Minden cég arra törekszik, hogy a kínált megoldást a lehető legvonzóbbá tegye a célcsoportjába tartozó ügyfelek számára – és a dinamikus piaci verseny és az egyre igényesebb fogyasztók idején ennek a feladatnak a teljesítése még nehezebbé válik. Éppen ezért a cégek (különösen a nagy vagy nemzetközi cégek, de egyre gyakrabban a kisebbek is) úgy döntenek, hogy tapasztalt és kiemelkedő személyt alkalmaznak termékmenedzserként, aki felügyeli a cég által kínált megoldással kapcsolatos összes folyamatot. Mit is csinál pontosan egy ilyen személy, és miért olyan fontosak ők a szervezet számára manapság?

Termékmenedzser – tartalomjegyzék:

  1. Milyen szerepet játszik a termékmenedzser a szervezetben?
  2. A menedzser napi feladatai
  3. Milyen legyen egy termékmenedzser?
  4. Termékmenedzser – hogyan lehet azzá válni?
  5. Termékmenedzser – összefoglalás

Milyen szerepet játszik a termékmenedzser a szervezetben?

A termékmenedzser fő feladata egy új termék bevezetése a piacra és a cég portfóliójában lévő megoldások fejlesztési lehetőségeinek felfedezése. Az ilyen pozíciót betöltő személy tehát felelős mind az új ötletek generálásáért, mind pedig a termék teljes életciklusa alatt zajló összes folyamat ellenőrzéséért: az ötlettől a fejlesztésig vagy a piacról való visszavonásig. Azt lehet állítani, hogy az ilyen terjedelem elsősorban a cég értékesítési eredményeinek növelésére irányul, amelyek viszont elsősorban a kínált megoldások vonzerejétől függenek (a jó termék = jó értékesítés elve szerint). Mindez azt jelenti, hogy a termékmenedzserek elengedhetetlenek a cég számára, függetlenül az iparágtól.

A menedzser napi feladatai

Mi szükséges ahhoz, hogy egy új vagy fejlesztett megoldást a piacra hozzunk? A kérdésre adott válasz magában foglalja a termékmenedzser által naponta végzett alapvető feladatokat – bár természetesen ezek a cég ajánlataitól függően változnak. Ennek ellenére bizonyos feladatokat a termék életciklusa szerint kell végezni, például többek között:

  • Piac- és célcsoport-elemzés végzése – a fogyasztói elvárások tanulmányozása, a jelenlegi trendek követése, a versenytársak által tett lépések figyelemmel kísérése stb.,
  • A megoldás fejlesztési stratégiájának kidolgozása – azaz, hogyan lehet azt javítani, például a hibák kiküszöbölésének területén,
  • A létrehozási folyamat felügyelete,
  • Marketing – a forgalmazás, promóció stb. módszereinek meghatározása,
  • A forgalmi tervek végrehajtásának ellenőrzése,
  • A végrehajtás hatékonyságának vizsgálata a modernizálás és fejlesztés érdekében – az eredmények alapján következtetéseket levonni, amelyek alapján újabb stratégiát dolgoz ki a jobb értékesítési eredmények elérése érdekében.

Milyen legyen egy termékmenedzser?

A pozícióhoz szükséges alapvető jellemző a kreativitás. Ez lehetővé teszi, hogy vonzó megoldásokat dolgozzunk ki (néha teljesen a nulláról), fejlesszük azokat, és olyan értékesítési és promóciós stratégiát találjunk ki, amely a várt eredményeket hozza. Az analitikai készségek kétségtelenül hasznosak lesznek ebben a tekintetben, mivel egy megoldás életciklusa mindig a kutatással és a jelenlegi helyzet tanulmányozásával kezdődik. Továbbá, mivel a termékmenedzserek napi feladatai számos területet lefednek (a menedzsmenttől a K+F-ig, a marketingig és az értékesítésig), és általában irányítják a saját osztályukat, az ilyen egyéneknek kiemelkedően fejlett interperszonális készségekkel kell rendelkezniük.

Termékmenedzser – hogyan lehet azzá válni?

Az ilyen pozícióban dolgozó emberek jellemzően marketing vagy menedzsment diplomával rendelkeznek, de nagyon gyakran az IT iparból érkeznek. Azonban nem kötelező ilyen tanulmányokat végezni ahhoz, hogy jól végezzük ezt a szerepet – a fent említett területeken végzett képzések, tanfolyamok vagy posztgraduális tanulmányok is egyenértékű értéket képviselhetnek a vásárlói igények megértésében és a piackutatás lebonyolításában.

Lehetőség van olyan dedikált képzési tanfolyamok elvégzésére is, amelyek tanúsítvánnyal zárulnak. E pozícióra való toborzás során ajánlott tapasztalattal rendelkezni az értékesítés vagy marketing területén, valamint a csapatmenedzsment területén, és tökéletesen ismerni az iparág sajátosságait, amelyben a menedzsert kereső cég működik.

Termékmenedzser – összefoglalás

A termékmenedzser egy olyan személy, akit értékelnek a cégben – nemcsak a fontos szerepe miatt (amely jelentősen befolyásolja a szervezet által elért értékesítési eredményeket), hanem a különböző területeken szerzett tudás, tapasztalat és készségek miatt is. Az ilyen pozícióra való toborzás nem könnyű a HR osztályok számára, de a megfelelő személy megtalálása a cég további fejlődéséhez, piaci pozíciójának kiépítéséhez és a versenyképesség szempontjából jobb eredmények eléréséhez vezethet (mind a vásárlók, mind a potenciális jelöltek szemében).

Amikor egyre nehezebb elérni a fogyasztókat egy ajánlattal és hűséget építeni velük, ennek a kihívásnak a jelentősége csak tovább nő.

Olvassa el ezt is: Mi a különbség a projektmenedzser, a termékmenedzser és a terméktulajdonos között?

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív közösségünkhöz a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTokon.

Andy Nichols

Egy problémamegoldó, aki 5 különböző diplomával és végtelen motivációs tartalékkal rendelkezik. Ez teszi őt tökéletes vállalkozóvá és menedzserré. Amikor alkalmazottakat és partnereket keres, a világ iránti nyitottságot és kíváncsiságot tartja a legfontosabb tulajdonságoknak.

View all posts →