A technológia dinamikus fejlődése, a munkaerőpiacon bekövetkező generációs változások, a COVID-19 világjárvány által hozott következmények, a heves verseny és a folyamatos gazdasági recesszió – mindezek a tényezők hatással vannak a HR osztályok napi munkájára, különösen a gyorsan fejlődő toborzásra. A jövő hónapokban a felvételi folyamatokban legfontosabb szerepet játszó trendek ismerete lehetővé teszi, hogy megfeleljünk a jelöltek elvárásainak és megelőzzük a versenyt. Milyen toborzási trendeket érdemes figyelembe venni 2023-ban? Olvass tovább, hogy többet megtudhass.

Toborzási trendek – tartalomjegyzék:

  1. Távmunka toborzás
  2. Puha készségek
  3. Mesterséges intelligencia (AI)
  4. Szociális toborzás
  5. Munkáltatói márkaépítés
  6. Összegzés

Távmunka toborzás

A távmunka már nem egy világjárvány által kényszerített helyzet, hanem egy elvárt foglalkoztatási forma, amelyet sok cég nehezen fogad el (még mindig ragaszkodnak ahhoz az elképzeléshez, hogy a távmunka a munkavállaló számára előny, nem pedig a munkahelyi norma).

Mindazonáltal nem tagadhatjuk, hogy a távmunka itt marad, mivel mind a munkavállalók, mind a munkáltatók igényeire válaszol. Így kétségtelenül növekedni fog a távmunka toborzása, ami arra kényszeríti a HR osztályokat, hogy lehetőségeket keressenek a jelöltek tudásának és készségeinek távoli tesztelésére, hatékony beilleszkedést végezzenek, majd biztosítsák a várt eredményeket hozó termelékenységet.

Puha készségek

A technológia dinamikus fejlődése, a mesterséges intelligencia által végzett feladatok átvétele, valamint az automatizálás és robotizálás bevezetése az üzletben azt jelenti, hogy a toborzás során kevesebb hangsúlyt fektetnek a kemény készségekre, és több figyelmet fordítanak a puha készségekre.

A statisztikák azt mutatják, hogy 2030-ra majdnem 70%-ának minden munkának különböző puha készségekre lesz szüksége (beleértve a kreatív gondolkodást, az önprezentációt, a nyilvános beszédet, a kritikai gondolkodást és a problémamegoldó készségeket stb.), mivel a munkavállalók olyan feladatokat fognak végezni, amelyek nagyobb elkötelezettséget igényelnek.

Továbbá, a munkaerőpiacon tapasztalható fokozott verseny idején a puha készségek előnyt adnak a jelölteknek. Kétségtelen, hogy ezek lesznek a legkeresettebb tulajdonságok, amelyeket a munkáltatók keresnek a jelöltekben 2023-ban.

toborzás

Mesterséges intelligencia (AI)

A mesterséges intelligencia népszerűsége folyamatosan növekszik. Már különböző üzleti területeken (pl. adat-elemzés, tartalommarketing, ügyfélszolgálat) használják – és 2023-ban biztosan még jelen lesz a toborzásban.

Feladata az lesz, hogy támogassa a HR szakembereket a jelöltek keresésében a LinkedIn-en és a legjobbak kiválasztásában a megadott kritériumok alapján. Így a korábban a munkavállalók által végzett tevékenységeket a mesterséges intelligencia veszi át, lehetővé téve a toborzók számára, hogy más napi feladatokra összpontosítsanak.

Mindazonáltal ezek nem az egyetlen lehetőségek a mesterséges intelligencia számára – a toborzás során többek között a munkaköri leírások létrehozására vagy még a jelöltek interjúztatására és a céghez és a pozícióhoz kapcsolódó legalapvetőbb kérdések valós idejű megválaszolására is használható. Így az AI támogatja a pozitív jelöltélmény kialakítását.

Szociális toborzás

Várható, hogy a következő évben növekedni fog a közösségi médián keresztül toborzott munkavállalók száma, a LinkedIn-hez hasonló platformok gyors növekedése miatt. Eddig a technológiai cégek munkavállalóit leggyakrabban ezen az oldalon toborozták, de évről évre egyre többen észlelik a személyes márkaépítés előnyeit.

Ezért érdemes más készségekkel rendelkező jelölteket is keresni a közösségi médiában. Továbbá, a közösségi hálózatokon szakemberekbe is belefuthatunk, akik nagyszerű támogatást nyújthatnának a cégnek, de nem válaszolnak a jelenlegi álláshirdetésekre a szükséges tapasztalat hiánya miatt. Az új munkavállalók keresése soha nem volt könnyebb, és rendkívül pozitív eredményeket hozhat.

Munkáltatói márkaépítés

A munkaerőpiacon tapasztalható heves verseny idején minden cégnek be kell építenie a munkáltatói márkaépítési tevékenységeket a toborzási stratégiájába. A potenciális munkavállalók most már számos állásajánlat közül választhatnak – nem is korlátozva a lakóhelyükre (a home office lehetősége miatt) – ami miatt alaposan ellenőrzik azokat a cégeket, ahol dolgozni terveznek.

Ez a szabály különösen azokra vonatkozik, akik a legnagyobb potenciállal rendelkeznek. Ők olyan megbízható helyre szeretnének menni, ahol szilárd vállalati kultúra és azonos értékeket képviselő környezet található. Így a cég pozitív imázsának kialakítása a toborzás szempontjából stratégiai fontosságú lesz 2023-ban.

Összegzés

Ha nap mint nap új munkavállalók toborzásával foglalkozol, nem hagyhatod figyelmen kívül a trendeket és a 2023-ra vonatkozó előrejelzéseket. A naprakészség és a munkavállalók igényeinek megértése segít megtalálni és felvenni a legjobb embert a munkára. Elemezd a céged toborzási folyamatait a fent említett trendek fényében, és gondold át, milyen változtatásokat és fejlesztéseket javasolhatsz a cégednél, hogy a toborzási folyamataid 2023-ban hatékonyabbak legyenek.

Olvasd el ezt is: AI a toborzásban.

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a nyüzsgő méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en.

Nicole Mankin

HR menedzser, aki kiválóan képes pozitív légkört teremteni és értékes környezetet kialakítani a munkavállalók számára. Szereti látni a tehetséges emberek potenciálját, és mozgósítani őket a fejlődés érdekében.

View all posts →