Érzelmi Intelligencia a Vezetésben – tartalomjegyzék:
Érzelmi intelligencia – miből áll?
Ez a típusú intelligencia egy személy képességére utal, hogy megértse a megélt mentális állapotokat – mind a saját, mind mások esetében. Sok területet lefed, amelyek az érzésekkel kapcsolatosak, kezdve azok felismerésével, szabályozásával és irányításával. Ez a tulajdonság elengedhetetlen a jó kapcsolatok kiépítéséhez másokkal, ami megköveteli az önismeretet az érzések terén és az empátia képességét (mások helyébe lépni és megértő attitűdöt tanúsítani). A mai üzleti világban, ahol egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a kommunikációra és az interperszonális kapcsolatokra, a saját és mások érzéseinek magas szintű tudatossága egyre kívánatosabb tulajdonság – különösen a csapatvezetők körében.
Érzelmek és vezetés – mi a kapcsolat?
A magas érzelmi intelligenciával rendelkező emberek általában hatékonyabban kezelik a problémákat és konfliktusokat, jól kommunikálnak másokkal, és nagyobb motivációt mutatnak a célok elérésére. Ezért jobb vezetők lehetnek csapataik számára, és kielégítő eredményekhez vezethetnek mind az egyének, mind a csoport számára. Ennek az az oka, hogy ennek a pozíciónak a betöltése nagy emberekkel való bánásmódot igényel, amely magában foglalja az alábbi területeket:
- nehéz döntések meghozatala – egy ilyen vezető megőrzi a nyugalmát és a tiszta gondolkodását még a legbonyolultabb helyzetekben is,
- elkötelezett munkatársakból álló csapat létrehozása – a csapattagokkal való pozitív kapcsolatok segítik, amelyeket könnyebben építenek ki azok a vezetők, akik tudatában vannak saját és mások érzéseinek,
- a munkatársak motiválása – a vezetők képesek empátiát tanúsítani munkatársaik iránt, így egyénileg tudják motiválni őket, a megközelítésüket az adott munkatárs karakteréhez és igényeihez igazítva.
Egy érzelmileg intelligens vezető – vagy milyen vezető?
Tehát egy magas érzelmi intelligenciával rendelkező vezető pontosan tudja, hogyan motiválja a másik embert a munkára, hogyan oldja meg a konfliktusokat egy csapatban, vagy hogyan kezelje egy munkatárs nehéz viselkedését. Egy ilyen egyén emellett magasan fejlett kommunikációs készségeket is mutat – hatékonyan tudja kifejezni véleményét anélkül, hogy félreértéseket vagy negatív érzéseket okozna másokban. Az érzelmileg intelligens vezetők emellett megértik munkatársaik igényeit, és azokat figyelembe véve alakítják megközelítésüket. Ez különösen fontos a munkahelyi kulturális és társadalmi sokszínűség korában, amely miatt minden munkatársnak más igényei és elvárásai vannak a felettessel szemben.
Hogyan tanuljunk tudatosságot az érzések terén?
Bár úgy tűnhet, hogy az érzelmi intelligencia egy veleszületett képesség, amely csak a népesség egy bizonyos százalékát jellemzi, szerencsére mindenki fejlesztheti és erősítheti azt. Természetesen a legjobb módja a gyakorlati tanulás – vezetőként cselekedve és konkrét helyzetekkel találkozva a munkájában. Azonban különböző típusú tréningek vagy tanfolyamok, például interperszonális készségekről, konfliktuskezelésről, elköteleződés építéséről vagy megfelelő kommunikációról (a gondolatok kifejezése) szintén jól működnek. A coaching ülések, amelyek a készségek megerősítésére összpontosítanak, amelyekben úgy érzi, hogy hiányosságai vannak, szintén különösen hasznosak lehetnek. A megfelelő coach irányokat, eszközöket vagy cselekvési stratégiákat fog biztosítani az önismeret javításához, hogy megértse, hogyan érez ön és mások.

Érzelmi intelligencia a vezetésben – összefoglalás
Senki sem kételkedhet abban, hogy egy jó vezetőnek magas szintű érzelmi intelligenciát kell mutatnia – különösen manapság, amikor egy munkavállalót a vállalat legfontosabb erőforrásának tekintenek. Csak így tudja a vezető megfelelően irányítani csapata tagjait, azaz felfedezni igényeiket, támogatni őket kihívásaikban, megoldani a lehetséges konfliktusokat, motiválni őket a folytatásra, és egyúttal (az önismeret és önkontroll révén) nem engedi, hogy érzelmi állapotai másokra kihatással legyenek. Ezért érdemes fogadni ennek a készségnek a fejlesztésére a vezetők és menedzserek körében. Így pozitív változások fognak bekövetkezni a szervezeti kultúrában, ami biztosan hatással lesz a kitűzött üzleti célok elérésére.
Olvassa el ezt is: A passzív agresszió kezelése a munkahelyen.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív közösségünkhöz a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.
Nicole Mankin
HR menedzser, aki kiválóan képes pozitív légkört teremteni és értékes környezetet kialakítani a munkavállalók számára. Szereti látni a tehetséges emberek potenciálját, és mozgósítani őket a fejlődés érdekében.