Mi az Ansoff mátrix?

Az Ansoff mátrix egy másik hasznos eszköz a vállalat működési stratégiájának tervezésében. Használható olyan ötletek elemzésére, amelyek potenciálisan nagy nyereséget termelhetnek. Négy lehetséges irányra összpontosít a termékfejlesztés és az üzleti bővítés terén.

Az Ansoff mátrix 4 eleme

  1. Piaci penetráció
  2. Ez magában foglalja a már létező termékek vagy szolgáltatások értékesítésének növelését a piaci részesedés növelése érdekében.

  3. Piacfejlesztés
  4. Miután a termék éretté vált, a vállalatnak új piacokra kell bevezetnie. Ez azt jelenti, hogy a termék változatlan marad, de egy másik típusú fogyasztót célozunk meg.

  5. Termékfejlesztés
  6. Ez új termék/szolgáltatás bevezetését feltételezi egy meglévő piacon.

  7. Diverzifikáció
  8. Ebben a modellben egy új terméket vezet be egy korábban ismeretlen piaci területen. Különböző stratégiák különböző kockázati fokozatokat vonnak maguk után – a legkevésbé biztonságos a diverzifikáció, mivel hiányzik a tapasztalat és az információ az új piacról. Másrészt a már ismert gazdasági kapcsolatokba való penetráció a legbiztonságosabbnak tekinthető.

Hogyan használhatja az Ansoff mátrixot a vállalatában?

A választott iránytól függően számos módja van egy adott stratégia megvalósításának.

Piaci penetráció
  • Próbáljon új vásárlókat vonzani egy új marketingkampány kidolgozásával, a kommunikációs csatornák megváltoztatásával vagy bővítésével,
  • Ajánljon vonzó értékesítési promóciókat és kedvezményeket,
  • Indítson el egy hűségprogramot, kiemelve annak előnyeit,
  • Stratégiai szövetség alapján partnerséget köthet egy másik vállalattal,
  • A BCG mátrixot is használhatja annak meghatározására, hogy mely termékekbe érdemes befektetni,
  • Ez egy jó lépés, ha csak próbálgatja a terepet egy adott piacon. Ahogy telítődik, változtatásokat kell eszközölnie a választott tervén,
  • Lehetnek kockázatok és fenyegetések, mint például a szektoron belüli versenytársak árcsökkentése, kedvezőtlen gazdasági körülmények vagy olyan szabályozások, amelyek valamilyen módon korlátozhatják az üzletét.
Termékfejlesztés
  • Befektetés a kutatásba és fejlesztésbe új termékek létrehozása és a fogyasztói igények megismerése érdekében,
  • Különböző változatok bevezetése egy meglévő termékből,
  • További áruk vagy szolgáltatások ajánlása a fő termék használatának megkönnyítése érdekében,
  • Biztosítani a kínált áruk és az ügyfélszolgálat magas minőségét,
  • A fenti változtatások bevezetése sok pénzt igényel a technológiai támogatás finanszírozásához.
Piacfejlesztés
  • Célzott üzenet küldése különböző közönségeknek. Piaci szegmentálás végrehajtása a közönség demográfiai adatai, igényei és életstílusa megértéséhez,
  • PEST elemzés végrehajtása, hogy lássa, mely külső tényezők jelentenek lehetőségeket és fenyegetéseket,
  • Tevékenységi kör bővítése a hazai vagy külföldi piacon – ebben az esetben a kihívás lehet a kínált áruk címkézésére és csomagolására vonatkozó eltérő követelmények, amelyekhez alkalmazkodnia kell,
  • Egy lehetséges fenyegetés a végrehajtott változtatások sikerének bizonytalanságával kapcsolatos, a vállalkozási környezet kiszámíthatatlansága miatt,
  • Lehet, hogy hosszú időbe és sok pénzbe telik a kívánt eredmények elérése, amelyek nem feltétlenül lesznek sikeresek.
Diverzifikáció
  • Először ellenőrizze, hogy van-e elegendő tőkéje egy új termékkategória létrehozásához – különben a kudarc kockázata magas,
  • Jó megoldás, ha a piac telítődött,
  • Nyisson meg további értékesítési csatornákat az ügyfelek vonzása érdekében.
ansoff matrix

Az Ansoff mátrix − példák

Itt van egy áttekintés arról, hogyan használták a világ legismertebb vállalatai ezeket a megoldásokat a menedzsment stratégiáikban.

Netflix − piaci penetráció

A vállalat penetrációs árazást alkalmazott, amely egy termék vagy szolgáltatás alacsonyabb áron történő kínálatát jelenti korlátozott ideig. A próbaidőszak végén a kedvezményt eltávolítják, de azok a fogyasztók, akik elégedettek a szolgáltatással, hajlandók megfizetni a magasabb árat.

Apple − termékfejlesztés

Az Apple a kifejlesztett operációs rendszert használta fel termékkínálatának bővítésére. Ennek eredményeként lehetővé válik az összes márkás eszköz szinkronizálása – iPod, iWatch, iPhone stb.

Spotify − piacfejlesztés

A Spotify sikere földrajzi terjeszkedésén alapul, amelyet sikeresen valósított meg külföldi piacokra való belépéssel. Az ázsiai országok esetében a vállalat a díjakat a lakosság átlagos jövedelméhez igazította. Bevezette a készpénzes szolgáltatásfizetési lehetőséget a Fülöp-szigeteken és Indonéziában, ahol a hitelkártyák használata ritka.

Disney − diverzifikáció

Eredetileg animációs filmek gyártásával és népszerűsítésével foglalkozott, a Disney bővítette kínálatát, hogy széles termékkategóriát kínáljon – vidámparkok, streaming platform és fogyasztói termékek, mint például játékok és kiegészítők, amelyek jól ismert mesehősökhöz kapcsolódnak.

Az Ansoff mátrix előnyei és hátrányai

Előnyök
  • A négy elemre való egyszerűsítés lehetővé teszi, hogy a vállalkozás sikerét reálisan befolyásoló konkrét szempontokra összpontosítson,
  • Jól kidolgozott stratégiai terv, amely a mátrixon alapul, és a megvalósítás iránti elkötelezettség jó lehetőséget biztosít a növekedésre.
Hátrányok
  • Az elemzés egyszerűsítése miatt a kockázatok és külső tényezők figyelmen kívül maradhatnak,
  • Ha a vizsgálat csak egy eszközre korlátozódik, akkor pontatlan lehet – a legjobb eredményeket több módszer kombinálásával érheti el.

Összefoglalás

Az itt bemutatott Ansoff modell egy hasznos eszköz, amelyet arra használhat, hogy megtalálja a módokat a nagyobb nyereség generálására és a piaci részesedésének bővítésére. A hatékony használat kulcsa a jelenlegi és potenciális piacok azonosítása, valamint a hatékony megvalósítás a menedzsment stratégiájában.

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív közösségünkhöz a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.

Andy Nichols

Egy problémamegoldó, aki 5 különböző diplomával és végtelen motivációs tartalékkal rendelkezik. Ez teszi őt tökéletes vállalkozóvá és menedzserré. Amikor alkalmazottakat és partnereket keres, a világ iránti nyitottságot és kíváncsiságot tartja a legfontosabb tulajdonságoknak.

View all posts →