Új termék vagy szolgáltatás bevezetését tervezed, de fogalmad sincs, hogy pontosan mit kínálhatnál a fogyasztóknak? A megoldás itt egy morfológiai elemzés lehet, amely segít egyedi megoldásokat találni és növelni a profitot a vállalkozásodban! Olvass tovább, hogy többet megtudhass.
Morfológiai elemzés – tartalomjegyzék:
- Mi az a morfológiai elemzés?
- A morfológiai elemzés alapjai
- Morfológiai elemzés az üzletben
- Morfológiai elemzés 4 lépésben
- A morfológiai elemzés előnyei és hátrányai
- Összegzés
Mi az a morfológiai elemzés?
Ke initially, a morfológiai elemzés Fritz Zwicky által kifejlesztett módszert az asztrofizikai kutatásokhoz használták, azonban később széles körben alkalmazták más tudományos területeken – így az üzletben is. Ez egy módszer a komplex problémák lehetséges megoldásainak feltárására.
Lehetővé teszi, hogy kreatív ötleteket keress stratégiák kidolgozása, új termékek bevezetése, folyamatok optimalizálása stb. során.

A morfológiai elemzés alapjai
Az elemzés alkalmazása előtt érdemes figyelembe venni a következő feltételezéseket, amelyek ebből a technikából származnak:
- Minden problémának sok aspektusa van, amelyeket egyénileg kell figyelembe venni.
- Az elemzés eredményeit numerikusan mutatják be.
- A kapott megoldások szubjektív értékelésen alapulnak.
Morfológiai elemzés az üzletben
Mikor használhatod ezt a módszert? Számos lehetőség van:
- új termék vagy szolgáltatás létrehozása,
- az ügyfelek igényeinek megismerése,
- piaci rés megtalálása,
- hatástalan megoldások kiküszöbölése,
- alapos elemzés,
- ötletbörze,
- crowdsourcing.
Morfológiai elemzés 4 lépésben
Az egész folyamat a következő 4 lépésben végezhető el:
Írd le a problémát
Tegyük fel, hogy a célod egy digitális termék létrehozása, amely értékes információkat és tippeket tartalmaz az általad képviselt iparágból. Azonban döntened kell arról, hogy milyen típusú termék legyen, melyik célcsoport számára, és így tovább.
Kategóriák azonosítása
Milyen típusú terméket szeretnél kínálni? Ki a célcsoportod? Milyen bevételi modellt választasz? Mik a terméked egyedi jellemzői és mi az üzeneted a márkával kapcsolatban?
Változók kiválasztása
Ehhez inspirációt meríthetsz a versenytársaid stratégiáiból és online forrásokból, vagy ötletbörzét tarthatsz a csapatoddal. Végül ki kell választanod néhány változót minden kategóriához. Például, néhány digitális termék, amit kínálhatsz – egy e-könyv, egy podcast, egy online tanfolyam vagy egy hírlevél. Tedd ugyanezt a többi kategóriával is.
Az elemzésed megkönnyítése érdekében mutasd be az eddig összegyűjtött információkat morfológiai táblázat segítségével (más néven Zwicky doboz).

Megoldások kombinálása
Ebben a szakaszban elkezdheted kiválasztani a lehetőségeidet a célod elérésére. Szabadon kombinálhatod a megoldásokat. Nem minden eredmény, amit kapsz értékesnek bizonyul, de jó eséllyel felhasználhatod az ötletek egy részét, amelyeket kapsz. Például:
1. lehetőség – e-könyv létrehozása kezdő szabadúszók számára, megfizethető áron (egyszeri bevétel és vonzó ár), amely támogatja őket további fejlődésükben,
2. lehetőség – online tanfolyam létrehozása diákok számára, egy bizonyos áron (egyszeri bevétel), amely lehetővé teszi számukra, hogy bővítsék tudásukat és fejlődjenek bárhol, bármikor (kényelem és rugalmasság),
3. lehetőség – hírlevél létrehozása egy adott iparág szakemberei számára, amely előfizetés vásárlása után lesz elérhető, célja a szakmai tudás terjesztése.
A morfológiai elemzés előnyei és hátrányai
A morfológiai elemzést érdemes kipróbálni az üzleti modelledben több okból is:
- Segít megoldásokat találni komplex problémákra.
- Többféle cselekvési módot kínál.
- Ösztönzi az együttműködést és javítja a kommunikációt – a csapat minden tagjának részt kell vennie a folyamatban, hogy minél több ötlethez hozzáférhessen.
- Segíthet a vállalkozás stratégiai elemzésében.
Ugyanakkor vannak korlátai is:
Összegzés
Ahogy könnyen láthatod, a bemutatott módszernek vannak hátrányai, amelyek elriaszthatnak a használatától. A standardizált paraméterek hiánya befolyásolja a levont következtetések pontosságát, és felesleges költségekhez vezethet.
Ugyanakkor érdemes megjegyezni, hogy ez egy nagyszerű módja a kreativitás fejlesztésének és a nem nyilvánvaló megoldások keresésének, ami rendkívül értékes készség az üzletmenedzsmentben. Emiatt kombinálhatod más elemző technikákkal is, például egy vállalat pénzügyi helyzetének értékelésénél arányos elemzéssel.
Olvasd el ezt is: Mi az a kínálati sokk? 2 fontos típusa a kínálati sokknak.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinteresten, TikTokon.
Andy Nichols
Egy problémamegoldó, aki 5 különböző diplomával és végtelen motivációs tartalékkal rendelkezik. Ez teszi őt tökéletes vállalkozóvá és menedzserré. Amikor alkalmazottakat és partnereket keres, a világ iránti nyitottságot és kíváncsiságot tartja a legfontosabb tulajdonságoknak.