A csapatmunka gyakran számos nehézséggel jár, mint például a kommunikációs problémák, a projektmegvalósítással kapcsolatos eltérő elképzelések vagy a személyes sérelmek, amelyek negatívan befolyásolják az egész csoportot. A helyzet sokkal nehezebbé válik, amikor olyan munkatárssal van dolgunk, aki képtelen (tudatosan vagy tudattalanul) megfelelően kifejezni érzéseit és megoldani a konfliktusokat, így erőszakos viselkedést tanúsít a csapattagokkal szemben. A passzív agresszió a munkahelyen mérgező környezetet teremt, és jelentősen akadályozza a kijelölt feladatok elvégzését. Az alábbiakban elmagyarázzuk, mi a passzív agresszió a munkahelyen, hogyan lehet kezelni, és példákat adunk a passzív-agresszív viselkedésre. Olvass tovább, hogy többet megtudj.

Passzív agresszió a munkahelyen – tartalomjegyzék:

  1. Mi a passzív agresszió?
  2. A passzív-agresszív viselkedés példái
  3. A passzív agresszió kezelési módjai a munkahelyen
  4. Összegzés

Mi a passzív agresszió?

A passzív agresszió fogalmát meglehetősen nehéz meghatározni, mivel az személyenként különböző formákban nyilvánulhat meg, és számos okból eredhet (pl. gyermekkori problémák, megfelelő szerepmodellek hiánya, negatív tapasztalatok más csoportokban).

Általában szándékos, álcázott, és arra irányul, hogy bántsa a másik embert anélkül, hogy nyílt konfliktusba keveredne. Mik a passzív agresszió jelei? Például pletykák terjesztése, hát mögött beszélni, lenézés, sértődés, vagy bűntudat keltése. Ha a passzív agresszió bosszantó, ismétlődő viselkedés formáját ölt, pszichológiai erőszaknak tekinthető, és súlyos mentális egészségi problémákhoz vezethet.

passzív agresszió

A passzív-agresszív viselkedés példái

Mikor találkozunk passzív agresszióval a munkahelyen? Az ilyen viselkedés csak akkor válik észlelhetővé, ha gyakran és rendszeresen megismétlődik. Nézzük meg közelebbről a leggyakoribb példákat a passzív-agresszív viselkedésre:

  • a feladatok (valamint a késések és hibák) felelősségének áthárítása másokra,
  • fontos információk visszatartása, hogy a másik személy rosszul tűnjön fel,
  • nem elfogadni a kollégák magyarázatait vagy bocsánatkéréseit a hibákért,
  • kérések teljesítésének elmulasztása „fontosabb dolgok” miatt,
  • a munkatársak eredményeinek lekicsinylése,
  • irónikus megjegyzések a megjelenésre, tudásra vagy készségekre a munkahelyi helyzetekkel kapcsolatban,
  • hibák nyilvános kiemelése (pl. kollégák vagy feletteseik előtt),
  • a feladatok halogatása, ami másokat érint (pl. a kollégák nehezen tudják betartani a határidőt emiatt),
  • áldozat szerepének játszása.

A passzív agresszió kezelési módjai a munkahelyen

A passzív agresszió súlyos következményekkel jár – mindazok számára, akik áldozatnak érzik magukat az ilyen viselkedés miatt (különösen a pszichológiai területen), mind a csapat egésze számára (csökkent munkahatékonyság, projektkésések, alacsony munkavállalói elkötelezettség stb.). Az ilyen következmények elkerülése érdekében szükséges konkrét lépéseket tenni, például szembesíteni egy problémás munkatársat, és erősíteni a munkavállaló lágy készségeit.

Problémás személy szembesítése

A passzív agresszió megfelelő kezelése a munkahelyen az, hogy megőrizzük a nyugalmunkat, és ne reagáljunk érzelmileg a másik személy viselkedésére. Jó taktika lehet, hogy arra kényszerítsünk egy munkavállalót, aki képtelen szakszerű módon kiengedni a gőzt, hogy nyíltan beszéljen velük magánbeszélgetés keretében, megvitassák a viselkedésüket, és megkérdezzék, hogy ez honnan ered.

Fontos, hogy megfelelően felkészüljünk egy ilyen beszélgetésre, hogy el tudjuk hárítani az érveket, amikor egy személy – konkrét helyzetekre hivatkozva – megpróbálja játszani az áldozatot, másokat hibáztatni vagy manipulálni. Ezen a téren határozott álláspontot kell képviselni, és talán ez lehetővé teszi, hogy azonosítsuk az ilyen viselkedés okait, majd rámutassunk a lehetséges megoldásokra.

Lágy készségek képzésének megszervezése

A konfliktusok megoldása, a csapaton belüli kommunikáció, a stressz kezelése – ezek csak néhány példa a lágy készségek képzésére, amelyet megszervezhetsz a munkavállalóid számára a passzív agresszió következményeinek mérséklésére.

Mivel az igényeik a pozíciótól függően eltérhetnek, ne felejtsd el csoportokba osztani őket. Ily módon a rendszeres munkavállalók javítják socio-emocionális készségeiket, a vezetők pedig hatékonyabban tudják azonosítani a nem megfelelő viselkedést, valamint reagálni rá, mielőtt túl késő lenne.

Összegzés

A passzív agresszió a munkahelyen jelentősen megzavarhatja a csapatmunkát, valamint alacsonyabb hatékonysághoz és általános elégedetlenséghez vezethet a munkakörülményekkel kapcsolatban. Az áldozatnak érzett munkavállalók akár el is dönthetik, hogy elhagyják a munkahelyüket, és ezzel az agresszió más embereken csapódhat le.

Ha nem szeretnél ilyen következményekkel szembesülni, figyeld meg gondosan, hogyan működnek együtt az egyes munkavállalók, és keress figyelmeztető jeleket. Végül is, minél korábban észleled az ismétlődő negatív viselkedést, annál könnyebb lesz reagálnod rá, és biztosítani, hogy ne fokozódjon.

Olvasd el ezt is: Ellenségeskedés a munkahelyen.

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinteresten, TikTokon.

Nicole Mankin

HR menedzser, aki kiválóan képes pozitív légkört teremteni és értékes környezetet kialakítani a munkavállalók számára. Szereti látni a tehetséges emberek potenciálját, és mozgósítani őket a fejlődés érdekében.

View all posts →