Úgy becsülik, hogy egy új ügyfél megszerzésének költsége akár 7-szer magasabb, mint egy már megszerzett ügyfél megtartásának költsége. Emiatt az értékesítők és a marketingesek nagy erőfeszítéseket tesznek annak érdekében, hogy egy cég ügyfele, miután megszerezték, visszatérő ügyféllé váljon – rendszeresen vásároljon, tovább ajánlja a márkát, és érdeklődjön annak hírei iránt. Az egyik módja annak, hogy a jelenlegi ügyfeleit visszatérővé tegye, a hűségprogramok használata.
Hűségprogramok – tartalomjegyzék:
- Hűségprogramok – miből állnak?
- Hogyan támogatja a hűségprogram az üzletet?
- Hűségprogram – típusok és példák
- Hűségprogramok – összefoglalás
Az igényekhez és a szervezet természetéhez igazított hűségprogram segíthet megvalósítani ezt a rendkívül nehéz, de jutalmazó feladatot. Az alábbiakban pontosan elmagyarázzuk, miről szól ez az eszköz, és bemutatjuk, hogyan támogathatja a cég üzleti és marketing céljainak elérését.
Hűségprogramok – miből állnak?
A hűségprogram egy marketing- és értékesítési eszköz, amely hosszú távú ösztönző rendszert formál, hogy jutalmazza az ügyfeleket cselekedeteikért – elsősorban vásárlásért, de nem csak (mindez attól függ, hogy a cég milyen stratégiát alkalmaz).
A felajánlott jutalom (például kedvezmény vagy visszatérítés formájában), amelyet a kívánt cselekvés többszöri végrehajtása után adnak, nagyobb valószínűséggel vonzza vissza az ügyfelet, és konvertálja újra. Fontos, hogy ezt a marketing erőfeszítés elemet ugyanolyan hatékonyan valósíthatja meg a B2C (üzlet-ügyfél) iparban, mint a B2B (üzlet-üzlet) iparban, bár természetesen figyelembe kell venni a terméket vagy szolgáltatást és az ügyfelet.
Hogyan támogatják a hűségprogramok az üzletet?
Egy jól hangolt hűségprogram a módja annak, hogy megmutassa, mennyire értékeli az ügyfeleit, ami segít kapcsolatot építeni velük, és megvédi őket attól, hogy a versenytársakhoz távozzanak, akik nem vezettek be ilyen elemet. A kis ösztönzők által bátorítva az ügyfelek rendszeresen visszatérnek, egyesek akár márka nagykövetekké is válnak.
Továbbá, a vásárlók a fogyasztói magatartás kulcsfontosságú információforrásai az Ön számára – az tőlük nyert adatok lehetővé teszik, hogy tökéletesen illeszkedjen az ajánlatához a célcsoporthoz, és jobban optimalizálja hirdetési tevékenységeit. Ennek eredményeként az üzlete növekedhet és erősítheti piaci pozícióját. Így a hűségprogram fő előnyei között említhetjük:
- Magasabb értékesítés a visszatérő ügyfelek miatt az “ösztönzők” használatával (a vásárlások gyakoriságának növekedése és a magasabb átlagos kosárérték).
- Alacsonyabb ügyfélszolgálati költségek – amikor az ügyfelek között visszatérő, a márkával, a webhellyel vagy a vállalati politikával ismerős ügyfelek vannak, alacsonyabb munkaterhelésre számíthat az ügyfélszolgálati személyzet számára.
- Új ügyfélcsoportok elérése – a leírt eszköz megkülönböztetheti a márkát a versenytársaktól, és így érdeklődést kelthet a korábban ismeretlen ügyfelek körében. Így biztosítja a márka ismertségének növekedését a fogyasztók körében.
Hűségprogramok – típusok és példák
A hűségprogramok mindig változni fognak attól függően, hogy milyen terméket vagy szolgáltatást kínál egy cég. És míg sok cég saját megoldásokat választ az ügyfelei számára, néhány klasszikus megoldás a leggyakoribb, mint például:
- Pont alapú – ebben a típusban az ügyfelek pontokat gyűjtenek a végrehajtott cselekedetekért (nemcsak vásárlásokért, hanem például vélemény írásáért vagy hírlevélre való feliratkozásért is), amelyeket később különböző előnyökre válthatnak be (ingyenes termékek, anyagi nyeremények, kedvezmények stb.). Különösen népszerű az online boltok körében, ahol ez a program azt jelenti, hogy az ügyfelek minden megrendelésük után pontokat kapnak a számlájukra. Egy bizonyos számú pont viszont extra előnyöket biztosíthat a program résztvevőinek, például egy másik rendelés olcsóbb megvásárlását.
- Kedvezmények – egy tipikus példa ebben az esetben a bélyegek gyűjtése minden látogatásért, például egy kozmetikushoz (pl. 25% kedvezmény az 5. látogatáskor, és 50% a 10. látogatáskor),
- Szint – itt a végrehajtott tranzakciók száma vagy a szolgáltatások igénybevételének időtartama fontos. Minél magasabbak az elért értékek, annál több lehetőség (pl. további előnyök) áll rendelkezésre az ügyfél számára. Ez a típusú program például a Booking.com ügyfelei számára létezik, amely egy jól ismert szállásfoglaló platform, vagy a legnépszerűbb szállodák láncainál,
- Jótékonysági – egyre gyakoribb, hogy a márkák biztosítják, hogy a nyereség egy része minden vásárlás után jótékonysági célra kerüljön, általában a cég (és ezzel együtt az ügyfelek) értékeivel összefüggésben.

Hűségprogramok – összefoglalás
A kínálathoz és a célcsoport igényeihez igazított hűségprogram egy egyszerű, mégis hatékony eszköz, amelyet különböző iparágakban használnak a cégek. A piacon tapasztalható dinamikus verseny idején lehetőséget biztosít arra, hogy ösztönözze az ügyfelet a boltba való visszatérésre vagy a felajánlott szolgáltatás újbóli igénybevételére.
Fontolja meg, hogy az Ön üzlete esetében lenne-e lehetőség egy ilyen elem bevezetésére a marketing stratégiájába, és milyen formát ölthetne. Egy ilyen döntéssel kétségtelenül növekedni fog a visszatérő ügyfelek száma hosszú távon, ami nemcsak több értékesítést, hanem a márkája jobb ismertségét is eredményezi.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív közösségünkhöz a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTokon.
Zofia Lipska
Több mint 10 éves tapasztalattal a digitális marketing területén Sophia nemcsak ismeri ennek az iparágnak a szabályait, hanem ami a legfontosabb, tudja, hogyan lehet azokat megszegni a kiemelkedő és kreatív eredmények elérése érdekében.