Passzív vezetési stílus – tartalomjegyzék:
- Mit jelent és mik a passzív vezetési stílus jellemzői?
- Miért válnak a vezetők passzív vezetőkké?
- Passzív vezetési stílus - a leggyakoribb hibák
- A passzív vezetés mindig rossz?
- Miért van olyan jelentős hatása a vezetői szerepnek a csapat motivációjára?
- Ha nem passzív, akkor milyen vezetési stílust válasszak?
- Hogyan segíthet a Firmbee abban, hogy jobb vezetővé válj?
Mit jelent és mik a passzív vezetési stílus jellemzői?
A vezető egy olyan személy, akitől a munkavállalók egy bizonyos attitűdöt és készségkészletet várnak el. Egyrészt szeretnék, ha lenne egy megfelelő szintű cselekvési és döntéshozatali szabadságuk, de amikor szükséges, szeretnék érezni, hogy gondoskodnak róluk, és biztosak abban, hogy van valaki, aki tanácsot vagy útmutatást tud adni egy adott probléma megoldásában vagy egy konkrét döntés meghozatalában. Ilyen tekintélyes figura, még ha nem is szükséges egy adott feladathoz, mindig ott lesz és készenlétben áll.
A vezető szerepe tehát nem könnyű, és sok rugalmasságot, valamint a helyzethez való alkalmazkodás képességét igényli, de érzékenységet és kiváló interperszonális készségeket is. Sem a csapat cselekedeteinek túlzott befolyásolása, sem a túlzott háttérbe vonulás nem jó megoldás itt.
A passzív vezetési stílus olyan helyzetekre vonatkozik, amikor a vezető nem vállal felelősségteljes feladatokat, nem akar belemerülni a problémákba, és nem törekszik azok megoldására. A passzív vezető gyakran nem tudja, hogyan cselekedjen, vagy úgy véli, hogy jobb megvárni, amíg a vihar elül, és a problémák eltűnnek. Egy ilyen vezető viselkedése gyakran a csapat irányításához szükséges megfelelő készségek hiányából ered, de néha a felsőbb szintű korlátokból és a munkavállalók hajlandóságának hiányából is származhat.
A passzív vezetők egyik jellemzője a munkavállalók jutalmazásának vagy büntetésének hiánya, így nem kapnak visszajelzést a végzett munkájukról. Ezért a munkavállalók nem tudják, merre menjenek, és hogy a választott irány helyes-e. A büntetés hiánya helytelen, mivel ez lehetetlenné teszi a munkavállalók számára, hogy megbirkózzanak a növekvő nehézségekkel, mert nem ismerik fel a hibáikat. Ez viszont megfosztja őket a fejlődés és a cselekedeteik megváltoztatásának lehetőségétől. Nemcsak a munkavállalók szenvednek egy ilyen vezetés miatt, hanem az egész csapat és szervezet is.
Akiknek még van némi motivációjuk a cselekvésre, megpróbálják pótolni a munkatársaik hiányosságait, ami végül a felelősségek egyenlőtlen elosztásához, a munkaterhelés túlzott növekedéséhez és túlzott mentális megterheléshez vezet.
Individuális szinten a passzív vezetési stílus munkaterheléshez, mentális fáradtsághoz, és ennek következtében apátiához, kiégéshez és a munkához való kedv elvesztéséhez vezethet. Az ilyen munkavállalói jólét a munkahelyen egészségtelen konfliktusokat szül, és a csapatot a megosztottság felé tereli. Ezért a vezetőnek az a feladata, hogy összefogja az egész csapatot, és tudja, hogyan reagáljon, amikor konfliktusok merülnek fel. A csapatot irányító határozott egyén hiánya bizalmatlansághoz, csökkent motivációhoz és végső soron együttműködés hiányához vezethet.
A passzív vezetés a szervezet egészére is káros. A folyamatosan változó üzleti környezetben a határozott cselekvés hiánya miatt a szervezet elveszíti versenyelőnyét és piaci pozícióját. Egy ilyen szervezet nem lesz vonzó a munkavállalók számára. Így problémát jelenthet a tehetségek megtalálása és megtartása.
Miért válnak a vezetők passzív vezetőkké?
Egyes esetekben a passzív vezetővé válás a vezető karakterjegyeitől függ, és a munkához való hajlandóság vagy a készségek fejlesztésére való törekvés hiánya okozza. Néhány felügyelő olyan pozíciót ér el, amely stabil és biztonságos, és nem különösebben érdekli, hogy cselekedeteik hogyan hatnak a munkavállalókra és a cégre. Ezért kijelenthetjük, hogy az ilyen vezetők tudatlan attitűdöt tanúsítanak, és nem törődnek a viselkedésük megváltoztatásával. Megnyugszanak a szakmai teljesítményük szintjén, és hagyják, hogy ez így maradjon.
Ugyanakkor néha előfordul, hogy a vezető nem passzív vezető a kezdetektől fogva, hanem egyes események következtében válik azzá. Leggyakrabban a munkaterhelés következményeként vagy a munkához szükséges készségek hiányából adódik. Az is előfordul, hogy a vezetők olyan széles feladatlistával rendelkeznek, hogy nem találnak időt a munkavállalókkal való beszélgetésre vagy a feladatról való tájékoztatásra. Úgy vélik, hogy az ilyen visszajelzés nem olyan fontos, és várhat a széles teendőlistával.
Egyes esetekben ez a munkavállalókkal való kommunikáció megkönnyítéséhez szükséges interperszonális készségek hiányából is adódhat. Gyakran a vezetők még azt sem veszik észre, hogy egy látszólag apró elem, mint a munkavállalói kommunikáció, hogyan befolyásolhatja az egész csapat és az egész cég munkáját.
A vezetők tévesen azt is állíthatják, hogy a részvételük hiánya üzenet a munkavállalók számára, akiket nagyobb autonómiával ruháznak fel. Azonban sem a munkavállalók cselekedeteinek szélsőséges ellenőrzése, sem a részvétel hiánya nem jó megoldás. A kulcs az arany középút megtalálása és a megfelelő időben való ügyes beavatkozás.
Passzív vezetési stílus – a leggyakoribb hibák
A passzív vezetési stílus nem jó megoldás, és sok problémához vezethet egy szervezetben, amelyek végső soron a munkavállalók motivációjának csökkenéséhez vezetnek, ami viszont a teljes vállalat teljesítményének romlásához vezet. Mik a leggyakoribb hibák, amelyeket a passzív vezetők elkövetnek, és hogyan hatnak ezek a szervezeti teljesítményre?
- Nincs visszajelzés
- Nincs válasz a szervezeten belüli gyenge teljesítményre
- Döntésképtelenség
A passzív vezetők által elkövetett egyik legsúlyosabb hiba a visszajelzés hiánya a csapattagok munkáját követően. Képzeld el, hogy befejezel egy nagy projektet, amelyre egy egész hetet szántál, és minden erőforrásodat be kellett vetned a befejezéséhez. Az odáig vezető út egyáltalán nem volt könnyű, és sok időt vett igénybe, nem kevesebb stresszel. Azonban végül sikerült, a dolgot a végére juttattad. Elérkezett a nap, amikor büszkén adod át a munkádat a vezető asztalára. Mire számítasz? És mi történik, ha nem kapsz választ?
Egy munkavállaló, aki próbálkozik, elkötelezett és a legjobb tudása szerint teljesít, egyáltalán nem számít kidolgozott elismerésre, hanem egyszerűen egy valós értékelésre a végzett feladatról. Az ilyen visszajelzés hiánya a munkavállalók motivációjának és elkötelezettségének csökkenéséhez vezet.
A hosszú távú passzív vezetés konfliktusokat okozhat a szervezetben és a munkavállalói elkötelezettség csökkenéséhez vezethet. Végső soron ez a teljes szervezet termelékenységének csökkenéséhez és gyengébb üzleti teljesítményéhez vezethet. A passzív vezetési stílust alkalmazó vezetők nem vállalják a kezdeményezést, és nem hajlandók lépéseket tenni a helyzet javítása érdekében. Passzívan ülnek, abban a reményben, hogy a probléma magától megoldódik. Természetesen ez nem történik meg, és a hosszan tartó várakozás csak rontja a helyzetet.
A vezetés kétségtelenül döntéshozatalt jelent. Gyakran ezek nehéz döntések, amelyek bátorságot igényelnek, és nem mindig találkoznak mindenki tetszésével. Főként ezek miatt a passzív vezetési stílust alkalmazó vezetők elkerülik az ilyen helyzeteket. Azonban a döntésképtelenség azt jelenti, hogy limbo állapotban élünk, ami nem jó dolog egy cég esetében.
Mindig rossz a passzív vezetés?
Minden vezetési stílusnak megvannak a maga előnyei és hátrányai. Egy ügyes vezető ki tudja hozni a legjobbat minden stílusból, és létrehozhat egy egyedi, testreszabott stílust, amely illeszkedik a jelenlegi céghelyzethez. Mi az, ami a passzív vezetési stílusban hasznos lehet?
- A passzív vezetők elkerülik, hogy állást foglaljanak a vitákban, így igazságosnak és objektívnek tűnnek. Ez egy olyan attitűd, amelyet mindenképpen érdemes észrevenni. Néha a legjobb döntés lehet, ha nem hozunk döntést.
- A passzív vezetők türelmesek, és nem hoznak elhamarkodott döntéseket, ami bizonyos esetekben előnyös lehet. Gondolj egy impulzív személyre, aki vezetővé válik.
- A passzív vezetők sok szabadságot adnak a munkavállalóknak, és lehetővé teszik számukra, hogy saját döntéseket hozzanak.
Természetesen nem mindig és nem minden helyzetben működnek ezek a megközelítések. Mégis, biztosan jól működik tapasztalt munkavállalók körében, ahol a feladat és a cél elérhető, egyszerű és világos, és a csapat annyira motivált, hogy a vezető beavatkozása ebben a szakaszban nem szükséges.
Miért van olyan jelentős hatása a vezetői szerepnek a csapat motivációjára?
A vezető egy kulcsszereplő az üzleti sakkjátszmában, akinek a legnagyobb hatása van a csapatra. Nagy mértékben attól függ, hogy a szervezet eléri-e a sikert. Ezért, a nagy lehetőségek mellett, hogy többet érjenek el és folyamatosan javítsák a szervezet működését, hatalmas felelősség is jár. A vezető szerepe nemcsak az, hogy legyen egy víziója a fejlődésről és ügyesen vezesse a csapatot, hanem az is, hogy motiválja a munkavállalókat és kommunikáljon velük.
Ezeken a fő elemek mellett érdemes emlékezni arra is, hogy a csapat légköre rendkívül jelentős, és hatalmas hatással van a munkavállalók jólétére. Elég, ha akár egy elem hiányzik, és a közös cél elérésének esélye drámaian csökken.
Ha nem passzív vezetés, akkor milyen stílust válasszak?
Jó vezető az a rugalmas vezető, aki képes alkalmazkodni a szervezet aktuális igényeihez, és tudja, hogyan befolyásolja megfelelően a munkavállalók motivációját. Biztosan észlelnie kell a csapatban felmerülő problémákat, és elég fejlett interperszonális készségekkel kell rendelkeznie ahhoz, hogy kezelni tudja azokat. Nem arról van szó, hogy egy adott vezetési stílusba illeszkedjen, hanem a folyamatok testreszabásáról és a rugalmasságról. Egyes helyzetekben meg kell engedni a csapatnak, hogy hibázzon, mivel ez az egyetlen módja a fejlődésnek. A vezető szerepe pontosan az, hogy észlelje ezeket, és útmutatást adjon a munkavállalóknak, amely a helyes irányba tereli őket.
Hogyan segíthet a Firmbee abban, hogy jobb vezetővé válj?
A Firmbee egy projekt- és csapatmenedzsment eszköz. Vezetőként kihasználhatod a rendszerben elérhető funkciókat a munkavállalóiddal való kommunikáció javítására és elkötelezettséged kifejezésére, miközben teret adsz nekik a munkához. Hogyan érheted el ezt?
- Tervezd meg a projektet egy Kanban táblán. Határozd meg a feladatokat, rendeld hozzá a munkavállalókat, és adj meg státuszokat, prioritásokat és határidőket. Így minden csapattag tudni fogja a felelősségeit, és te is ellenőrizni tudod, hogy túllépett-e a megadott befejezési időn.
- Tartsd a folyamatos kommunikációt a munkavállalóiddal a feladatokhoz fűzött megjegyzések hozzáadásával, üzenetek küldésével a Firmbee-vel integrált eszközökön (Zoom, Slack, Skype) keresztül, vagy a check-ins funkció használatával – ez lehetővé teszi, hogy automatikus és rendszeres kérdéseket tegyél fel a csapattagoknak. Az általad gyűjtött válaszok lehetővé teszik, hogy nyomon kövesd, hogy egy adott munkavállalónak van-e problémája bármelyik feladat elvégzésével, van-e észrevétele stb.
Próbáld ki a Firmbee-t ingyen, és fedezd fel minden lehetőségét!

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.
Nicole Mankin
HR menedzser, aki kiválóan képes pozitív légkört teremteni és értékes környezetet kialakítani a munkavállalók számára. Szereti látni a tehetséges emberek potenciálját, és mozgósítani őket a fejlődés érdekében.