A sajtóközlemény egy releváns információk gyűjteménye, amely közvetlenül a médiaüzenet közönségének szól. Ez a rövid írásos forma tömör, megbízható és gyors információt nyújt a potenciális olvasók számára. A hirdetésekben ez a PR-eszköz már egy ideje jelen van. Azonban egyre gyakrabban használják a sajtóközleményt a cég érdekeinek népszerűsítésére egy nagyobb célcsoport számára. Megmagyarázzuk, hogy mi jellemzi pontosan a sajtóközleményt, és hogyan kell sajtóközleményt írni, hogy az olvasható és értékes legyen egy potenciális ügyfél számára.
Sajtóközlemény – tartalomjegyzék:
- A klasszikus sajtóközlemény a király, nem?
- Hogyan írjunk sajtóközleményt, hogy hatékonyan interakcióba lépjünk a közösségi médiában?
- Sajtóközlemény, három jellemző példája, amely inherens hozzá
- Hogyan írjunk sajtóközleményt? Sajtóközlemény sablon
- GYIK. Kérdések és válaszok
A klasszikus sajtóközlemény a király, nem?
A sajtóközlemény egy hivatalos nyilatkozat, amely segíti a céget a közönségkapcsolati erőfeszítéseiben. Ez a “csábító” típus évtizedek óta jelen van a hirdetésekben, és a marketing tevékenységek elsődleges eszköze. A modern sajtóközlemény manapság egyre nagyobb jelentőséget nyer. A közzétett üzenet lehetővé teszi a címzettek érdeklődésének felkeltését, és a hírtartalom széles körben elérhetővé válik a közösségi médiában. Ez lehetőséget ad például egy cég szolgáltatásainak népszerűsítésére, a kívánt dominóhatás kihasználásával.
A PR sajtóközlemény tehát egy híradás, a cég tevékenységéhez kapcsolódó hírek és információk, amelyek sok üzleti kérdést érinthetnek. Lehet hír az új technológia bevezetéséről, egy innovatív termék megjelenéséről vagy a közönség tájékoztatása egy közelgő eseményről. Az egyszerű és rövid hirdetési üzenetek korában a sajtóközlemény újra népszerűvé válik.
Hogyan írjunk sajtóközleményt, hogy hatékonyan interakcióba lépjünk a közösségi médiában?
A sajtóközleményt úgy kell megfogalmazni, hogy a címzett rövid időn belül megértse. Nem lehet túl hosszú és unalmas: általában néhány vagy több mint tíz mondatos üzeneteket preferálnak. Gyakori hiba, hogy túl sok hivatkozást tartalmaz a cégre vagy az általa nyújtott szolgáltatásokra.
A sajtóközleménynek nem szabad túl tolakodónak lennie – inkább egy értékes híradás, amely konkrét információt hoz, ami érdekes és hasznos az olvasó számára. Egy abszolút kötelező dolog a hírek nyelvi és tartalmi helyessége. Ha a címzett nyelvtani vagy szintaktikai hibákat észlel – akkor ezt az üzenetet értéktelennek fogja tekinteni.

Sajtóközlemény, három jellemző példája, amely inherens hozzá
A sajtóközleménynek stílusbeli helyességgel, informatív nyelvezettel és konkretizált tartalommal kell rendelkeznie. Ezen aspektusok mellett három további jellemzőt is meg lehet említeni, amelyek nagyon gyakran megjelennek a PR sajtóközlemények meghatározásának kontextusában:
- A tartalom egyedisége. Az üzenet nem lehet a már meglévő tartalom másolata, pl. a versenytársak közösségi média profiljain. A sajtóközleménynek eredetinek kell lennie, és valami egyedire kell utalnia. Valamilyen mértékben új fényt kell vetnie egy adott területre.
- Objektivitás a tartalomban. Az információ, az enciklopédikus definíció szerint, bizonyos objektumok tulajdonsága, azaz egy bizonyos világos üzenet, amely a valóságot írja le. A sajtóközleménynek tehát elfogulatlannak kell lennie, és valós eseményekre és tényekre kell utalnia. Hiba a tartalomban olyan kifejezéseket szerepeltetni, amelyek kissé “meghajlítják a valóságot”, és a céget olyan helyzetbe helyezik, amelyre még csak nem is törekszik.
- Az üzenet világossága. Az üzenetnek könnyen olvashatónak kell lennie, egyszerű nyelven írva, lehetőleg harmadik személyben. Nem szabad túl általános következtetéseket tartalmaznia, vagy olyan tényekre utalnia, amelyek nem kapcsolódnak a leírt jelenséghez. Az információnak viszonylag rövidnek kell lennie, de ugyanakkor valamilyen értéket kell képviselnie, hogy az üzenet ne legyen egy nagy klisé.
Hogyan írjunk sajtóközleményt? Sajtóközlemény sablon
A média közlemény több elemből áll, amelyeket mindig bele kell foglalni egy ilyen típusú üzenetbe. A legfontosabb elem a cím, amelynek láthatónak kell lennie, és el kell különülnie a szöveg többi részétől. A közlemény felső részében kell elhelyezni, azaz a közösségi média bejegyzések esetén – az első sorban, hogy felkeltse a címzettek figyelmét.
Egy másik dolog egy összefoglaló, amely konkrét információkat tartalmaz a közvetíteni kívánt tartalomról. Ebben a részben alkalmazza az 5xW+H szabályt. Ennek a formának a harmadik aspektusa a tartalom kifejtése vagy a összefoglalóban szereplő információk szélesebb körű magyarázata. A sajtóközleményt néhány mondattal kell zárni a legtöbb, amely a cég elérhetőségeit tartalmazza az utolsó sorban (vagy egy megjegyzést, amely arra ösztönzi őket, hogy kövessék a profilt vagy vegyenek részt az eseményen).
Olvassa el ezt is: miért olyan fontos a társadalmi bizonyíték a marketingben?Tetszik a tartalmunk? Csatlakozzon a zajongó méhek közösségéhez, hogy kapcsolatban maradhasson!
Zofia Lipska
Több mint 10 éves tapasztalattal a digitális marketing területén Sophia nemcsak ismeri ennek az iparágnak a szabályait, hanem ami a legfontosabb, tudja, hogyan lehet azokat megszegni a kiemelkedő és kreatív eredmények elérése érdekében.
The most important questions
-
Mennyire fontosak a sajtóközlemények manapság, figyelembe véve a közösségi média fejlődését?
A sajtóközlemény egy már bizonyított hirdetési módszer. A mai környezetben valódi előnyöket hozhat egy cég számára. Egy figyelemfelkeltő és bátorító üzenet sok érdeklődést generálhat, amit többek között a készített tartalom megosztása is megerősít.
-
Pontosan hány mondatból kell állnia egy PR sajtóközleménynek?
Nincs szigorú előírás a mondatok vagy karakterek számát illetően, azonban egy bizonyos szabvány szerint a sajtóközlemények nem haladhatják meg az egy A4-es oldal terjedelmét. A címzettnek „meg kell fognia” az egész tartalmat a szemével, amit néhány tucat másodperc alatt el tud olvasni és megérteni.
-
Miért lehetnek hasznosak a minőségi sajtóközlemények egy cég számára?
Segítenek egy pozitív vállalati kép kialakításában. Emellett olyan elemet képviselnek, amely professzionálisabbá teszi a cég imázsát az ügyfelek szemében. Egy hatékony sajtóközlemény nemcsak a címzettek, hanem a külső média iránt is nagy érdeklődést kelthet.