Hogyan adhatunk konstruktív visszajelzést egy kollégának? Volt már, hogy valami igazán kellemetlen dologról kellett beszélned a kollégáddal? Próbáltad dicsérni a csapattársadat, de nem működött jól? Vannak módszerek és stratégiák a jobb visszajelzés átadására, amelyeket kipróbálhatsz. Olvasd el a cikket, hogy többet megtudj.
Konstruktív visszajelzés – tartalomjegyzék:
- Hogyan adhatunk konstruktív visszajelzést – 6 lépés
- Hogyan adhatunk konstruktív visszajelzést – mikor és miért
- Összefoglalás
Hogyan adhatunk konstruktív visszajelzést – 6 lépés
A vezetők és HR szakemberek legalább háromféle visszajelzést különböztetnek meg, ezek pedig: elismerés, coaching és értékelés. Ez a felosztás nem teljesen alkalmazható a kollégák közötti visszajelzésre, mivel az értékelést általában a felügyelők és a magasabb rangú vezetők végzik. Mégis, néhány szabály vonatkozik a kollégák számára adott visszajelzésre. Ha azt szeretnéd, hogy a visszajelzésed hatékony legyen, próbáld meg megjegyezni az alábbi szabályokat.
- Fókuszálj a munkára
- Legyél konkrét
- Tudd, mikor beszélj magán
- Kérj visszajelzést cserébe
- Rendszeresen tedd
- Felejtsd el a „szendvics” módszert
Ne beszélj személyes ügyekről. Maradj a tényeknél, amelyek a munkához kapcsolódnak. A személyiség, a jellem és más tulajdonságok nem lehetnek a beszélgetés részei.

Beszélj konkrét napokról, konkrét feladatokról vagy konkrét helyzetekről. Egy professzionális környezetben nincs idő a találgatásra. Térj a lényegre, és ne zavarj meg senkit. A jó visszajelzés mindig pontos és precíz.
Soha ne kritizálj nyilvánosan. Nyilvánosan dicsérni megfelelő, de a kritikus megjegyzéseket más, privátabb alkalmakra kell tartogatni. Nem nehéz megbántani valakinek az érzéseit vagy súlyos zavarba ejtést okozni. Tartsd észben: ne kritizálj nyilvánosan.
Valahányszor jogot adsz magadnak, hogy beszélj valakiről, add meg nekik a jogot, hogy beszéljenek rólad. Kérd a visszajelzésüket, és bátorítsd őket, hogy mondják el a véleményüket. Végül is a visszajelzésednek lehetőséget kell adnia a fejlődésre mindannyiótok számára. A kollégáidnak is lehetnek értékes meglátásaik, ezért engedd, hogy megmutassák neked a nézőpontjukat.

Amíg nem vagy vezető, nem kell ragaszkodnod a visszajelzés ütemezéséhez. Nem kell megvárnod a hónap vagy a hét végét, hogy kifejezd az elismerésedet. Viselkedj tiszteletteljesen és vedd figyelembe a megfogalmazásodat. Végül is ez csak egy egyszerű beszélgetés.
A visszajelzés célja a fejlődés segítése. A kollégádnak fejlődnie kell, és a megjegyzéseidnek elő kell segíteniük a folyamatot. Felejtsd el a „szendvics” módszert, mivel ez zavaró, insincere és nem igazán tapintatos. A felnőtteknek szükségük van őszinteségre, és elviselnek egy bizonyos mennyiségű kritikát. Nem kell tompítani a csapást, csak legyél pontos, átlátható és tömör. Tapintatosan mondd el, ami elmondható, és ne kerüld a választ.

Hogyan adhatunk konstruktív visszajelzést – mikor és miért
Sok olyan helyzet van, amikor a pozitív visszajelzést figyelembe kell venni. Próbáld meg dicsérni a csapattársaidat, amikor valaki:
- segít egy ügyfélnek, vásárlónak vagy más csapattagnak
- időben befejez egy nehéz vagy hosszú projektet
- próbál új készséget elsajátítani
- nagy készséget, tehetséget vagy képességet mutat
- új szerepet vállal és több felelősséget kap
- támogatásra van szüksége, hogy magabiztosabb legyen
- kezdeményez és nagyszerű ötletekkel áll elő
A legtöbb cégnél a visszajelzési beszélgetéseket vezetők, HR vezetők és felügyelők folytatják, de nincs olyan szabály, amely megtiltaná a kollégák közötti visszajelzést, különösen, ha az őszinte, produktív és a személy fejlődését szolgálja.

Konstruktív visszajelzés – összefoglalás
Sokféleképpen lehet konstruktív visszajelzést adni a kollégáknak. A legtöbb ember elvárja és értékeli a konstruktív és őszinte kritikát. Minél több visszajelzés, különösen, ha tapintatos módon történik, annál jobb megértést, teljesítményt és gyorsabb személyes fejlődést jelent. Tudni, hogyan kell konstruktív visszajelzést adni egy kollégának, jó kiindulópont a fejlődéshez és a gyakorláshoz.
Néhány stratégia, amelyet gondos megfigyelésekkel keversz, jó kezdetet jelent a visszajelzési folyamat számára. Ne feledd, hogy a visszajelzés lehetőséget jelenthet arra, hogy megoszd a valódi véleményedet, és megerősítsd a köteléket közted és a kollégáid között. Nem kell személyesnek, sértőnek vagy durvának lennie ahhoz, hogy hatékony és frissítő legyen.
Tudod, mi az a 360 fokos visszajelzés? Nézd meg a cikkünket, hogy többet megtudj.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a nyüzsgő méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on.
Nicole Mankin
HR menedzser, aki kiválóan képes pozitív légkört teremteni és értékes környezetet kialakítani a munkavállalók számára. Szereti látni a tehetséges emberek potenciálját, és mozgósítani őket a fejlődés érdekében.