M-kereskedelem – tartalomjegyzék:
- Mi az m-kereskedelem?
- M-kereskedelem vs e-kereskedelem – különbségek
- Az m-kereskedelem típusai
- Az m-kereskedelem előnyei
- Az m-kereskedelem kihívásai
- M-kereskedelem példák
- Összegzés
Mi az m-kereskedelem?
Az m-kereskedelem (más néven mobil kereskedelem) az e-kereskedelem egyik ága. Ez online fizetési tranzakciókra támaszkodik (amikor termékeket és szolgáltatásokat vásárolunk, eladunk, számlákat fizetünk, stb.) A mobil eszközök használata folyamatosan növekszik, így ez egy figyelemre méltó üzleti terület.
M-kereskedelem vs e-kereskedelem – különbségek
Mik a kulcsfontosságú különbségek a mobil kereskedelem és az e-kereskedelem között?
- Az m-kereskedelem az e-kereskedelem része,
- Az e-kereskedelmet laptopok, asztali számítógépek, telefonok és táblagépek segítségével kezelik. Az m-kereskedelem kizárólag mobil eszközökön végzett tevékenységekre utal,
- Az e-kereskedelemben csak a bank weboldalán vagy hitelkártyákon keresztül lehet fizetni. Az m-kereskedelemben érintés nélküli fizetéseket vagy mobil pénztárcákat is használnak.
Az m-kereskedelem típusai
Az m-kereskedelem három területre osztható:
- Mobil vásárlás – bármilyen vásárlás, amelyet bármilyen mobil eszközön végeznek, például könyvek rendelése egy online könyvesboltból,
- Mobil fizetések – ezek a mobil eszközökön végzett fizetések, például élelmiszerek vásárlása Google Pay-jel,
- Mobil bankolás – egy szolgáltatás, amely lehetővé teszi, hogy egy dedikált alkalmazáson keresztül hozzáférj a bankszámládhoz, például átutalás végrehajtása egy másik számlára.
Az m-kereskedelem előnyei
A mobil kereskedelem fejlődését számos előny hajtja, amelyek megkönnyítik a mindennapi életet sok fogyasztó számára.
- Kiváló ügyfélszolgálat
- Adatokhoz való hozzáférés
- Márka személyre szabása
- Automatizálás
A m-kereskedelemmel járó kényelem és sebesség a vásárlási folyamatot örömmé teszi a vásárlók számára. Nincs probléma az oldal betöltési sebességével. Ez fontos szempont, mivel sok felhasználó, még néhány másodperces várakozás után is, ha túl sokáig tart az oldal teljes betöltése, úgy dönt, hogy elhagyja azt.
Hozzáférésed van az ügyfeleid adataihoz, mint például nem, kor, hely, preferenciák, vásárlási előzmények. Ez lehetővé teszi, hogy jobban megismerd a célközönségedet, és a kommunikációdat vagy ajánlataidat hozzájuk igazítsd.
Az ügyfeleid igényeinek ismerete segíthet a megfelelő kommunikációs csatorna kiválasztásában. A Facebookon, Instagramon, Google Ads-en stb. megjelenő személyre szabott hirdetések pozitívan befolyásolhatják az emberek érdeklődését és az értékesítést. A kampányaidban érdemes bevezetni ügyfélhűség programokat, amelyek ösztönzik az ügyfeleket a vásárlásra, pontok gyűjtésére és kedvezmények igénylésére (ezt a gamifikáció egyik elemének is tekintheted).
Az m-kereskedelemben az automatizált tranzakciók meglehetősen elterjedtek. A rendelésfeldolgozással, e-mail marketing tartalom küldésével, adat-elemzéssel kapcsolatos problémákat automatizálási eszközökkel lehet kezelni. Ez lehetővé teszi a vállalat számára a költségek optimalizálását és a folyamat hatékonyságának növelését.
Az m-kereskedelem kihívásai
A mobil kereskedelem nemcsak előnyökről szól, hanem a szembenézendő nehézségekről is.
- Adatvédelem
- Mobil élmény
- Ügyfélszolgálat
- A kudarc kockázata
Az alkalmazások megkövetelik, hogy engedélyezd a sok érzékeny információdhoz való hozzáférést. Vállalatként biztosítanod kell az ügyfeleid számára a megfelelő védelmi szintet a csalások és a személyes adatok ellopása stb. elkerülése érdekében.
Néhány ember még mindig kényelmetlenül érzi magát e vásárlási mód miatt. Óvatosak a mobilfizetésekkel, és inkább csak a termékeket nézik meg mobil eszközön. A vásárlást asztali vagy laptop számítógépen fejezik be. Problémák merülhetnek fel a rendelés leadásakor. Ilyen helyzetben, hogy ne pazarolják az időt, az ügyfelek gyorsan lemondanak a vásárlásról, és valószínűleg a versenytárs ajánlatát használják. Ezért olyan fontos, hogy foglalkozz a felhasználói élménnyel és folyamatosan fejleszd a folyamatokat.
Problémák esetén az ügyfelek kevésbé hajlandók hívni a forródrótot, e-maileket írni vagy kapcsolatfelvételi űrlapokat kitölteni. Gyors és hatékony kommunikációt szeretnének, ezért a virtuális asszisztensek egyre elterjedtebbek.
A technológia megbízhatatlan lehet, ezért figyelembe kell venni a lehetséges weboldal- vagy alkalmazásleállásokat. Ennek következtében a vásárlás lehetetlensége negatívan befolyásolhatja a vállalat nyereségét.
M-kereskedelem példák
Hogyan élvezik a vállalatok a mobil kereskedelem előnyeit? Nézzük meg közelebbről néhány példát!
- Sephora
- Starbucks
- Online jegyfoglalási rendszer
A szépségipar évek óta hatalmas profitot termel, és a kereslet az ilyen szolgáltatások iránt folyamatosan növekszik. Ez éles versenyt és új módszerek keresését is jelenti a meglévő ügyfelek bevonására és új ügyfelek vonzására. Ennek érdekében a Sephora létrehozott egy mobilalkalmazást (Virtual Artist), amely segít a felhasználó szépségéhez illő kozmetikumok megfelelő árnyalatainak kiválasztásában. Ezen kívül az alkalmazás lehetővé teszi a gyors és kényelmes vásárlást, a hűségprogramhoz való hozzáférést, híreket, promóciós ajánlatokat és szépség tippeket stb.
A Starbucks is jól kihasználta az m-kereskedelmet. 2015-ben a cég bevezette a mobilfizetéseket, amelyek révén egy időben az Egyesült Államok vezető szolgáltatójává vált. Ezen kívül az ügyfelek személyre szabott ajánlatokat kapnak a korábbi vásárlásaik alapján. Ráadásul a hűségprogramnak köszönhetően nő az elköteleződésük. Csillagokat gyűjtenek, amelyeket később pénzre válthatnak, amit boltban használhatnak fel.
Az m-kereskedelem több szektorban is alkalmazható. A turizmus területén említhetünk olyan alkalmazásokat, amelyek lehetővé teszik a szállodai szobák vagy étterem asztalok foglalását. A városi jegyek mobil eszközökön történő vásárlása már sok városban elterjedt, és kulturális események, mint például koncertek esetén könnyen vásárolhatsz e-jegyet.

Összegzés
A technológiai fejlődés folyamatosan változtatja a fogyasztók vásárlási szokásait és preferenciáit. Különösen fontos számukra az idő, a kényelem és a kapcsolattartás a külvilággal. A vállalatoknak folyamatosan fejlődniük kell, hogy olyan szolgáltatásokat hozzanak létre, amelyek megfelelnek a közönségük igényeinek. Ha még nem építetted be az m-kereskedelmet a menedzsment stratégiádba, itt az ideje, hogy megtegyed, és kihasználhasd a lehetőségeit!
Olvasd el ezt is: E-kereskedelmi trendek 2023: Mit várhatunk?
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.
Martin Sparks
Az e-kereskedelem iránt érdeklődők, akik folyamatosan kutatnak az interneten, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy nem hagytak ki semmilyen fontos információt a nyereséges online boltok indításával és bővítésével kapcsolatban.