A természettudományokhoz hasonlóan a menedzsmentben is létezik egy életciklus jelenség. Ebben az esetben a vállalat működésére utal, és hasznos eszköz a döntéshozatali folyamatok támogatására. Ha szeretné tudni, mikor kell változtatásokat végrehajtania a szervezetében, olvassa el az alábbi cikket!

A szervezet életciklusa – tartalomjegyzék:

  1. Mi az a szervezet életciklusa?
  2. A szervezet életciklusának szakaszai
  3. Koncepció és piaci belépés
  4. Növekedés
  5. Érettség
  6. Csökkenés
  7. Mire épül a szervezet életciklusa?
  8. Mikor kell változtatásokat végrehajtani a szervezetben?
  9. A szervezet életciklusának példája – Kodak

Mi az a szervezet életciklusa?

A működésük során a vállalatok több szakaszon mennek keresztül, amelyeket a szervezet életciklusának nevezhetünk. A belső és külső körülményektől függően sok változás történik benne, amelyek sikerhez és túléléshez vezethetnek a heves verseny közepette, valamint csökkenéshez. A fogalom kapcsolódik a termék életciklusához, amelynek ismerete lehetővé teszi a vállalat számára, hogy realizálja potenciálját és maximalizálja nyereségét.

A szervezet életciklusának szakaszai

A lent vázolt 4 fázisnak eltérő időzítése lehet. Mindegyik különböző módot igényel a pénzügyi tőke kezelésére és allokálására.

Koncepció és piaci belépés

Bármely vállalkozás kezdete az üzleti ötlet és a szervezeti modell felépítése, amely szükséges a kitűzött célok eléréséhez. Ez a képességek feltérképezésének, a formális feltételek teljesítésének, a finanszírozási források (pl. hitelek, saját tőke) vagy befektetők megszerzésének szakasza. Magában foglalja a toborzási igények azonosítását is. Ebben a fázisban a kudarc kockázata a legnagyobb, mivel a vállalat alacsony nyereséggel, a célcsoport elérésének nehézségeivel, valamint heves versennyel néz szembe.

Növekedés

A kezdeti akadályok leküzdése a fogyasztói érdeklődés növekedésében és az eladások emelkedésében nyilvánul meg. A pénzáramlás beérkezik, és a jövedelmezőség növekszik. Ugyanakkor a verseny egyre élesebbé válik, ezért figyeljen a vevőszolgálati standardok emelésére és a folyamatok hatékonyságának javítására. Gondosan bánjon a költségvetésével – a kezdeti siker mindig lelkesedéssel és a további vállalkozásokba való befektetés vágyával tölti el, de néha torzult helyzetérzékeléshez vezethet. Ne növelje drasztikusan a kiadásait, amelyek adóssággá válnak, ha a piac romlik.

A jövő biztosítása érdekében gondolkodjon el egy stabil termék létrehozásán, amely folyamatos jövedelmet hozna Önnek. Alternatív nyereségforrással rendelkezik, ha váratlan helyzet merül fel, amely csökkentheti üzleti hatékonyságát. Elemezze versenytársait (különösen azokat a szereplőket, akik hasonló szakaszban vannak a ciklusban, mint Ön), akikkel együttműködhet. A tapasztalatok, tudás cseréje és szolgáltatásaik kombinálása segíthet új értékek létrehozásában a piacon, amely mindkét fél számára előnyös lesz.

Érettség

Ez az időszak a pénzügyi stabilitás és egyensúly elérésével jellemezhető. A vállalat sikeresen megszerezte a fogyasztói bizalmat és pozitív képet alakított ki. Azonban a túlzott biztonságérzet félrevezethet. Ahogy a piac egyre telítettebbé válik, nehéz elérni a nyereséget, amely összehasonlítható az intenzív növekedési fázissal. Ennek a pillanatnak a lebecsülése riválisok átvételéhez és árnyomás kifejtéséhez vezethet. Érdemes keresni a diverzifikálás, a kínálat bővítése, új piacokra való belépés és az innovációba való befektetés módjait.

Csökkenés

A végső szakaszban a vállalkozás stagnálást tapasztal, és elkezd veszteségeket termelni. A menedzsment rendszerében a rendellenességek első tünetei megjelenhetnek, például a munka rossz szervezése és az alkalmazottak elégedetlensége, de ezeket gyakran figyelmen kívül hagyják vagy szándékosan ignorálják. Csak akkor válik nyilvánvalóvá a probléma, amikor negatív pénzügyi eredmény, a kötelezettségek és adósságok növekedése tapasztalható, és a vállalat megpróbálja megelőzni azokat, de lehet, hogy már túl késő. Az ilyen helyzetet nem szabad megengedni, mert válságot vagy akár a vállalat összeomlását fenyegeti.

A bevételi szintek csökkenésének elkerülése érdekében rendszeresen figyelemmel kell kísérnie üzlete minden területét, és szükség esetén változtatásokat kell végrehajtania. A vállalatnak befektetnie kell technológiai létesítményeinek és folyamataik javításába, új vásárlói csoportokat kell keresnie, valamint javaslatokat kell tennie a meglévő ajánlatok javítására vagy teljesen új létrehozására.

életciklus

Mire épül a szervezet életciklusa?

A megadott életciklusban eltöltött idő számos külső környezeti tényező, valamint a döntéshozók viselkedésének eredménye a szervezeti struktúrákon belül. A legfontosabbak közé tartozik például:

  • A vállalat mérete és erőforrásai (emberi, pénzügyi, technológiai stb.);
  • A vállalat által működtetett iparág sajátosságai;
  • A vonatkozó jogszabályok;
  • A menedzsment stílusa.

Mikor kell változtatásokat végrehajtani a szervezetben?

Bizonyos üzleti szempontok elhanyagolása a stratégia kidolgozása során kellemetlen következményekkel járhat. Rendkívül nehéz és kockázatos hirtelen változtatásokat végrehajtani, amikor a problémák kezdődnek. Ezért érdemes ezt a kérdést átgondolni a vállalat céljainak és küldetésének meghatározásakor. Egy előre elkészített cselekvési terv “mentődeszkaként” fog működni, amikor szükség van rá.

A leggyakoribb forgatókönyv a módosítások végrehajtásának kényszere, amikor a veszteségek növekedését észlelik – alacsonyabb nyereség, ügyfelek elvesztése a versenytársakhoz, stb. Ilyen helyzet okainak azonosítása akkor sietve történik, hogy gyorsan reagáljanak és megállítsák a lefelé irányuló tendenciát. Ennek következtében hiányos értékelést kap, és a kiválasztott intézkedések nem lesznek megfelelőek a problémához. Ehelyett a reorganizációnak akkor kell megtörténnie, amikor észleli a hibás rendszer első tüneteit, majd olyan intézkedéseket kell hoznia, amelyek összhangban állnak az üzleti célokkal, és a piaci kihívásokkal szemben állnak.

A szervezet életciklusa minden esetben megfelelő ellenőrzést és felügyeletet igényel, kihasználva a gyors növekedés és bővülés lehetőségeit, valamint figyelemmel kísérve a túlzott stagnálást, amely a visszaesést és a csődöt jelezheti.

A szervezet életciklusának példája – Kodak

Piaci belépés

A vállalat egy új fényképezési technológiával lépett piacra, amelyet 1888-ban szabadalmaztatott. Akkoriban létrehozott Kodak fényképezőgép forradalmasította a fényképezés világát, és utat mutatott más vállalkozások számára.

Növekedés

A Kodak jelentős összegeket fektetett be az innovációba, számos új találmányt és megoldást biztosítva. Ezek közé tartozott a 35 mm-es filmes tekercs, az első amatőr Kodachrome film létrehozása. A további sikerek a vállalat számára kutatási és fejlesztési laboratóriumok hálózatának létrehozásához vezettek. 1900-ban a Brownie fényképezőgép népszerűsítése, amelyet olyan alacsony áron árusítottak, hogy szinte mindenki megengedhette magának, nagymértékben elterjesztette a fényképezés művészetét a közönség körében.

Érettség

Az I. világháború alatt a vállalat egy olyan készüléket hozott létre, amelyet a katonai repülés filmfelvételére használtak, hogy képeket rögzítsenek hanggal együtt. A 20. század elején a Kodak versenyelőnye a szektor úttörőjévé tette. 1962-re több mint 75 000 ember dolgozott a cégnél, és az Egyesült Államokban a forgalom elérte az 1 milliárd dollárt. Azonban az 1990-es években más piaci szereplők egyre inkább éreztették jelenlétüket.

Csökkenés

Csak 10 évvel később a Kodak veszélybe került, hogy figyelmen kívül hagyja a digitális fényképezés potenciálját. A vállalat továbbra is a hagyományos megoldásokra összpontosította tevékenységeit és erőforrásait, ami nagy lehetőséget jelentett a versenytársak, például a Nikon, a Samsung és a Canon számára. A Kodak által az Apple-lel, a Sony-val és az LG-vel folytatott szabadalmi háborúk is elterelték a figyelmet. Paradox módon a technológia történetének fontos változásainak kezdeményezője volt a hibás, elveszítve a lehetőséget, hogy a hagyományos iparból a digitális fényképezés iparába lépjen. A vezetők túl ragaszkodtak a régi technológiához, és nem voltak hajlandók erőfeszítéseket tenni a változások végrehajtására, miközben a versenytársak új termékeket és ajánlatokat fejlesztettek.

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív közösségünkhöz a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.

Andy Nichols

Egy problémamegoldó, aki 5 különböző diplomával és végtelen motivációs tartalékkal rendelkezik. Ez teszi őt tökéletes vállalkozóvá és menedzserré. Amikor alkalmazottakat és partnereket keres, a világ iránti nyitottságot és kíváncsiságot tartja a legfontosabb tulajdonságoknak.

View all posts →