Gondolkodik azon, hogyan kezelheti jobban vállalkozását, hogy elérje teljes potenciálját, miközben csökkenti erőforrásai pazarlását? A lean menedzsment stratégia bevezetése lehet a válasz!
Lean menedzsment – tartalomjegyzék:
- Lean menedzsment – mi az?
- A lean menedzsment alapelvei
- Lean menedzsment eszközök
- A lean menedzsment példái az e-kereskedelemben
- Előnyök a vállalkozása számára
- Összefoglalás
Lean menedzsment – mi az?
A lean menedzsment koncepció küldetése a legmagasabb minőségű termékek és szolgáltatások létrehozása, miközben minimalizálja a gyártás és végrehajtás során felmerülő veszteségeket. Ezt a Toyotától indították el a TPS (Toyota Production System) bevezetésével, amely hozzájárult a sikeréhez, és sok más vállalatnál is standard folyamattá vált.
A lean menedzsment alapelvei
A lean menedzsment gyakorlata az alábbi alapelvek szerint valósul meg:
- ÉRTÉK
- ÉRTÉKÁRAM
- ÁRAMLÁS
- ELSZÍVÓ RENDSZER
- TAPASZTALAT
- ELKÖTELEZŐDÉS ÉPÍTÉSE A vállalkozás működtetése során érdemes figyelmet fordítani egy néha figyelmen kívül hagyott, de ugyanolyan kritikus aspektusra – az emberi tényezőre. Végül is a csapatának kell biztosítania, hogy a kezdeményezett változást elfogadják és tartós legyen. Az alkalmazottaknak érezniük kell, hogy tiszteletben tartják őket, a véleményük számít, és nyíltan megoszthatják ötleteiket. Ez a megközelítés növeli az elköteleződést egy erős, stabil márka építése iránt.
- NAGY KÉP
A fogyasztónak a termék vagy szolgáltatás vásárlásakor kapott értékre összpontosítva. Azok a folyamat elemek, amelyek nem járulnak hozzá ehhez az értékhez, szükségtelennek számítanak, és el kell távolítani őket.
Ez magában foglalja a folyamat különböző szakaszaiban található hibák keresését, amelyek erőforrás-pazarlás forrásai, pl. idő, pénz, nyersanyagok, és azok eltávolítását.
Következő lépésként meg kell vizsgálni, hogy a folyamat teljesítménye javult-e a változtatások után, vannak-e rendellenességek vagy szűk keresztmetszetek. Ezek olyan korlátok, amelyek megzavarják a hatékonyságot és megakadályozzák a stratégiai célok elérését. Ezért szükséges biztosítani, hogy az áramlás zökkenőmentesen működjön (anélkül, hogy csökkentené a termékek vagy szolgáltatások minőségét).
A munka, a szállítás, az erőforrások felhasználásának optimalizálása stb. a lean menedzsment kívánatos eredményei, de a túlnyomás elkerülendő. Ennek oka, hogy túl sok termék vagy szolgáltatás előállítása, amely nem felel meg a jelenlegi keresletnek, veszteségekhez vezet, amelyeket el szeretnénk kerülni.
Ez a legfontosabb alapelv, amelyre a lean menedzsment koncepciója épül. A Japánból származó kaizen megközelítés a folyamatos fejlődésre és önfejlesztésre törekszik. Az új magatartási normák alkalmazása a vállalat működésének kontextusában egyszeri kezdeményezésként kell, hogy megvalósuljon, de egy hosszú távú stratégia kezdeteként.
Egy vállalat egy kiterjedt kapcsolati hálózatból áll – a működési folyamatok különböző szakaszai kölcsönösen függnek egymástól, például a túlnyomás felesleges készletekhez vezethet. Ezért a lean menedzsment bevezetésének hatásait sok szinten kell tanulmányozni, nem pedig részletekben.

Lean menedzsment eszközök
A vállalat iparágától függően különböző típusú eszközöket alkalmazhatunk, amelyek célja a különböző erőforrások pazarlásának csökkentése.
Szűk keresztmetszet elemzés
Ez magában foglalja a késedelmeket okozó vagy a kérdéses területek zökkenőmentes működését blokkoló folyamatok vizsgálatát. A szűk keresztmetszetek közé tartozhat például a munkavállalók elégtelen képzése az általuk betöltött pozícióhoz, ami a munkavállaló által elkövetett hibákhoz vezet; túl lassú munkavégzés, ami csökkenti a folyamat hatékonyságát stb.
Just-In-Time módszer
A JIT koncepció lehetővé teszi a vállalat számára, hogy hatékonyabban kezelje készleteit – így növelhetjük a forgalmát és csökkenthetjük a készletezéssel kapcsolatos költségeket. Ez a termékek vagy szolgáltatások megfelelő mennyiségben és a megfelelő időben történő fogyasztókhoz való eljuttatásán alapul, javítva a folyamat hatékonyságát.
5S
Az 5S elv a biztonságos munkahely megszervezésére vonatkozik, amely lehetővé teszi a munkavállaló számára, hogy a lehető leghatékonyabban végezze el feladatait. A név az 5 elemből származik, amelyek azt jelzik, hogy milyen tevékenységeket kell elvégezni a kívánt eredmény elérése érdekében:
- Rendezés – távolítsa el a felesleges tárgyakat a munkaállomásáról;
- Rendszerezés – szorosan kapcsolódik a szükséges tárgyak helyének kijelöléséhez és címkézéséhez;
- Fenntartás – a rend fenntartása fontos a biztonság és a gépek, szerszámok működő állapotának megőrzése szempontjából;
- Standardizálás – az összes korábbi szakaszban bevezetett feltételezés és norma rendszeresítése;
- Fényesítés – a bevezetett normák alkalmazása a napi munkában.
Poka-Yoke
Ez egy olyan feltételezés, hogy a nem megfelelően megalkotott eljárások, nem az emberek felelősek a folyamat adott szakaszában fellépő hibákért. Ezért a munkát a javításukra kell irányítani.
Vizuális menedzsment
Ez a verbális információk vizuális segédeszközökkel való helyettesítésén alapul, például rajzok, vonalak, különböző színű nyilak formájában. Ily módon közvetített üzenetek sokkal könnyebben érzékelhetők.
Kanban
Ez egy üzleti folyamat grafikus ábrázolásának módszere, amelyet a munka optimalizálására és a határidők betartásának növelésére használnak. Alapvető formájában tartalmazza a “Teendők”, “Folyamatban”, “Befejezett” oszlopokat.
Értékáram térképezés
Ez magában foglalja egy adott vállalati folyamat áramlási diagramjának elkészítését és az alacsonyabb hatékonyságot előidéző tényezők azonosítását.
A lean menedzsment példái az e-kereskedelemben
Itt van néhány javaslat arra, hogyan valósíthatja meg a lean menedzsment technikáit az e-kereskedelmi vállalkozásában. Ezért ezeket új, hosszú távú menedzsment módszerként kell kezelni, nem csupán határidős projekteként.
- Alkalmazottak képzése
- Hatékony kommunikáció
- Rövid szállítási idő a vásárlók számára
- Hangsúlyozza a weboldalon
- Fektessen be a technológiába
- Outsourcing
- Lean menedzsment mint kötelezettség
A vállalat sikere nagymértékben függ a személyzet elkötelezettségétől és készségeitől. Minden pozíciót betöltő személynek megfelelő tapasztalattal vagy képzéssel kell rendelkeznie. Az ilyen munkavállaló kevesebb hibát fog elkövetni, hatékonyabban fog dolgozni, és érezni fogja, hogy jól felkészítették a rábízott feladatokra. A személyzet készségeinek fejlesztése a megszerzett tudás alkalmazására kell, hogy épüljön a vállalatban felmerülő valós problémák megoldásában.
A hatékony információkommunikáció kulcsfontosságú a stratégiai célok eléréséhez. Használjon különböző kommunikációs csatornákat, amelyek lehetővé teszik a személyzet számára, hogy valós időben nyomon kövesse egy adott folyamat előrehaladását, kapcsolatba lépjen más kollégákkal vagy megossza ötleteit. Ezenkívül érdemes rendszeres csapatmegbeszéléseket tartani (élőben vagy online), ahol a tagok megvitathatják a jelenlegi feladatokkal kapcsolatos kérdéseket és javíthatják a kapcsolatokat.
A termék vásárlója számára fontos az idő. Az internetes vásárlás nagy előnyei, amelyekre sokan figyelnek, a kényelem és a lehetőség, hogy a szállítmányt a vásárló által megadott helyre szállítsák. Azonban gondoskodnia kell arról, hogy ezt a szolgáltatást hatékonyan és a lehető leggyorsabban végezze el. Ennek érdekében távolítsa el azokat a tényezőket a szállítási láncból, amelyek meghosszabbíthatják a rendelés szállítását, vagy további költségeket generálhatnak, hogy a lehető legjobb szolgáltatást nyújthassa a vásárlónak.
A webáruház weboldala az Ön névjegykártyája. Gondoskodjon a megjelenéséről a UX elvek figyelembevételével, készítsen jól optimalizált termékleírásokat, helyezzen el kiváló minőségű fényképeket, amelyek bemutatják a választékát stb.
A technológiai megoldások bevezetése jelentősen javíthatja a folyamat hatékonyságát. Az alkalmazás egyik példája az RFID rendszer, amely rádióhullámokat használ az ügyfélhez szállított áruk azonosítására és nyomon követésére. A transzponderek (ún. címkék) például címkékbe kerülnek, és képesek jelet fogadni és küldeni. Ily módon azonnal megállapíthatja, hol található egy termék, és folyamatos ellenőrzést gyakorolhat a szállítási lánc felett.
Az outsourcing lehetővé teszi, hogy a megadott szolgáltatásokat külső cégeknek delegálja. Az online bolt működtetése számos feladatot jelent különböző területeken, amelyekhez nem szükséges a szakmai tudása és értékes ideje. Például az online bolt weboldalának tervezését, a logisztikát és a szállítási lánc kezelését (például dropshipping), IT-t, marketingkampányok lebonyolítását vagy a weboldal tartalmának létrehozását egy külön entitásra bízhatja.
Ha szeretné látni az erőfeszítései eredményeit a lean menedzsment bevezetésében, annak kötelező gyakorlattá kell válnia, nem csupán egy lehetőség a hajlandó egyének számára.
Előnyök a vállalkozása számára
Miért használja a lean menedzsment eszközeit az iparágában? A legáltalánosabb értelemben – lehetőséget biztosít a folyamatos fejlődésre, ami többek között a következőket jelenti:
- Fenntartható és hosszú távú fejlődés a vállalat számára;
- Üzleti célok elérése;
- Nagyobb üzleti hozam;
- Alacsonyabb költségek;
- Jobb teljesítmény az egyes folyamatokban, osztályokban;
- Hatékonyabb rendellenességek észlelése;
- Jobb erőforrás-gazdálkodás;
- A folyamat végrehajtási idő csökkentése.
Összefoglalás
A folyamatainak átszervezése és a menedzsment stratégiához való hozzáállás megváltoztatása a lean menedzsment filozófiája javára sok erőfeszítést és elkötelezettséget igényel, mégis a hatékony megvalósítás kézzelfogható előnyöket és sikert hozhat a vállalkozásának.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.
Caroline Becker
Projektmenedzserként Caroline szakértő az új módszerek megtalálásában, amelyek a legjobb munkafolyamatok megtervezésére és a folyamatok optimalizálására szolgálnak. Szervezési készségei és a nyomás alatt végzett munka iránti képessége teszik őt a legalkalmasabb személyré, aki bonyolult projekteket valóra tud váltani.