Vállalat tevékenységeinek tervezése nem könnyű feladat, mivel jó szervezést, tudást és számos kihívás leküzdését igényli. Emiatt több vállalat, annak ellenére, hogy rendelkezik a sikerhez szükséges erőforrásokkal, nem képes elérni céljait. A rés-elemzés segíthet nekik áthidalni a piaci környezet változásai és a vállalat stratégiája közötti szakadékot. Olvass tovább, hogy többet megtudhass.
Mi az a rés-elemzés? – tartalomjegyzék:
- Mi az a rés-elemzés?
- 3 hatékony rés-elemző eszköz
- Hogyan végezzünk rés-elemzést?
- A rés-elemzés előnyei és hátrányai
- Mikor használjunk rés-elemzést?
- Összegzés
Mi az a rés-elemzés?
A stratégiai rés egy olyan helyzetet jelöl, amikor egy vállalat tényleges eredménye jelentősen eltér a kívánttól. A problémák okainak azonosítása és megoldások kidolgozása stratégiai rés-elemzésnek nevezik. A jelenlegi állapot és a célállapot figyelembevételével, valamint a kettő közötti eltérés figyelembevételével hatékonyan használhatod az erőforrásokat és javíthatod a vállalat jövedelmezőségét.
A javítani kívánt területtől függően érdemes feltenni a következő kérdéseket, amelyek segítenek meghatározni a potenciálját és lehetséges korlátait:
- Hol állsz, mint vállalat?
- Hol szeretnél lenni?
- Milyen szempontok akadályoznak meg abban, hogy elérd a célhelyzetet?
- Hogyan lehet megelőzni ezeket a problémákat?
- Hogyan tudod a rendelkezésre álló erőforrásokat (pénzügyi, emberi stb.) a helyzeted javítására fordítani?

3 hatékony rés-elemző eszköz
Az elemzési folyamat megkönnyítése érdekében számos elérhető értékelő eszközt használhatsz. Érdemes kipróbálni néhányat, hogy különböző perspektívákból nézhesd a vállalkozásodat. Például ezek közé tartozhat:
PEST elemzés
Ez a külső tényezők – politikai és jogi, gazdasági, valamint társadalmi és technológiai – tanulmányozásán alapul, amelyek befolyásolhatják a megadott stratégiai rések létezését.
SWOT elemzés
Ez lehetővé teszi számunkra, hogy meghatározzuk a vállalat aktuális helyzetét a piacon. Kiemeli az erősségeket, gyengeségeket, lehetőségeket és fenyegetéseket.
McKinsey 7s modell
A McKinsey 7s a szervezet elemeit jelenti, amelyeket “kemény” elemekre (kézzelfogható tényezők, amelyeket lehet irányítani) és “puha” elemekre (nem kézzelfogható tényezők, amelyeket nem lehet irányítani) lehet osztani:
- Stratégia – a vállalat cselekvési terve,
- Struktúra – a vállalat szervezeti felépítése,
- Rendszerek – a feladatok elvégzéséhez szükséges technikai és üzleti tudás,
- Stílus – vezetési stílus,
- Munkaerő – emberi tőke, a vállalat eszköze,
- Készségek – munkavállalói kompetenciák,
- Megosztott értékek – a jellemzők összessége, amely meghatározza az egyének attitűdjeit és viselkedését a vállalatban.
Ennek használatával képes vagy meghatározni azokat a területeket, amelyek a stratégiai réssel kapcsolatosak, és dönteni a változásokról, amelyeket érdemes végrehajtani a kitűzött célok elérése érdekében.
Hogyan végezzünk rés-elemzést?
A folyamat 4 lépésben végezhető el, azonban szükség esetén bővíthető:
Az aktuális helyzet azonosítása
Az elemzés az aktuális helyzet azonosításával kezdődik – hol merülnek fel problémák? Ezt egy konkrét értékkel is bemutathatod – értékesítési volumen, növekedési ütem stb. A szükséges információkat pénzügyi kimutatásokból vagy a résztvevők körében végzett felmérésekből nyerheted.
Például egy kézműves ékszereket készítő személy, aki egy adott pénzügyi időszakban 2000 darabot ad el, “2000”-ként fogja kifejezni állapotát. Másrészt egy nagykereskedő, aki 5%-os növekedést ér el, “5%-ként” fogja nyilvántartani.
Határozd meg, hol szeretnél lenni
Következő lépésként meg kell határoznod, milyen célokat szeretnél elérni – írd le a konkrét képességeidhez igazított célokat (használj SMART keretrendszert a kitűzésükhöz), például 20000 termék eladása egy adott évben vagy 7%-os növekedési ütem elérése. Gondolj a korlátokra is, amelyek megakadályozhatják a tervek megvalósítását, és nézd meg, mit csinálnak a versenytársaid.
A stratégiai rés azonosítása
Miután megismerted az aktuális és a kívánt helyzetet, összehasonlíthatod őket és láthatod a közöttük lévő eltéréseket. Fontold meg, mik lehetnek ezeknek az eltéréseknek az okai.
A stratégiai rés megszüntetése
Miután azonosítottad a stratégiai réshez hozzájáruló tényezőket, fejleszd ki a lehetséges megoldásokat és a végrehajtott változások eredményeinek mérésére szolgáló módszert. Konzultálj javaslataiddal a csapat többi tagjával, és készíts egy helyreállítási tervet.
A rés-elemzés előnyei és hátrányai
Bár a stratégiai rés-elemzés értékes előnyöket kínál, nem tökéletes technika. Nézd meg az előnyeit és hátrányait!
Előnyök
- A rendszeres elemzés lehetővé teszi, hogy megfigyeld az eredményeket és a tevékenységek előrehaladását,
- A vállalkozás minden vagy egyes tevékenységeinek minőségének javítása,
- A jövedelmezőséged növelése,
- A kockázat csökkentése – az igényeid és gyengeségeid megismerésével javításokat végezhetsz, vagy megelőzheted a jövőbeli problémákat,
- Nagyobb piaci részesedés – a jobb eredmények elérésével megerősíted a versenyelőnyödet,
- Vásárlói és munkavállalói elégedettség,
- Prioritás felállítása.
Hátrányok
- A piacon bekövetkező dinamikus változások miatt az elemzés eredményei nem lehetnek megfelelőek az aktuális helyzethez,
- Ha nem vizsgálod meg alaposan az azonosított rések okait, az elemzés nem tárhatja fel a probléma összetettségét,
- Az elemzés hatékonysága a csapat tudásának és elkötelezettségének szintjétől függ.
Mikor használjunk rés-elemzést?
A vállalkozásod a leírt módszert többek között a következőkre használhatja:
- Az értékesítési teljesítmény javítása – ellenőrizheted az értékesítési osztály eredményeit, és felhasználhatod ezt az információt a jövőbeli nyereség maximalizálására,
- Meglévő vagy új termékkategória értékelése – az elmaradt értékesítési célok okainak felkutatása,
- Versenytárselemzés végzése,
- A munkavállalók igényeinek megismerése,
- A kulcsfontosságú sikerfaktorok (KSF) értékelése.
Összegzés
A stratégiai rés-elemzés számos területet támogathat a vállalkozásodban – biztosíthatja a magasabb nyereséget, növelheti a termelékenységet és a versenyelőnyt. A tényleges és a célállapot közötti rés azonosítása szélesíti a perspektívádat, így olyan stratégiát alakíthatsz ki, amely megszünteti a vállalkozásod növekedését lassító tényezőket.
Olvasd el ezt is: Mi az a stratégiai elemzés?
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinteresten, TikTokon.
Andy Nichols
Egy problémamegoldó, aki 5 különböző diplomával és végtelen motivációs tartalékkal rendelkezik. Ez teszi őt tökéletes vállalkozóvá és menedzserré. Amikor alkalmazottakat és partnereket keres, a világ iránti nyitottságot és kíváncsiságot tartja a legfontosabb tulajdonságoknak.