Nem szükséges, hogy hatalmas fényképész stúdiód legyen, vagy fotóügynökségnél dolgozz, hogy pénzt keress a fényképezésből. Vannak más, egyszerűbb módok is erre – például fényképek online értékesítése. Hol és hogyan lehet pénzt keresni a fényképekkel?
Fényképek értékesítése az interneten – tartalomjegyzék:
- Képbankok
- Hogyan lehet pénzt keresni a fényképekkel?
- Fényképek online értékesítése – szezonális trendek
- Mire érdemes figyelni?
- Mennyi pénzt kereshetsz a stockkal?
A önkiadás és a tartalommarketing növekvő népszerűsége azt jelenti, hogy egyre több ember keres jó minőségű képeket online. Ez természetesen magában foglalja a bloggerek vagy más szerzők mellett a tervezőket és vállalkozásokat is. A fényképek ma már nemcsak weboldalakon találják meg a helyüket. E-könyvekben, közösségi médiában, blogokban, posztereken, szórólapokon, hírlevelekben, jelentésekben, értékesítési ajánlatokban és még sok más helyen. Érdemes kihasználni ezt a trendet, és fényképeket értékesíteni például stock szolgáltatásokban.
Képbankok
A stock oldalak, vagy úgynevezett képbankok jelenleg nagyon népszerűek. Ezek olyan helyek az interneten, ahol fényképeket vásárolhatsz és értékesíthetsz. Csak annyit kell tenned, hogy létrehozol egy fiókot az egyikükben, feltöltöd a fényképeidet, és megfelelő leírásokat adsz nekik. Ezután csak várnod kell, amíg az ügyfelek elkezdenek letölteni és vásárolni.
Hogyan lehet pénzt keresni a fényképekkel?
Nem minden kép, amelyet a képbankokba küldenek, kerül elfogadásra. Nem mindegyik népszerű az ügyfelek körében.
Az elején alaposan nézd át a képbankokban elérhető stock képeket. A stockoknak technikai szempontból helyesnek kell lenniük – megfelelő kontraszt, mélység, keret. Ezenkívül Yuri Arcurs, aki a világ egyik legjobban kereső stock fényképésze, azt tanácsolja, hogy tartsd meg a úgynevezett ikon hatást a fényképezés során. Mit jelent ez?
A fényképnek tisztának és konkrétnak kell lennie, felesleges elemek nélkül az előtérben vagy háttérben; világosan kell mutatnia egy helyzetet, még akkor is, ha a fénykép kicsinyített méretre van csökkentve.
Fényképek online értékesítése – szezonális trendek
Stock értékesítésekor érdemes igényelni a kínálatodat a fennálló trendekhez, hogy minél több vásárló találja meg a szükséges képet – egy olyan időpontban és célra, ami nekik kényelmes.
A Photolia.co.uk azt tanácsolja eladóinak, hogy gyakran nézzenek a naptárra: “Bizonyos témák szezonálisan értékesíthetők (nyaralások, tavasz stb.), az ünnepek vagy különleges napok szerint. Például a karácsonyi díszek képei a legjobban hat héttel a karácsony előtt, ezért érdemes ebben az időszakban elküldeni őket.” Ezenkívül azt javasolják, hogy kövessék a legújabb hirdetéseket, magazinokat és kütyü- vagy életmóddal foglalkozó oldalakat, hogy naprakészen tartsák magukat.
Figyelni érdemes egy niche keresésére. Más szavakkal, találj egy témát, amelyet még nem fényképeztek le, így nincs verseny, vagy olyat, amelyet ritkán fényképeznek – és fényképezd le jobban, mint mások. Ez lehet például régi autók belső teréről, társasjátékokról, templomi kamerákról, anyagokról készült fénykép.
“Jó próbálkozni egy niche megtalálásával, amelyet ki lehet tölteni. Például az etnikai sokszínűség nagyon figyelemfelkeltő téma”, tanácsolja a Photolia. “A világ egyre globálisabbá válik, és a különböző etnikumok fényképeinek iránti kereslet növekedni fog.” Nemrégiben a videó formájú stock iránti kereslet is növekedett.
Nem mindig szükséges hatalmas stúdió és bonyolult felszerelés ahhoz, hogy egy témát fényképezz. Néha még csak el sem kell hagynod a házadat – csak egy kis leleményességre van szükséged: Egy koncertfotó elkészítéséhez nem kell elmenni egy koncertre. Csak egy csoport emberre van szükséged, akik úgy tesznek, mintha tömeg lennének, és a megfelelő perspektívára”, tanácsolja Yuri Arcurs.
niche-t keresni, de természetesen ne feledd, hogy a képbankokban a leggyakrabban vásárolt stock még mindig az univerzális képek, így sok különböző helyzetben és iparágban felhasználhatók.
Mire érdemes figyelni a stock publikálásakor?
A stock publikálásakor elengedhetetlen, hogy figyelj az szellemi tulajdonjogokra és a képek felhasználására. Az emberek képeinek esetében szükséged van engedélyre a kép publikálásához (végül is a fénykép különböző módokon felhasználható, pl. egy cikkben valamilyen kínos betegségről vagy egy politikai plakáton).
A képbank el is utasíthatja a képedet, ha az tartalmaz céglogót, boltjelzést, védett építményt, védjegyet stb.
Másik kérdés a különböző országok kultúrája és szokásai. Így egy felemelt hüvelykujj a fényképen nem mindig jelenti azt, hogy rendben van, vagy hogy “megtartod a lábad” – egyes országokban ezt a gesztust nagyon vulgárisnak tartják. Ugyanez vonatkozik a győzelem gesztusára, vagy a jellegzetes “V”-re.
Ha már a stoppolásról beszélünk: érdemes emlékezni arra, hogy nem minden országban van baloldali közlekedés. Tehát nem minden kép illik egy “Új közlekedési szabályok az angolok számára márciustól” című cikkbe.
Egy “úriemberként” aláírt, magas színvonalú, professzionális fénykép, amelyen egy férfi megcsókol egy női kéz, szintén nem feltétlenül válik slágerré – ezt a szokást ma már csak a lengyelek gyakorolják. A horvátok számára ez egyenesen undorító.
És ha kulináris fényképeket szeretnél eladni a keleti piacnak, ne feledd, hogy Indiában és Indonéziában tilos bal kézzel érinteni az ételt. Érdemes emlékezni az ilyen részletekre.

Mennyi pénzt kereshetsz a stockoddal?
A stock árak több centtől néhány vagy akár tucat euróig terjednek. Mindez a kép méretétől, minőségétől és specifikusságától, valamint a licenc vagy elszámolási modelltől függ. A bevétel egy része a kép szerzőjéhez (általában az eladás 20%-60%-a), és egy része a garanciáshoz, azaz a szolgáltatás tulajdonosához kerül.
A fényképek online értékesítése kiegészítő, passzív, vagy akár fő jövedelemforrásként is kezelhető. Különböző források és fórumok szerint a stock fénykép szerzők átlagos havi bevétele 200 és 500 dollár között mozog, de egyes fényképészek nem keresnek semmit.
A fent említett Yuri Arcurs a bizonyíték arra, hogy lehetséges elég sok pénzt keresni a stock értékesítéséből. Yuri jelenleg évente több mint 400 000 fényképet értékesít – 2008 januárjában egyedül 64 000 dollárt keresett.
Nem hiányzik a helyekből, ahol online értékesítheted a stock fényképeidet. A legnépszerűbb képbankok közé tartozik az Adobe Stock, iStock, Shutterstock és Stocksy. Vannak olyan oldalak is, mint az Envato Market vagy más oldalak, amelyeket írtunk, ahol eladhatod a képeidet. Mielőtt egy adott mellett döntenél, alaposan tanulmányozd át a szabályokat és árlistákat, hogy a legjobb lehetőséget válaszd.
Csatlakozz a Facebook közösségünkhöz, hogy kapcsolatban maradhassunk!
Klaudia Kowalczyk
Egy grafikai és UX tervező, aki a tervezésbe átülteti azt, ami szavakkal nem kifejezhető. Számára minden használt szín, vonal vagy betűtípus jelentéssel bír. Szenvedélyes a grafikai és webtervezés iránt.