Gondolkodik azon, hogyan kezelheti jobban vállalkozását, hogy elérje teljes potenciálját, miközben csökkenti erőforrásai pazarlását? A lean menedzsment stratégia bevezetése lehet a válasz!

Lean menedzsment – tartalomjegyzék:

  1. Lean menedzsment – mi az?
  2. A lean menedzsment alapelvei
  3. Lean menedzsment eszközök
  4. A lean menedzsment példái az e-kereskedelemben
  5. Előnyök a vállalkozása számára
  6. Összefoglalás

Lean menedzsment – mi az?

A lean menedzsment koncepció küldetése a legmagasabb minőségű termékek és szolgáltatások létrehozása, miközben minimalizálja a gyártás és végrehajtás során felmerülő veszteségeket. Ezt a Toyotától indították el a TPS (Toyota Production System) bevezetésével, amely hozzájárult a sikeréhez, és sok más vállalatnál is standard folyamattá vált.

A lean menedzsment alapelvei

A lean menedzsment gyakorlata az alábbi alapelvek szerint valósul meg:

  1. ÉRTÉK
  2. A fogyasztónak a termék vagy szolgáltatás vásárlásakor kapott értékre összpontosítva. Azok a folyamat elemek, amelyek nem járulnak hozzá ehhez az értékhez, szükségtelennek számítanak, és el kell távolítani őket.

  3. ÉRTÉKÁRAM
  4. Ez magában foglalja a folyamat különböző szakaszaiban található hibák keresését, amelyek erőforrás-pazarlás forrásai, pl. idő, pénz, nyersanyagok, és azok eltávolítását.

  5. ÁRAMLÁS
  6. Következő lépésként meg kell vizsgálni, hogy a folyamat teljesítménye javult-e a változtatások után, vannak-e rendellenességek vagy szűk keresztmetszetek. Ezek olyan korlátok, amelyek megzavarják a hatékonyságot és megakadályozzák a stratégiai célok elérését. Ezért szükséges biztosítani, hogy az áramlás zökkenőmentesen működjön (anélkül, hogy csökkentené a termékek vagy szolgáltatások minőségét).

  7. ELSZÍVÓ RENDSZER
  8. A munka, a szállítás, az erőforrások felhasználásának optimalizálása stb. a lean menedzsment kívánatos eredményei, de a túlnyomás elkerülendő. Ennek oka, hogy túl sok termék vagy szolgáltatás előállítása, amely nem felel meg a jelenlegi keresletnek, veszteségekhez vezet, amelyeket el szeretnénk kerülni.

  9. TAPASZTALAT
  10. Ez a legfontosabb alapelv, amelyre a lean menedzsment koncepciója épül. A Japánból származó kaizen megközelítés a folyamatos fejlődésre és önfejlesztésre törekszik. Az új magatartási normák alkalmazása a vállalat működésének kontextusában egyszeri kezdeményezésként kell, hogy megvalósuljon, de egy hosszú távú stratégia kezdeteként.

  11. ELKÖTELEZŐDÉS ÉPÍTÉSE
  12. A vállalkozás működtetése során érdemes figyelmet fordítani egy néha figyelmen kívül hagyott, de ugyanolyan kritikus aspektusra – az emberi tényezőre. Végül is a csapatának kell biztosítania, hogy a kezdeményezett változást elfogadják és tartós legyen. Az alkalmazottaknak érezniük kell, hogy tiszteletben tartják őket, a véleményük számít, és nyíltan megoszthatják ötleteiket. Ez a megközelítés növeli az elköteleződést egy erős, stabil márka építése iránt.
  13. NAGY KÉP
  14. Egy vállalat egy kiterjedt kapcsolati hálózatból áll – a működési folyamatok különböző szakaszai kölcsönösen függnek egymástól, például a túlnyomás felesleges készletekhez vezethet. Ezért a lean menedzsment bevezetésének hatásait sok szinten kell tanulmányozni, nem pedig részletekben.

lean management

Lean menedzsment eszközök

A vállalat iparágától függően különböző típusú eszközöket alkalmazhatunk, amelyek célja a különböző erőforrások pazarlásának csökkentése.

Szűk keresztmetszet elemzés

Ez magában foglalja a késedelmeket okozó vagy a kérdéses területek zökkenőmentes működését blokkoló folyamatok vizsgálatát. A szűk keresztmetszetek közé tartozhat például a munkavállalók elégtelen képzése az általuk betöltött pozícióhoz, ami a munkavállaló által elkövetett hibákhoz vezet; túl lassú munkavégzés, ami csökkenti a folyamat hatékonyságát stb.

Just-In-Time módszer

A JIT koncepció lehetővé teszi a vállalat számára, hogy hatékonyabban kezelje készleteit – így növelhetjük a forgalmát és csökkenthetjük a készletezéssel kapcsolatos költségeket. Ez a termékek vagy szolgáltatások megfelelő mennyiségben és a megfelelő időben történő fogyasztókhoz való eljuttatásán alapul, javítva a folyamat hatékonyságát.

5S

Az 5S elv a biztonságos munkahely megszervezésére vonatkozik, amely lehetővé teszi a munkavállaló számára, hogy a lehető leghatékonyabban végezze el feladatait. A név az 5 elemből származik, amelyek azt jelzik, hogy milyen tevékenységeket kell elvégezni a kívánt eredmény elérése érdekében:

  • Rendezés – távolítsa el a felesleges tárgyakat a munkaállomásáról;
  • Rendszerezés – szorosan kapcsolódik a szükséges tárgyak helyének kijelöléséhez és címkézéséhez;
  • Fenntartás – a rend fenntartása fontos a biztonság és a gépek, szerszámok működő állapotának megőrzése szempontjából;
  • Standardizálás – az összes korábbi szakaszban bevezetett feltételezés és norma rendszeresítése;
  • Fényesítés – a bevezetett normák alkalmazása a napi munkában.

Poka-Yoke

Ez egy olyan feltételezés, hogy a nem megfelelően megalkotott eljárások, nem az emberek felelősek a folyamat adott szakaszában fellépő hibákért. Ezért a munkát a javításukra kell irányítani.

Vizuális menedzsment

Ez a verbális információk vizuális segédeszközökkel való helyettesítésén alapul, például rajzok, vonalak, különböző színű nyilak formájában. Ily módon közvetített üzenetek sokkal könnyebben érzékelhetők.

Kanban

Ez egy üzleti folyamat grafikus ábrázolásának módszere, amelyet a munka optimalizálására és a határidők betartásának növelésére használnak. Alapvető formájában tartalmazza a “Teendők”, “Folyamatban”, “Befejezett” oszlopokat.

Értékáram térképezés

Ez magában foglalja egy adott vállalati folyamat áramlási diagramjának elkészítését és az alacsonyabb hatékonyságot előidéző tényezők azonosítását.

A lean menedzsment példái az e-kereskedelemben

Itt van néhány javaslat arra, hogyan valósíthatja meg a lean menedzsment technikáit az e-kereskedelmi vállalkozásában. Ezért ezeket új, hosszú távú menedzsment módszerként kell kezelni, nem csupán határidős projekteként.

  1. Alkalmazottak képzése
  2. A vállalat sikere nagymértékben függ a személyzet elkötelezettségétől és készségeitől. Minden pozíciót betöltő személynek megfelelő tapasztalattal vagy képzéssel kell rendelkeznie. Az ilyen munkavállaló kevesebb hibát fog elkövetni, hatékonyabban fog dolgozni, és érezni fogja, hogy jól felkészítették a rábízott feladatokra. A személyzet készségeinek fejlesztése a megszerzett tudás alkalmazására kell, hogy épüljön a vállalatban felmerülő valós problémák megoldásában.

  3. Hatékony kommunikáció
  4. A hatékony információkommunikáció kulcsfontosságú a stratégiai célok eléréséhez. Használjon különböző kommunikációs csatornákat, amelyek lehetővé teszik a személyzet számára, hogy valós időben nyomon kövesse egy adott folyamat előrehaladását, kapcsolatba lépjen más kollégákkal vagy megossza ötleteit. Ezenkívül érdemes rendszeres csapatmegbeszéléseket tartani (élőben vagy online), ahol a tagok megvitathatják a jelenlegi feladatokkal kapcsolatos kérdéseket és javíthatják a kapcsolatokat.

  5. Rövid szállítási idő a vásárlók számára
  6. A termék vásárlója számára fontos az idő. Az internetes vásárlás nagy előnyei, amelyekre sokan figyelnek, a kényelem és a lehetőség, hogy a szállítmányt a vásárló által megadott helyre szállítsák. Azonban gondoskodnia kell arról, hogy ezt a szolgáltatást hatékonyan és a lehető leggyorsabban végezze el. Ennek érdekében távolítsa el azokat a tényezőket a szállítási láncból, amelyek meghosszabbíthatják a rendelés szállítását, vagy további költségeket generálhatnak, hogy a lehető legjobb szolgáltatást nyújthassa a vásárlónak.

  7. Hangsúlyozza a weboldalon
  8. A webáruház weboldala az Ön névjegykártyája. Gondoskodjon a megjelenéséről a UX elvek figyelembevételével, készítsen jól optimalizált termékleírásokat, helyezzen el kiváló minőségű fényképeket, amelyek bemutatják a választékát stb.

  9. Fektessen be a technológiába
  10. A technológiai megoldások bevezetése jelentősen javíthatja a folyamat hatékonyságát. Az alkalmazás egyik példája az RFID rendszer, amely rádióhullámokat használ az ügyfélhez szállított áruk azonosítására és nyomon követésére. A transzponderek (ún. címkék) például címkékbe kerülnek, és képesek jelet fogadni és küldeni. Ily módon azonnal megállapíthatja, hol található egy termék, és folyamatos ellenőrzést gyakorolhat a szállítási lánc felett.

  11. Outsourcing
  12. Az outsourcing lehetővé teszi, hogy a megadott szolgáltatásokat külső cégeknek delegálja. Az online bolt működtetése számos feladatot jelent különböző területeken, amelyekhez nem szükséges a szakmai tudása és értékes ideje. Például az online bolt weboldalának tervezését, a logisztikát és a szállítási lánc kezelését (például dropshipping), IT-t, marketingkampányok lebonyolítását vagy a weboldal tartalmának létrehozását egy külön entitásra bízhatja.

  13. Lean menedzsment mint kötelezettség
  14. Ha szeretné látni az erőfeszítései eredményeit a lean menedzsment bevezetésében, annak kötelező gyakorlattá kell válnia, nem csupán egy lehetőség a hajlandó egyének számára.

Előnyök a vállalkozása számára

Miért használja a lean menedzsment eszközeit az iparágában? A legáltalánosabb értelemben – lehetőséget biztosít a folyamatos fejlődésre, ami többek között a következőket jelenti:

  • Fenntartható és hosszú távú fejlődés a vállalat számára;
  • Üzleti célok elérése;
  • Nagyobb üzleti hozam;
  • Alacsonyabb költségek;
  • Jobb teljesítmény az egyes folyamatokban, osztályokban;
  • Hatékonyabb rendellenességek észlelése;
  • Jobb erőforrás-gazdálkodás;
  • A folyamat végrehajtási idő csökkentése.

Összefoglalás

A folyamatainak átszervezése és a menedzsment stratégiához való hozzáállás megváltoztatása a lean menedzsment filozófiája javára sok erőfeszítést és elkötelezettséget igényel, mégis a hatékony megvalósítás kézzelfogható előnyöket és sikert hozhat a vállalkozásának.

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.

Caroline Becker

Projektmenedzserként Caroline szakértő az új módszerek megtalálásában, amelyek a legjobb munkafolyamatok megtervezésére és a folyamatok optimalizálására szolgálnak. Szervezési készségei és a nyomás alatt végzett munka iránti képessége teszik őt a legalkalmasabb személyré, aki bonyolult projekteket valóra tud váltani.

View all posts →