződést kap. Ez az az időszak, amikor lehetőségük van megmutatni, hogy nemcsak kompetensek, hanem kedvesek és csapatjátékosok is.

Önnek is tetszhet: Hogyan találja meg az ideális jelöltet 5 lépésben.

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív méheink közösségéhez a Facebookon és a Twitteren.

Nicole Mankin

HR menedzser, aki kiválóan képes pozitív légkört teremteni és értékes környezetet kialakítani a munkavállalók számára. Szereti látni a tehetséges emberek potenciálját, és mozgósítani őket a fejlődés érdekében.

View all posts →