A szoftverhibák a szoftverfejlesztés folyamatának elkerülhetetlen részét képezik. Gyakorlatilag lehetetlen olyan programot készíteni, amelyben a tesztelési szakaszok során ne találnának hibákat. Elméletileg nagyon egyszerű programok esetén előfordulhat, hogy nem jelentkeznek hibák, de amikor a szoftver összetett kódot tartalmaz. A bonyolult és kiterjedt projekteket tesztelni kell, hogy a munka korai szakaszában eltávolítsák az összes hibát és problémát.

Szoftverhibák – tartalomjegyzék:

  1. A szoftverhibák okai
  2. A hiba életciklusa
  3. A szoftverhibák jelentőségi szintjei
  4. Összegzés

A szoftverhibák okai

A szoftverhibák a úgynevezett hibák vagy meghibásodások következményei, és ezek a szoftver rossz működésének fő okai. A hibák előfordulása bármely szakaszban lehetséges a szoftver létrehozása során. A hibák leggyakrabban magában a kódban találhatók, és emberi cselekedetek okozzák őket. Az egyik részben talált hiba hatással lehet a szoftver más részeire is, különösen, ha mindkettő összekapcsolódik. A hiba egy defektum következménye, mindkettő súlyos meghibásodásokhoz vezethet, amelyek a szoftver futtatása során jelentkezhetnek.

A Nemzetközi Szoftvertesztelési Képesítési Testület szerint sok különböző oka van a szoftverhibáknak, ezek a következők:

  • emberi tökéletlenség
  • idő nyomása
  • szakképzettség, készség vagy tapasztalat hiánya
  • rossz kommunikáció a csapatban
  • érvénytelenül megírt specifikáció
  • összetettség a kódban, projektben vagy technológiában
  • félreértések a rendszer belső és rendszerek közötti interfészekkel kapcsolatban – különösen, ha sok ilyen rendszer van
  • új technológiák bevezetése

Ahogy korábban említettük, a hibák defektumokhoz vezetnek, és a defektumok meghibásodásokhoz, itt érdemes megjegyezni, hogy a meghibásodások nem mindig emberi hibából adódnak. A meghibásodások előfordulását más jelenségek is okozhatják, mint például: sugárzás, elektromágneses mező vagy szennyeződés. Ezek a tényezők befolyásolják a szoftver működését azáltal, hogy megváltoztatják a hardverre ható külső körülményeket.

A hiba életciklusa

A hiba életciklusa egy folyamat, amely a hiba felfedezésének és jelentésének pillanatában kezdődik, és a javítás és a feladat lezárásának pillanatáig tart. A ciklus hossza a hiba súlyosságától függ A hiba összetettsége jelentősen meghosszabbíthatja vagy lerövidítheti a javításhoz szükséges időt. Számos program létezik a szoftverhibák nyomon követésére, és a program kiválasztása befolyásolhatja a hiba életciklusát.

A példaértékű életciklus egyszerű. Az első szakaszban a hibát jelentik a bejelentésben, és nyitott státuszt kap. A bejelentésben van egy útvonal, amely lehetővé tette a tesztelő számára, hogy megtalálja a hibát. Ezenkívül a feladatot kezelő programozó is hozzárendelésre kerül a bejelentésben, és amint elkezdi javítani a hibát, annak státusza folyamatban változik. Ez az információ különösen fontos a tesztelő számára, aki a szoftver tesztelését azonnal megkezdheti, amint a bejelentés tesztelésre kész státuszra vált.

A második összetevő a visszajelzés. Amikor az összes kérdőívet kitöltik a válaszadók, egy szép és rendezett jelentést kell készíteni. Az összes információt figyelmesen át kell nézni, hogy minden fontos észrevétel összegyűjthető legyen. Ez különösen fontos, mert könnyű félreértelmezni a megállapításokat. A megadott esethez használt kérdőívnek jól kell beállítva és megbízhatónak lennie.

A tesztelő, aki megkezdi a munkáját, a státuszt teszt folyamatban változtatja, és befejezés után két lehetőség közül választ: megoldva (sikeres javítás esetén) vagy újra megnyitva (ha a szoftverhibát még javítani kell). Ily módon a programozó értesítést kap a hiba javításának szükségességéről.

szoftverhibák

A szoftverhibák jelentőségi szintjei

A szoftverhibák a jelentőségi szintjük szerint osztályozhatók, amelyet a tesztelők határoznak meg. A jelentőségi szint információt ad a hiba program működésére gyakorolt hatásáról. A hiba magasabb jelentőségi szintje annál gyorsabban kell, hogy javításra kerüljön.

A legmagasabb jelentőségi szintet blokkolónak nevezik, mivel annak előfordulása a program további használatának teljes hiányát jelenti, és szükségessé teszi a tesztelés leállítását. A blokkoló példája egy szoftverhiba, amely leállítja az alkalmazást. Az ilyen hibát gyorsan javítani kell a további tesztelés lehetővé tétele érdekében.

A jelentőségi szint alacsonyabb szintje kritikus, mivel az ilyen szintű szoftverhiba megnehezíti a program összes funkciójának használatát. Az ilyen szoftverhiba nem blokkolja teljesen a tesztelést, de nagy hatással van a tesztelési folyamatra, és a szoftver nem adható ki a probléma javítása nélkül.

A jelentőségi szint meglehetősen fontos, de nem akadályozza meg a tesztelési folyamatot.

A közepes jelentőségi szintű hiba mérsékelt súlyosságú hiba, amely gyors reakciót igényel, mivel nem akadályozza a tesztelést.

5. Az egyének felhatalmazása – amikor 360 fokos visszajelzést használnak, minden alkalmazott lehetőséget kap arra, hogy kifejezze aggályait. Az egyének érezhetik, hogy van hangjuk, és hogy a cég tiszteletben tartja véleményüket, így bármilyen cselekvés, amelynek eredményeként az alkalmazottak meghallgatásra kerülnek, pozitív hatással van a munkatársak moráljára.

A hiba legkisebb jelentőségi szintje, nevezetesen triviális, azt jelenti, hogy a szoftverhiba kis jelentőséggel bír.

szoftverhibák

Összegzés

A szoftverhibáknak sok oka van, de főként a tudatlan emberi cselekvés következményeként jelentkeznek. Szükséges a szoftver pontosságának folyamatos tesztelése. Minden szoftverhibának van egy életciklusa, amely a felfedezésétől a javításáig terjed. A hibáknak különböző jelentőségi szintjei vannak, mindegyiknek ugyanakkora a jelentősége, de egyesek blokkolják a szoftver használatának lehetőségét olyan mértékben, hogy azt még tesztelni sem lehet, míg mások nem befolyásolják ezeket a folyamatokat annyira, és könnyen javíthatók.

szoftverhibák

Olvassa el ezt is: 4 típusú alkalmazott, akire minden cégnek szüksége van

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív közösségünkhöz a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on.

Robert Whitney

JavaScript szakértő és oktató, aki IT osztályokat mentorál. Fő célja, hogy növelje a csapat termelékenységét azáltal, hogy megtanítja másoknak, hogyan működjenek együtt hatékonyan a kódolás során.

View all posts →