Vállalat tevékenységeinek tervezése nem könnyű feladat, mivel jó szervezést, tudást és számos kihívás leküzdését igényli. Emiatt több vállalat, annak ellenére, hogy rendelkezik a sikerhez szükséges erőforrásokkal, nem képes elérni céljait. A rés-elemzés segíthet nekik áthidalni a piaci környezet változásai és a vállalat stratégiája közötti szakadékot. Olvass tovább, hogy többet megtudhass.

Mi az a rés-elemzés? – tartalomjegyzék:

  1. Mi az a rés-elemzés?
  2. 3 hatékony rés-elemző eszköz
  3. Hogyan végezzünk rés-elemzést?
  4. A rés-elemzés előnyei és hátrányai
  5. Mikor használjunk rés-elemzést?
  6. Összegzés

Mi az a rés-elemzés?

A stratégiai rés egy olyan helyzetet jelöl, amikor egy vállalat tényleges eredménye jelentősen eltér a kívánttól. A problémák okainak azonosítása és megoldások kidolgozása stratégiai rés-elemzésnek nevezik. A jelenlegi állapot és a célállapot figyelembevételével, valamint a kettő közötti eltérés figyelembevételével hatékonyan használhatod az erőforrásokat és javíthatod a vállalat jövedelmezőségét.

A javítani kívánt területtől függően érdemes feltenni a következő kérdéseket, amelyek segítenek meghatározni a potenciálját és lehetséges korlátait:

  • Hol állsz, mint vállalat?
  • Hol szeretnél lenni?
  • Milyen szempontok akadályoznak meg abban, hogy elérd a célhelyzetet?
  • Hogyan lehet megelőzni ezeket a problémákat?
  • Hogyan tudod a rendelkezésre álló erőforrásokat (pénzügyi, emberi stb.) a helyzeted javítására fordítani?
rés-elemzés

3 hatékony rés-elemző eszköz

Az elemzési folyamat megkönnyítése érdekében számos elérhető értékelő eszközt használhatsz. Érdemes kipróbálni néhányat, hogy különböző perspektívákból nézhesd a vállalkozásodat. Például ezek közé tartozhat:

PEST elemzés

Ez a külső tényezők – politikai és jogi, gazdasági, valamint társadalmi és technológiai – tanulmányozásán alapul, amelyek befolyásolhatják a megadott stratégiai rések létezését.

SWOT elemzés

Ez lehetővé teszi számunkra, hogy meghatározzuk a vállalat aktuális helyzetét a piacon. Kiemeli az erősségeket, gyengeségeket, lehetőségeket és fenyegetéseket.

McKinsey 7s modell

A McKinsey 7s a szervezet elemeit jelenti, amelyeket “kemény” elemekre (kézzelfogható tényezők, amelyeket lehet irányítani) és “puha” elemekre (nem kézzelfogható tényezők, amelyeket nem lehet irányítani) lehet osztani:

  • Stratégia – a vállalat cselekvési terve,
  • Struktúra – a vállalat szervezeti felépítése,
  • Rendszerek – a feladatok elvégzéséhez szükséges technikai és üzleti tudás,
  • Stílus – vezetési stílus,
  • Munkaerő – emberi tőke, a vállalat eszköze,
  • Készségek – munkavállalói kompetenciák,
  • Megosztott értékek – a jellemzők összessége, amely meghatározza az egyének attitűdjeit és viselkedését a vállalatban.

Ennek használatával képes vagy meghatározni azokat a területeket, amelyek a stratégiai réssel kapcsolatosak, és dönteni a változásokról, amelyeket érdemes végrehajtani a kitűzött célok elérése érdekében.

Hogyan végezzünk rés-elemzést?

A folyamat 4 lépésben végezhető el, azonban szükség esetén bővíthető:

Az aktuális helyzet azonosítása

Az elemzés az aktuális helyzet azonosításával kezdődik – hol merülnek fel problémák? Ezt egy konkrét értékkel is bemutathatod – értékesítési volumen, növekedési ütem stb. A szükséges információkat pénzügyi kimutatásokból vagy a résztvevők körében végzett felmérésekből nyerheted.

Például egy kézműves ékszereket készítő személy, aki egy adott pénzügyi időszakban 2000 darabot ad el, “2000”-ként fogja kifejezni állapotát. Másrészt egy nagykereskedő, aki 5%-os növekedést ér el, “5%-ként” fogja nyilvántartani.

Határozd meg, hol szeretnél lenni

Következő lépésként meg kell határoznod, milyen célokat szeretnél elérni – írd le a konkrét képességeidhez igazított célokat (használj SMART keretrendszert a kitűzésükhöz), például 20000 termék eladása egy adott évben vagy 7%-os növekedési ütem elérése. Gondolj a korlátokra is, amelyek megakadályozhatják a tervek megvalósítását, és nézd meg, mit csinálnak a versenytársaid.

A stratégiai rés azonosítása

Miután megismerted az aktuális és a kívánt helyzetet, összehasonlíthatod őket és láthatod a közöttük lévő eltéréseket. Fontold meg, mik lehetnek ezeknek az eltéréseknek az okai.

A stratégiai rés megszüntetése

Miután azonosítottad a stratégiai réshez hozzájáruló tényezőket, fejleszd ki a lehetséges megoldásokat és a végrehajtott változások eredményeinek mérésére szolgáló módszert. Konzultálj javaslataiddal a csapat többi tagjával, és készíts egy helyreállítási tervet.

A rés-elemzés előnyei és hátrányai

Bár a stratégiai rés-elemzés értékes előnyöket kínál, nem tökéletes technika. Nézd meg az előnyeit és hátrányait!

Előnyök

  • A rendszeres elemzés lehetővé teszi, hogy megfigyeld az eredményeket és a tevékenységek előrehaladását,
  • A vállalkozás minden vagy egyes tevékenységeinek minőségének javítása,
  • A jövedelmezőséged növelése,
  • A kockázat csökkentése – az igényeid és gyengeségeid megismerésével javításokat végezhetsz, vagy megelőzheted a jövőbeli problémákat,
  • Nagyobb piaci részesedés – a jobb eredmények elérésével megerősíted a versenyelőnyödet,
  • Vásárlói és munkavállalói elégedettség,
  • Prioritás felállítása.

Hátrányok

  • A piacon bekövetkező dinamikus változások miatt az elemzés eredményei nem lehetnek megfelelőek az aktuális helyzethez,
  • Ha nem vizsgálod meg alaposan az azonosított rések okait, az elemzés nem tárhatja fel a probléma összetettségét,
  • Az elemzés hatékonysága a csapat tudásának és elkötelezettségének szintjétől függ.

Mikor használjunk rés-elemzést?

A vállalkozásod a leírt módszert többek között a következőkre használhatja:

  • Az értékesítési teljesítmény javítása – ellenőrizheted az értékesítési osztály eredményeit, és felhasználhatod ezt az információt a jövőbeli nyereség maximalizálására,
  • Meglévő vagy új termékkategória értékelése – az elmaradt értékesítési célok okainak felkutatása,
  • Versenytárselemzés végzése,
  • A munkavállalók igényeinek megismerése,
  • A kulcsfontosságú sikerfaktorok (KSF) értékelése.

Összegzés

A stratégiai rés-elemzés számos területet támogathat a vállalkozásodban – biztosíthatja a magasabb nyereséget, növelheti a termelékenységet és a versenyelőnyt. A tényleges és a célállapot közötti rés azonosítása szélesíti a perspektívádat, így olyan stratégiát alakíthatsz ki, amely megszünteti a vállalkozásod növekedését lassító tényezőket.

Olvasd el ezt is: Mi az a stratégiai elemzés?

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinteresten, TikTokon.

Andy Nichols

Egy problémamegoldó, aki 5 különböző diplomával és végtelen motivációs tartalékkal rendelkezik. Ez teszi őt tökéletes vállalkozóvá és menedzserré. Amikor alkalmazottakat és partnereket keres, a világ iránti nyitottságot és kíváncsiságot tartja a legfontosabb tulajdonságoknak.

View all posts →