Valószínűleg észrevette, hogy az áruk és szolgáltatások árai érzékenyek a különböző politikai és gazdasági eseményekre, és hűen tükrözik a gazdaság aktuális állapotát. Amikor váratlan események és eltérések történnek a normától a világban válságok, bizonyos politikai döntések, konfliktusok vagy áttörések formájában, tapasztalhatjuk a úgynevezett kínálati sokkot. Ha még nem találkozott ezzel a fogalommal, olvassa el a következő cikket.

Mi az a kínálati sokk? – tartalomjegyzék:

  1. Mi az a kínálati sokk?
  2. A kínálati sokk típusai
  3. Példák a kínálati sokkra
  4. Hogyan lehet megelőzni a kínálati sokkokat?
  5. Összefoglalás

Mi az a kínálati sokk?

Ahogy a neve is sugallja, a kínálati sokk akkor következik be, amikor hirtelen változás történik az áruk és szolgáltatások kínálatában, ami árfluktuációkat eredményez. Ennek a jelenségnek az okai általában váratlan események, amelyek megzavarják az ország gazdasági stabilitását.

kínálati sokk

A kínálati sokk típusai

Ami a kínálati sokkhoz vezetett, attól függően, megkülönböztethetünk pozitív és negatív kínálati sokkokat.

Pozitív kínálati sokk

Pozitív kínálati sokkról beszélhetünk, ha egy adott esemény következtében megnövekszik az áruk termelése, ami javítja azok elérhetőségét a piacon. Az okok között szerepelhetnek például:

  • az alapanyagárak csökkenése, pl. réz vagy olaj (ipari felhasználásuk miatt ez csökkenti a termelési költségeket, és egyben növeli a termelést),
  • technológiai fejlődés – javítja a termelés hatékonyságát, optimalizálja a költségeket, valamint növeli a vállalati profitokat és a kínálatot,
  • támogatások, további források az üzleti növekedéshez,
  • adókötelezettségek csökkentése,
  • magasabb devizaárfolyam.

Negatív kínálati sokk

A fentiek ellentéte a negatív kínálati sokk, amely a termelés leállásához és az alapanyagárak emelkedéséhez vezet. Mik a negatív kínálati sokk okai?

  • az alapanyagárak emelkedése,
  • fegyveres konfliktusok, amelyek hatással lehetnek például az alapanyagok (gáz, élelmiszer) kínálatára,
  • természeti katasztrófák, járványok, pl. a Covid-19 világjárvány (ideiglenes üzleti tevékenység felfüggesztése, mozgáskorlátozások),
  • magasabb munkanélküliségi ráták és alacsonyabb bérek, ami a háztartási fogyasztás csökkenéséhez vezet (az emberek vonakodnak pénzt költeni, mivel aggódnak a jövő miatt és hiányoznak a megtakarításaik),
  • magas vámok az áruk szállításáért, import- és exporttilalmak bizonyos országokba.

Példák a kínálati sokkra

Glencore

A Glencore, egy svájci multinacionális árukereskedelmi és bányászati vállalat, 2015-ben úgy döntött, hogy bezárja afrikai bányáit. A piacon csökkenő rézárak voltak ennek a döntésnek a fő oka. Ez jelentős csökkenést eredményezett a rézkitermelésében, ami versenytársai számára pozitív kínálati sokknak bizonyult.

Élelmiszerárak

A kínálati sokk jelenlegi mechanizmusai és következményei nemcsak Lengyelországban, hanem a világ más részein is mindennapossá váltak. A Covid-19 világjárvány és az orosz-ukrán nemzetközi fegyveres konfliktus miatt az árak napról napra emelkednek. A Kiskereskedelmi Árak Indexe (RPI) szerint a leggyorsabban növekvő termékek az olaj, a szárazáru (pl. a cukorárak emelkedéséről szóló információk a médiában visszhangzottak, és pánikrohamot okoztak a közönség körében), a tejtermékek és a hús.

A legnagyobb áruexportáló Brazíliában kedvezőtlen időjárási körülmények, amelyek negatívan befolyásolták a cukornád termesztését, az egyik fő okként említik a cukorárak emelkedésére. Ezzel szemben 2023 elején Lengyelországban a Főállatorvosi Igazgatóság több mint tucat madárinfluenza-esetet jelentett, ami jelentős veszteségeket és 16%-os áremelkedést okozott.

Számítógépek és az Internet

Az Internet és a számítógépek népszerűsítése az Egyesült Államokban az 1990-es években igazi forradalom volt. Ez egy példa a pozitív kínálati sokkra, mivel ezek a találmányok növelték a vállalatok termelékenységét és profitját. 1995 és 1999 között az infláció csökkenése, a GDP majdnem duplázódása és a munkanélküliségi ráta megduplázódása figyelhető meg.

Hogyan lehet megelőzni a kínálati sokkokat?

A korábbi tapasztalatok fényében a vállalkozóknak nagyobb figyelmet kell fordítaniuk a válságkezelési stratégiákra, hogy megvédjék magukat a kínálati sokkok következményeitől. Milyen intézkedéseket kell tenni?

  1. Fektessen be egy modern IT-infrastruktúrába, hogy hatékonyabban kezelhesse a beszállítói láncot.
  2. Bővítse a beszállítói bázisát, hogy váratlan események esetén széles kapcsolati hálóval rendelkezzen, és ne tegye ki vállalkozását leállásnak.
  3. Csökkentse a készletszinteket a minimumra – a kihasználatlan erőforrások gyorsan pénzügyi veszteségeket okozhatnak. Ehhez használhatja a lean menedzsment egyik eszközét – a Just in Time módszert.
  4. Ha lehetséges – a külföldi beszállítóktól való függőség helyett keressen üzleti partnereket a helyi területen. Alternatív megoldása lesz a nemzetközi mobilitási korlátozások esetén.

Összefoglalás

A jelenleg tanúi vagyunk események nem töltenek el minket optimizmussal, és a helyes döntések meghozatala ezekben a bizonytalan időkben nagy kihívást jelent. Ezért, ha lehetséges, úgy irányítsa vállalkozását, hogy válsághelyzetek esetén mindig épen kijöjjön.

Olvassa el ezt is: Mi az a stratégiai elemzés?

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.

Andy Nichols

Egy problémamegoldó, aki 5 különböző diplomával és végtelen motivációs tartalékkal rendelkezik. Ez teszi őt tökéletes vállalkozóvá és menedzserré. Amikor alkalmazottakat és partnereket keres, a világ iránti nyitottságot és kíváncsiságot tartja a legfontosabb tulajdonságoknak.

View all posts →