A különböző típusú civil szervezetek tevékenységeinek finanszírozásának elsődleges forrásai közé tartoznak a magán- vagy állami alapokból, EU-s forrásokból, hitelekből, tagsági díjakból vagy szponzorációból származó támogatások (támogatások). A támogató felek – adományozók vagy befektetők (mind egyének, mind jogi személyek, akik üzleti tevékenységet folytatnak) – szintén jelentős mértékben támogathatják a civil szervezeteket. Ezért fontos tudni, mit tegyünk, hogy ilyen típusú finanszírozást szerezzünk a szervezetünk számára, és hogyan találjunk adományozókat és befektetőket a civil szervezetünk számára.
Hogyan találjunk adományozókat és befektetőket a civil szervezetünk számára – tartalomjegyzék:
- Határozd meg a szükségleteidet
- Kezdj a helyi közösségeddel
- Végezz alapos kutatást
- Tegyél ígéretet
- Hogyan találjunk adományozókat és befektetőket a civil szervezetünk számára – összefoglalás
Határozd meg a szükségleteidet
Van szüksége a szervezetednek forrásokra a napi működés finanszírozásához, vagy egy konkrét projektet futtatsz, és keresed a módokat a költségvetés lezárására? Elengedhetetlen, hogy a szervezet szükségleteit a legelső pillanattól kezdve meghatározd, hogy megkönnyítsd a donorok vagy befektetők keresését a civil szervezeted számára. Így információt készíthetsz a szükséges támogatás összegéről, arról a célról, amelyre a támogatás megszerezhető, vagy azokról az előnyökről, amelyeket egy külső fél nyerhet az adományozással.
Ha korán átgondolod az összes kérdést (és a tevékenységed eddigi eredményeinek bemutatása szempontjából is), lehetőséged lesz konkrét információkat adni a beszélgetések során, amelyek biztosan pozitív visszajelzést fognak kapni. A tényszerűség megőrzése – ez a kulcs!
Ne feledd azt sem, hogy az adományozók nemcsak készpénzt adhatnak, hanem természetbeni adományokat is. Lehet, hogy irodai felszerelésre, számítógépes szoftverre vagy valamilyen különleges eszközre van szükséged a céljaid eléréséhez.
Kezdj a helyi közösségeddel
Kezdetben a legkönnyebb a helyi vállalkozások támogatását kérni, amelyek a társadalmi felelősségvállalás szellemében végzik tevékenységüket, és érdeklődhetnek a szervezeted segítése iránt. Azonban ne korlátozd magad csak a kisebb vagy nagyobb vállalkozásokra – sosem tudhatod, kit fogsz végül meggyőzni. Másrészt, ha több vállalkozás is egyetértene a javaslatoddal, anyagilag előnyben leszel.
Továbbá, érdemes a környezetedből is segítséget kérni – számíthatsz a közeli emberekre, más civil szervezeti tagokra vagy önkéntesekre, hogy adományozni döntsenek (a legjobb tudásuk szerint). E tekintetben ne felejtsd el ápolni az összes kapcsolatodat: a kollégákkal, barátokkal, volt kollégákkal, azzal a személlyel, akivel helyi bulikon, eseményeken és mindenféle rendezvényen találkoztál. Ők is befektetőkké válhatnak a civil szervezeted számára – nem is tudod, mennyit nyerhetsz egy ilyen hálózatépítéssel!
Végezz alapos kutatást
A magán- és vállalati adományozók leggyakrabban olyan kezdeményezéseket támogatnak, amelyek ideológiailag közel állnak a hiedelmeikhez vagy a napi tevékenységeikhez. Ezért olyan fontos, hogy alapos kutatást végezz, amely a pénzügyi támogatás keresésére irányul, nemcsak a vállalatok vagy kisebb üzletek között, hanem a helyi környezetben elismert egyének között is.
Nemzeti vagy akár nemzetközi piackutatást végezni az adományozási lehetőségekről a következő lépésed kell, hogy legyen. De itt sokkal nagyobb versenyre, nehezebb kapcsolatteremtésre vagy hosszabb keresési időre kell felkészülnöd. Ezért türelemre és kitartásra van szükséged. Ne veszítsd el a hited, hogy végül találsz egy olyan embert vagy céget, akinek bizonyos témák, értékek vagy ötletek ugyanolyan fontosak, mint neked.

Tegyél ígéretet
Mi a legmeggyőzőbb dolog az adományozásban? Kétségtelenül az, hogy milyen előnyöket kapnak az adományozóid! Amikor potenciális befektetőkkel tárgyalsz a civil szervezeted számára, ígéretet kell tenned nekik arra, hogy mit fognak kapni a szervezeted támogatásával. Az ígéretek közé tartozhat a nagyobb láthatóság (átláthatóság a civil szervezet finanszírozási forrásaival kapcsolatban – különösen fontos a helyi filantrópok számára), a lehetőség, hogy szerepet játszanak a megszervezett projektben, vagy az a lehetőség, hogy az általad elért eredményekről szóló információkat felhasználják saját üzleteik népszerűsítésére.
Ebben a témában érdemes információt készíteni a tevékenységeidről vagy a korábban megszervezett projektekről, különösen a költségvetés (pénzügyi eredmények) és az elért hatások szempontjából. Továbbá, bármely magán- vagy vállalati adományozó értékelni fogja, ahogyan kifejezed a háládat, csak gondolj egyedi, személyre szabott ötletekre a hivatalos elismerésre vagy köszönetnyilvánításra.
Hogyan találjunk adományozókat és befektetőket a civil szervezetünk számára – összefoglalás
Adománygyűjtő tevékenységek végzésekor próbálj meg támogatást vonzani minden lehetséges forrásból – ne feledkezz meg a magán- vagy vállalati adományozókról vagy befektetőkről a civil szervezeted számára. A fent bemutatott tippek hasznosnak bizonyulhatnak ezen a területen (mind a megszerzés, mind a megtartás szempontjából), és jó kiindulópontot jelentenek bármely civil szervezet számára.
Nyilvánvalóan azonban nem soroltuk fel az összes forrást, amelyből forrást szerezhetsz – próbálhatsz befektetőket vonzani a civil szervezeted számára egy különleges esemény keretében, amely adománygyűjtési célt szolgál, és kombinálhatod például egy nyilvános gyűjtéssel. Hogy mit választasz, az az első említett elemtől függ: A pénzügyi szükségleteid. Kezdj ezekkel, majd lépésről lépésre valósítsd meg az adománygyűjtési tervedet. Így biztosan elérheted a kívánt célodat!
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.
Andy Nichols
Egy problémamegoldó, aki 5 különböző diplomával és végtelen motivációs tartalékkal rendelkezik. Ez teszi őt tökéletes vállalkozóvá és menedzserré. Amikor alkalmazottakat és partnereket keres, a világ iránti nyitottságot és kíváncsiságot tartja a legfontosabb tulajdonságoknak.