A vállalkozások és a civil szervezetek számára a rendelkezésre álló pénzügyi források kulcsfontosságúak a napi működéshez és a növekedéshez. A cégek minden üzleti döntés meghozatalakor azon tűnődnek, hogy sikerül-e a költségvetés keretein belül maradniuk, ami általában egy egész osztály felelőssége, amely a kiadások tervezésére összpontosít. A helyzet a civil szervezetek esetében is hasonló kell, hogy legyen, amelyek sajnos gyakran nem rendelkeznek megfelelő pénzügyi tervezési ismeretekkel. Hogyan lehet kezelni a pénzügyi tervezést a civil szervezetében? Olvassa el cikkünket, és tudjon meg többet.

Pénzügyi tervezés a civil szervezetben – tartalomjegyzék:

  1. Pénzügyi tervezés – mit tartalmaz?
  2. Mi a célja a pénzügyi tervezésnek egy civil szervezetben?
  3. A technológia fontossága
  4. Összegzés

Pénzügyi tervezés – mit tartalmaz?

Minden szervezet arra törekszik, hogy biztosítsa likviditását, ami azt jelenti, hogy rendelkezik olyan forrásokkal, amelyek lehetővé teszik a működés folyamatosságának fenntartását, és így elérhetik az előre kitűzött célokat. Ennek érdekében szükséges a pénzügyi források tervezése, szervezése, ellenőrzése és nyomon követése. A civil szervezetek esetében ez bonyolultabbá válik – különösen, amikor sok entitás azt feltételezi, hogy a közösség javára kell cselekedniük, ahelyett, hogy ellenőriznék bevételeiket és kiadásaikat.

Fontos azonban figyelembe venni, hogy megfelelően megszervezett pénzügyek nélkül, amelyek szükségesek a működési tevékenységekhez (pl. könyvelési költségek, iroda fenntartása, anyagok stb.) és a projekttevékenységekhez, nem lehet elérni az előre kitűzött célokat. Végül is nincs olyan szervezet, amelynek működési költségei nullák lennének.

pénzügyi tervezés

Mi a célja a pénzügyi tervezésnek egy civil szervezetben?

A pénzügyi tervezés lehetővé teszi számunkra, hogy meghatározzuk, milyen kiadások szükségesek a civil szervezet céljainak eléréséhez, és milyen forrásokat kell beszereznünk a költségvetés egyensúlyának megteremtéséhez. Gondoskodnunk kell arról, hogy meghatározza a tervezett bevételeket és kiadásokat, a források elosztását és a kiválasztott finanszírozási forrásokat (helyi önkormányzati támogatások, magánadományok, EU-s források stb.).

Így a terv alapvető módja a pénzügyi likviditás fenntartásának biztosítására, különösen, ha fennáll a kockázata, hogy a támogatásokból származó források később érkeznek, mint ahogyan azt eredetileg várták. Egy terv (pl. féléves vagy éves, vagy egy egész évben szervezett egyedi projekt részeként) elengedhetetlen a stabilitás megteremtéséhez – még akkor is, ha azt módosítani kell a belső vagy külső helyzet változása miatt. A létrehozása lehetővé teszi számunkra, hogy többek között meghatározzuk:

  • szükség van-e új finanszírozási forrás keresésére a kiadások fedezésére,
  • megkaptuk-e a feltételezett összeget egy adott entitástól,
  • kell-e gondolkodnunk a működési költségek csökkentésén.

A technológia fontossága

A jobb pénzügyi tervezés érdekében érdemes olyan programokra fogadni, amelyek támogatják ezt a folyamatot – különösen, ha ingyenesen elérhetők a civil szervezetek számára. A Firmbee használatával folyamatosan ellenőrizhetjük egy adott projekt költségvetését, ami elengedhetetlen a civil szervezetek pénzügyi menedzsmentjében. A Firmbee segítségével:

  • szervezheti a pénzügyi adatokat,
  • egy helyen tárolhatja a pénzügyi adatokat,
  • bevételeket és kiadásokat rendelhet a megfelelő projektekhez,
  • hozzáférést biztosíthat a szükséges pénzügyi információkhoz.

A Firmbee különböző pénzügyi menedzsment funkciói megkönnyítik az ellenőrzést, hogy a kiadások meghaladják-e a donoroktól, támogatásokból és más támogatási formákból kapott forrásokat. Sőt, a pénzügyi eredmények külső entitásokkal való megosztásának lehetőségével a program teljes átláthatóságot biztosít, és nagyobb bizalmat inspirál a szponzorok körében. Ez a fajta pénzügyi rendszer segít a pénzügyi jelentések elkészítésében és a teljes kiadások bemutatásában a kormányzati szervek számára a jogszabályoknak megfelelően.

A civil szervezet pénzügyeinek megfelelő tervezésének másik módja egy tapasztalt személy alkalmazása, akinek egyedüli felelőssége a költségvetés teljes körű ellenőrzése lesz. Így biztos lehet benne, hogy nem merül fel olyan pénzügyi probléma, amely nehezen kezelhető lenne.

Összegzés

“Ha nem tervez, akkor a kudarcra tervez.” – ezek a szavak tökéletesen vonatkoznak bármely üzletre, legyen az nyereségorientált vagy non-profit, de a civil szervezetek esetében még nagyobb jelentőséggel bírnak. Ennek az az oka, hogy a civil szervezetek széleskörű adománygyűjtő tevékenységeket folytatnak, amelyek kimenetele sosem biztos, miközben próbálnak olyan módokat találni, hogy a napi működési és stratégiai projektek költségeit a lehető legkisebbre korlátozzák. A megfelelő pénzügyi terv létrehozása elkerüli a jövőbeli problémákat azáltal, hogy ellenőrzi a megvalósítást, és folyamatosan reagál a változó belső vagy külső helyzetre.

Olvassa el ezt is: Hatékony módszerek egy civil szervezet működtetésére.

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.

Andy Nichols

Egy problémamegoldó, aki 5 különböző diplomával és végtelen motivációs tartalékkal rendelkezik. Ez teszi őt tökéletes vállalkozóvá és menedzserré. Amikor alkalmazottakat és partnereket keres, a világ iránti nyitottságot és kíváncsiságot tartja a legfontosabb tulajdonságoknak.

View all posts →