Ha egy melléknévvel kellene leírni a modern világot, mi lenne az? A legtöbben valószínűleg a gyors, változó vagy kiszámíthatatlan szavakat választanák. Azok a szakemberek, akik lépést akarnak tartani vele, kénytelenek alkalmazkodni tevékenységeikhez, szükség esetén átalakítani azokat, és gyorsan, rugalmasan cselekedni. Ez a marketing csapatokra is vonatkozik. Tudja meg, miért tekintik az Agile módszertant a folyamatos változások legjobb megközelítésének, és mi áll a „rugalmas marketing” kifejezés mögött.

Mi az agilis marketing? – tartalomjegyzék:

  1. Az Agile Kiáltvány létrehozásának története
  2. Mi az agilis marketing?
  3. Az agilis marketing 5 alapelve
  4. A tervhez való merev ragaszkodás nem működik a mai valóságban
  5. Ne félj a kudarctól!
  6. Interdiszciplináris csapatok, rövid iterációk
  7. Hogyan vezessük be az agilis marketinget a vállalkozásunkba?
  8. Mik az agilis marketing bevezetésének előnyei?

Az Agile Kiáltvány létrehozásának története

Tudnia kell, hogy az agilis módszert nem eredetileg a marketing világának forradalmasítására fejlesztették ki. Minden 2001-ben kezdődött, amikor 17 programozó egy csoportja találkozott, hogy közösen megvitassák a szoftveripar jövőjét. Nem tetszett nekik a jelenlegi helyzet, és olyan változásokat akartak, amelyek átalakítják a szoftvercégek gondolkodását. Ez azért volt, mert úgy vélték, hogy túl sok figyelmet fordítanak a folyamatokra, és elveszítik a legfontosabb dolog – az ügyfél elégedettség – látványát. A közös találkozó eredményeként született meg a most híressé vált Agile Kiáltvány, amely eredetileg így hangzott:

“A munkánk eredményeként elkezdtük jobban értékelni:

Az embereket és az interakciókat a folyamatokkal és eszközökkel szemben,

A működő szoftvert a részletes dokumentációval szemben,

Az ügyfelekkel való együttműködést a szerződéses tárgyalások során,

A változásokra való reagálást a megállapított terv végrehajtásával szemben.

Ez azt jelenti, hogy a jobbra írt elemek értékesek, de számunkra nagyobb értéket képviselnek a balra írtak.”

Ez alatt a találkozó alatt 12 alapelvet is megfogalmaztak, amelyek a mai napig kulcsfontosságú irányelvek sok egyén, vállalat és csapat számára. Ahogy korábban említettük, ez eredetileg csak a szoftverfejlesztő csapatok számára készült segédeszköz volt. Azonban gyorsan nyilvánvalóvá vált, hogy ezek a szabályok annyira univerzálisak, hogy más iparágakban is sikeresen alkalmazhatók.

Mi az agilis marketing?

Az agilis módszertanok már a kezdetektől fogva alapvető elemei voltak azoknak a marketing csapatoknak, akik lépést akartak tartani a korral. Az új alapelvek annyira elterjedtek, hogy 2012-ben létrejött egy külön agilis marketing kiáltvány, amely természetesen az eredeti mintán alapult.

Az agilis marketing 5 alapelve

  1. Az ügyfélérték és az üzleti eredmények fókuszálása a tevékenységek és előnyök helyett
  2. Korai érték szállítása a tökéletességre törekvés helyett
  3. Tanulás kísérletezés révén a vélemények és a megszokott minták felett
  4. Multifunkcionális együttműködés a hierarchia helyett
  5. A változásokra való reagálás szigorú terv követésével

Minden marketing csapat másképp alkalmazza ezeket az alapelveket, és az igényeikhez igazítja azokat. Ez természetes. A fő feltételezések általános keretet biztosítanak, és irányokat jelölnek ki, amelyek közül a csapat választhat, hogy a legtöbbet hozza ki a funkcióiból. Ennek ellenére a különösen kulcsfontosságú szempontok a csapatmunkára és a változásokra való gyors reagálásra vonatkoznak.

A tervhez való merev ragaszkodás nem működik a mai valóságban

Minden szervezet rendszeresen tervez, azaz havi, negyedéves, éves és akár több éves időtávban. Megfogalmazzák azokat a feltételezéseket, amelyekért küzdenek, és a további lépéseket, hogy ezeket gondosan végrehajtsák. Az előre meghatározott séma nyilvánvaló érzést ad a kontrollról. Miért nyilvánvaló? A legtöbb ilyen stratégiai tervnek alig van köze a valósághoz, és inkább a jövendöléshez hasonlít. Például, tudott-e valaki előre jelezni a közelmúlt Covid-19 járványát és a lezárásokat? Valószínűleg nem.

Külső tényezők, kisebb vagy nagyobb mértékben, befolyásolják a tervezett marketing tevékenységeket, és a gondosan megjegyzett tervünket felfordítják.

Az agilis módszer teljesen elhagyja a tervezést, és laza megközelítést alkalmaz a folyamatban lévő tevékenységekkel szemben? Nem igazán. Egy vízió vagy egy meghatározott séma elengedhetetlen. Inkább arról van szó, hogy a megvalósításához való megközelítést kell igazítani. A tervekben megfogalmazott pontok csak a fejlődés irányát jelentik, amely szükség esetén megváltoztatható, nem pedig egy merev terv, amelyet mindenképpen végre kell hajtani. Az agilis marketing feltételezi, hogy a változások elkerülhetetlenek, és látja az általuk generált potenciált.

Ne félj a kudarctól!

A legtöbben azt tartjuk, hogy a kudarc valami rossz, amiért szégyenkeznünk kell. Az agilis gondolkodásmód valahogy megkérdőjelezi ezt a megközelítést, mivel a kudarcot lehetőségként látja, miközben gyorsan és hatékonyan tanulunk. A filozófia bátorítja a kísérletezést és a merész döntéseket. E szerint a legjobb tudás- és tapasztalati forrás a saját hibáinkból levont tanulságokból származik. Az agilis marketing arra ösztönöz, hogy figyelő szerepet töltsünk be, és tekintsünk át minden aktuális tevékenységet. A különböző szakaszokban elkövetett kisebb hibák észlelése gyorsabb fejlődést és pénzmegtakarítást jelent.

agilis marketing

Interdiszciplináris csapatok, rövid iterációk

Az agilis egyik alapvető elve az interdiszciplináris csapatok létrehozása, amelyek önállóan képesek végrehajtani a következő projekteket. Ez egy egyszerű módja a szűk keresztmetszetek csökkentésének és a feladatok gyorsabb elvégzésének.

Hasznos a hosszú távú projekteket kisebb részekre, úgynevezett sprintekre bontani. A rövid szegmensek egyszerűbben befejezhetők, ráadásul segítenek a rendellenességek gyorsabb észlelésében és a változások hatékonyabb bevezetésében.

Az agilis módszertan nagy hangsúlyt fektet az átláthatóságra és az együttműködésre is. Az egyik leggyakoribb eszköz erre a Kanban tábla. Fő képessége, hogy minden csapattagot jól tájékoztat a projekt állapotáról. A megfelelő információáramlást a napi összefoglaló megbeszélések is fokozzák, feltéve, hogy rövidek és tömörek.

Hogyan vezessük be az agilis marketinget a vállalkozásunkba?

Itt a kisebb lépések módszere működik a legjobban. Ne tervezzünk nagy átalakulást a vállalatban, vagy egy konkrét időpontot, amikor minden teljesen másképp kezd működni. Ez nem a lényeg. Az agilis módszertan elegendő rugalmasságot garantál ahhoz, hogy a legjobban szükséges szabályokat válasszuk ki egy adott pillanatban, és lehetővé teszi a fokozatos bevezetés ütemének igazítását. Mivel a hirtelen forradalmi változások káoszhoz vezetnek, ne felejtsük el kezdeményezni, és következetesen végrehajtani a többit. Ennek ellenére ne felejtsük el, hogy nyitottak maradjunk a módosításokra, és rugalmasak a kidolgozott stratégiával kapcsolatban.

Mik az agilis marketing bevezetésének előnyei?

A csapatok szervezésének megváltozása és a tervhez való rugalmas hozzáállás megkönnyíti a munkatempót és javítja a termelékenységet. Azok az üzlettulajdonosok, akik agilisra állították a marketing csapataikat, leggyakrabban ezt emelik ki kulcsfontosságú képességként. A másik a rugalmasság. Sok szervezet tapasztalta, hogy a merev éves terv követése nem működik a folyamatosan fejlődő modern világ valóságában.

A gyors reagálás és a valóságokhoz való alkalmazkodás képessége egyre értékesebbé vált. A múlt elavult paradigmáiból való kitörés számos előnyt hoz a vállalat számára. Az agilis gyakorlók meghatározzák a céljaikat, de az egyes lépések is alakítják az egyéneket, ahogy haladnak előre. E módszertan bevezetése lehetővé teszi a vállalat számára, hogy növelje versenyelőnyét. Az a vállalat, amely folyamatosan fejlődik, javítja működését és alkalmazkodik a piaci valóságokhoz, sokkal jobban teljesít, mint az, amely egy szigorúan rögzített tervet követ.

Az agilis marketing egy mindenki számára megfelelő válasz? Biztosan nem. Mégis, sok esetben működni fog. Ha megfelelően alkalmazzák, egyensúlyt kell teremtenie a konkrét terv követése és az ügyfelek értékének biztosítása között.

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív közösségünkhöz a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.

Zofia Lipska

Több mint 10 éves tapasztalattal a digitális marketing területén Sophia nemcsak ismeri ennek az iparágnak a szabályait, hanem ami a legfontosabb, tudja, hogyan lehet azokat megszegni a kiemelkedő és kreatív eredmények elérése érdekében.

View all posts →