A munkavállalói képzés a leggyakrabban használt eszköz az emberi erőforrás menedzsmentben, amelyet a szervezetek a munkavállalók új kompetenciákkal való ellátására valósítanak meg. Minden képzés, függetlenül a formájától, bizonyos kiadással jár. Ezért a magasabb rangú vezetők a képzést befektetésként kezelik, és mérhető előnyöket várnak tőle. A coaching tevékenységek hatékonyságának értékelésének egyik módszere a ROI mutató. Fontos azonban figyelembe venni, hogy ez a mutató nem kemény számokon alapul, és nem tartalmazza az összes olyan tényezőt, amely döntő hatással lehet a vállalat jövedelmezőségére.
A munkavállalói képzés ROI – tartalomjegyzék:
- Munkavállalói képzés – költség vagy haszon
- ROI mérés
- 7 módszer a termelékenység növelésére
- Összegzés
Munkavállalói képzés – költség vagy haszon
A munkavállaló szakmai fejlődésének egyik módszere a képzés. Ezek a módszerek arra irányulnak, hogy segítsenek a munkavállalóknak új tudás és készségek elsajátításában. Az üzleti gyakorlatban különböző tanítási formákat alkalmaznak, amelyeket a szervezeti erőforrásaik vagy szakosodott külső coaching cégek biztosíthatnak.
A képzési folyamat, függetlenül a megvalósítás módjától vagy formájától, mindig arra törekszik, hogy optimálisan használja a vállalat erőforrásait és új kreativitási mechanizmusokat fejlesszen ki. Azok a vállalatok, amelyek úgy döntenek, hogy növelik a képzés szervezésével kapcsolatos költségeket, megtérülést várnak a befektetésükre. A frissen megszerzett tudás hatása a vállalat közvetlen bevételére nehezen mérhető.
Azok a vállalatok, amelyek meg akarják tartani vezető pozíciójukat a piacon, úgy döntenek, hogy növelik a munkavállalók képzésére és szakmai fejlődésére fordított kiadásaikat. A képzés költség, de másrészt, a végső pénzügyi eredménytől függetlenül, a vállalat számára nyereségként is felfogható.
A márka imázsának erősítése, a szervezeti kultúra megváltozása és a munkavállalók lojalitásának javítása olyan nehezen mérhető tényezők, amelyek kulcsszerepet játszanak a piaci siker elérésében. Ezért érdemes befektetni az emberi tőkébe, még akkor is, ha a képzés jövedelmezősége nem tűnik magasnak.
ROI mérés
A Befektetés Megtérülése (ROI) a befektetés jövedelmezőségének mutatója, amely a vállalat hatékonyságát számszerűsítve méri. A ROI a befektetésből származó hozamot méri a költségekhez viszonyítva. A mutató értéke százalékban vagy számként is kifejezhető. A ROI egyike a legegyszerűbb módszereknek, amely feltételezi, hogy a nettó nyereséget a tényleges nyereségek mérik, míg a pénz értéke ebben az időszakban stabil.
A mutató negatív és pozitív értékeket is felvehet. A ROI negatív eredménye azt jelenti, hogy a befektetés nem jövedelmező, és veszteséget hoz. Minél magasabb a ROI mutató, annál magasabb a tranzakció jövedelmezősége. A ROI mutató ismételt mérése szükséges a vállalat kulcsfontosságú döntéseihez, amelyek a fejlesztéssel és a tőke elkötelezésével kapcsolatosak.

ROI mint a képzés hatékonyságának mutatója
Ha a ROI-t szeretnénk használni a képzés hatékonyságának mérésére, meg kell határoznunk az üzleti igényeket és meg kell határoznunk a fejlesztési tevékenységek célját. A vállalatnak tudnia kell, hogy mit kell javítani, és hogyan mérje a folyamatok hatékonyságát.
Bármilyen coaching megkezdése előtt a vállalatnak ellenőriznie kell a konkrét tényezők (az értékesítés szintje, idő, költség) jelenlegi állapotát, amelyeket meg kell változtatni. A képzés eredményeinek mérésének módszerét a képzés előtt kell meghatározni. Ez nem könnyű feladat, nehéz ellenőrizni a képzés hatását az eredményekre, általában a becslések többé-kevésbé szubjektívek, és nem lehet végleges értékeket kapni.
Például az egyik vállalat értékesítési technikákat és ügyfélszolgálati képzést kínált az értékesítőknek. A képzés után 6 hónappal az értékesítési nyereséget ROI mutatóval mérték. A nyereség csak kissé volt magasabb, mint korábban, és néhány százalékkal nőtt. Hogyan értékelhetjük, hogy a nyereségnövekedés a képzés közvetlen eredménye volt?
Más tényezők is közrejátszottak. Változások történtek a vezetői, menedzseri pozíciókban, a fő terméket módosították, és a termék árát csökkentették. Ezen kívül a versenytársaknak problémái voltak a termékük szállításával. Ebben az esetben lehetetlen hozzáférni a képzés hatásához az értékesítés növekedésére.
Egy másik vállalatnál a vezetőség úgy döntött, hogy vásárol és bevezet egy új programot az online ügyfélszolgálathoz. A projekt része a rendszer funkcionalitásának és működésének képzése volt. Ebben az esetben a befektetés ROI-ja mérhető – a nyereséget csökkenteni kell a megvalósítás költségeivel. A ROI-t az egész befektetésre fogják kiszámítani, nemcsak a képzésre. Az ilyen megközelítés a ROI számításához szilárd indoklással bír a számvitel és pénzügyi elemzés terén.

Összegzés
A képzés jövedelmezőségének mérésénél a vállalatnál minden befolyásoló tényezőt figyelembe kell venni. Ha a projekt megvalósítása után a kulcsfontosságú üzleti mutatók gyors növekedése következett be, fel kell tenni a kérdést: a megfelelő technikát használták-e az eredmények elkülönítésére? Ezért a hatalmas projektek esetében érdemes előzetes tanulmányt végezni, és csak a hatékonyság értékelése után dönteni a karrierfejlesztési program további folytatásáról.
Olvassa el ezt is: Globális vezetői trendek az üzletben 2022-re és 2023-ra
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en.
Nicole Mankin
HR menedzser, aki kiválóan képes pozitív légkört teremteni és értékes környezetet kialakítani a munkavállalók számára. Szereti látni a tehetséges emberek potenciálját, és mozgósítani őket a fejlődés érdekében.