Mi az az elevator pitch – tartalomjegyzék:
Ez a fajta beszéd azonban nemcsak a magánmegbeszéléseken működik jól, hanem más helyzetekben is (pl. networking találkozón, toborzási interjún vagy befektetőknek tartott prezentáción egy különösen szervezett eseményen). Ezért érdemes tudni, hogy mivel jellemezhető ez a fajta beszéd, és hogyan kell felkészülni rá.
Elevator pitch – vagy mi?
Az elevator pitch egy ötlet, termék, szolgáltatás vagy cég tömör bemutatása (a találkozó igényeitől és jellegétől függően), de ugyanakkor olyan módon, ami érdekes a beszélgetőpartner számára, és lehetőséget ad a másik félnek, hogy mélyebben belemerüljön a témába. Ennek a fajta beszédnek a fő célja, hogy kulcsfontosságú információkat érthetően közvetítsen mindössze egy perc alatt – mert pontosan ennyi idő áll általában a közönség (befektetők, ügyfelek, kollégák stb.) rendelkezésére.
A leggyakrabban arra hívják fel a figyelmet, hogy a beszédnek a termék, szolgáltatás vagy ötlet kulcsfontosságú megkülönböztető jegyeire és előnyeire kell összpontosítania, ügyelve arra, hogy ne merüljön el a részletekben (különösen azokban, amelyek további magyarázatot igényelnek). Rövid, figyelemfelkeltő, a címzett számára érthető, mentes a technikai aspektusoktól és a szakmai zsargontól – ez az, ami egy elevator pitch, amely metaforikus villanykörtét kapcsol be a megkérdezett fejében.
Hogyan készítsünk hatékony elevator pitch-et? 5 kulcsfontosságú lépés
Hogyan biztosíthatod, hogy az általad készített elevator pitch teljesítse a célját, és rendelkezzen az összes fent említett jellemzővel? Íme 5 lépés, amely eljuttat oda.
- Határozd meg a célt
- Írd le a termék/szolgáltatás/ötlet kulcsfontosságú aspektusait
- Találd meg a történetet
- Készítsd el a beszéd tartalmát
- Gyakorolj, gyakorolj, gyakorolj
Az elején meg kell határoznod, hogy mi a legfontosabb számodra (ami azt is jelenti, hogy az elevator pitch-edet a helyzethez kell igazítanod, amellyel szembesülsz). A célod meghatározása az első lépés annak megállapításához, hogy ki a közönséged (üzenet összehangolása), és hogyan tudod felkelteni az érdeklődésüket az ajánlatod iránt. Az, hogy milyen szempontokra összpontosítasz a következő lépésekben, a kitűzött célod köré kell szerveződjön (és ezzel együtt a kívánt hatás köré).
Az elevator pitch megfogalmazása előtt azonosítsd a terméked, szolgáltatásod vagy ötleted legfontosabb aspektusait. Ezek lehetnek egyedi jellemzők, kulcsfontosságú előnyök, az általad kínált értékek, egy probléma megoldása vagy egy konkrét piaci igény kielégítése. Írd le ezeket a pontokat jegyzet formájában, hogy hivatkozhass rájuk a tartalom létrehozása során. Ne feledd, hogy ami a leglényegesebb számodra, az a helyzettől és a közönségedtől függ, ezért ezt a lépést ne hagyd ki a következő beszéded előkészítésekor.
Az üzleti és marketing körökben nagyon gyakran mondják, hogy a jellemzők, funkciók, anyagi előnyök nem adnak el – a történetek igen. A történetmesélés érzelmeket ébreszt, és jobban megjegyezhető, mint egy száraz, tényekkel teli prezentáció, ezért használd ezt az érdeklődés felkeltésére a közönségedben. Gondolj tehát arra a személyes tapasztalatra, amely arra ösztönzött, hogy létrehozd ezt a terméket vagy ötletet, vagy egy olyan ügyfél történetére, aki sikeres volt a szolgáltatásoddal. Próbáld meg megtalálni a történetet, amely a közönség érdeklődési körében a legnagyobb potenciállal bír.
Miután a kulcsfontosságú aspektusokat leírtad egy jegyzetfüzetbe vagy dokumentumba, valamint van egy ötleted a történetről, amelyet el szeretnél mondani, folytathatod a beszéd tartalmának megírását. Sajnos lehetetlen egy jó sémát megadni arra, hogyan kellene megfogalmaznod. Elkezdheted a saját történeteddel, adatokkal, egy szórakoztató anekdotával – bármilyen megoldás megfelelő lehet, amennyiben az a közönséghez van igazítva, és felkelti az érdeklődésüket. De ne felejtsd el, hogy a beszédedet a liftnek a legfelső emeletre való leereszkedése előtt kell előadnod, és az ajtóknak kinyílniuk.
Nem fogsz jó beszédet mondani egy befektető vagy ügyfél előtt, ha előtte nem gyakoroltad – egyedül, a szavakat hangosan ismételve egy tükör előtt (hogy figyeld az arckifejezéseidet), vagy egy szeretett személy előtt (hogy visszajelzést kapj). Tudnod kell, mit szeretnél közvetíteni, ami lehetővé teszi, hogy magabiztosan, a megfelelő hangnemben és tempóban (nem túl gyorsan és nem túl lassan), természetesen és folyékonyan beszélj. Azonban ne próbáld meg kívülről megtanulni a beszédet, mert így komplikációkba ütközhetsz (ha például a stressz miatt elfelejted, hogyan hangzott a következő mondat).

Elevator pitch – összefoglalás
A fent említett tippek követése megkönnyíti az elevator pitch előkészítését – függetlenül attól, hogy milyen helyzetben kell azt előadnod. Különösen arra kell összpontosítanod, hogy a beszéd rövid, a közönséghez vagy a helyzethez igazított (rugalmasság) és érthető legyen, valamint érzelmeket ébresszen. Ne felejtsd el azonban, hogy az elevator pitch nem öncélú – ez az első eszköz, amely lehetőséget ad arra, hogy felkeltsd az interjúztató érdeklődését. Ha ez megtörténik, készen kell állnod a következő találkozókra, kérdésekre vagy beszédekre. Ezért, a beszéded lenyűgözővé tétele mellett, győződj meg arról is, hogy készen állsz arra, ami következhet.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.
Nicole Mankin
HR menedzser, aki kiválóan képes pozitív légkört teremteni és értékes környezetet kialakítani a munkavállalók számára. Szereti látni a tehetséges emberek potenciálját, és mozgósítani őket a fejlődés érdekében.