Egyrészt a munkáltatók kétségtelenül találkoznak a munkavállalók szülői problémáival kapcsolatos helyzetekkel (különösen hirtelen vagy hosszú távú távollétek). Másrészt azonban a világ jelenleg demográfiai válsággal néz szembe a legtöbb országban az alacsony születési arányok miatt. Ezért szükséges támogatni azokat, akik gyermeket szeretnének vállalni, és nem akarják feladni karrierjüket. Hogyan tehetik ezt a munkahelyek? Íme néhány a legjobb gyakorlatok közül, amelyek segítik a dolgozó szülőket.

4 jó gyakorlat a dolgozó szülők támogatására – tartalomjegyzék:

  1. Dolgozó szülők – mi a jelenlegi helyzetük?
  2. Dolgozó szülők – hogyan segíthetsz nekik?
  3. Taktikák a szülők támogatására – összefoglaló

Dolgozó szülők – mi a jelenlegi helyzetük?

Észre kell vennünk, hogy sok szempontból a dolgozó szülők már könnyebben boldogulnak – a COVID-19 világjárvány következtében elterjedt a távmunka vagy a hibrid munkavégzés lehetősége. Ez lehetővé teszi számukra, hogy például otthoni munkát kérjenek, amikor a gyermekük beteg, és ne veszítsenek el szabadságot emiatt (bár természetesen ilyen körülmények között is nehéz lehet dolgozni).

Ez azonban csak a jéghegy csúcsa a szükségletek szempontjából, mivel ez csak egy helyzetet érint az “organizációs” területen. Támogatásra van szükség a terhesség alatti gondozás, a gyermekekkel kapcsolatos pénzügyi juttatások vagy a párkapcsolatban lévő egyik fél munkába való visszatérése terén is.

Dolgozó szülők – hogyan segíthetsz nekik?

Minden cég és dolgozó szülő esetében különböző taktikákra van szükség a két szerep betöltéséhez (a körülményektől, a munka természetétől, a szereptől stb. függően). Azonban lehetséges azonosítani azokat az előnyöket, amelyek bármely anya vagy apa számára működnek, és amelyek iránt a legnagyobb keresletet jelentik. Íme a legfontosabbak listája.

  1. Rugalmas munkaidő

    A gyermek iskolából vagy bölcsődéből való hazavitele munkaidő alatt a legnagyobb kihívás egy anya vagy apa számára, különösen, ha nem számíthatnak nagyszülők, szomszéd vagy kolléga támogatására ebben a tekintetben. Nagyon gyakran hangsúlyozzák, hogy a rugalmas munkaidő segítene megoldani ezt a problémát (a munka kezdetét és befejezését illetően, anélkül, hogy egész napos munkát kellene végezniük szünet nélkül).

    A dolgozó szülők biztosan értékelnék az ilyen gesztust a munkáltatótól is egy iskolai előadás vagy sürgős orvosi időpont esetén – a munkaidő jobb megszervezésének köszönhetően biztosítanák, hogy a munkateljesítményük ne zavarja meg a gyermekük életében fontos eseményeket. Ez egyre gyakoribb gyakorlat a cégeknél a munka kezdeténél, de nem a befejezésénél – ritka, hogy olyan céggel találkozzunk, amely csak kiválasztott órákban követeli meg a jelenlétet, és lehetővé teszi, hogy a többi órát bármikor dolgozzák le.

  2. Feladat-alapú munkavégzés

    A feladat-alapú munkavégzés szorosan összefügg a rugalmas munkaidővel, és azt jelenti, hogy a munkavállaló képes ellátni feladatait anélkül, hogy figyelnie kellene arra, hogy a kötelező óraszámot teljesítette-e egy adott napon és a héten. Az alkalmazott felelőssége ilyen helyzetben az, hogy ellenőrizzék, hogy az adott időszakban kiosztott összes feladatot teljesítették-e.

    Azonban ezzel a juttatással kapcsolatban aggodalom merülhet fel a feladat-orientált munkavállalók munkájának minősége miatt, mivel lehet, hogy a kötelezettség mielőbbi teljesítése iránti vágy áll fenn, nem pedig az, hogy “odafigyeljenek” egy adott feladatra. Ha egy cég ilyen juttatást szeretne bevezetni, komolyan kellene képeznie a dolgozó szülőket a feladat-alapú munkavégzésre.

  3. További szabadnapok gyermekgondozásra

    Néha a különböző iparágakban működő cégek úgy döntenek, hogy növelik a munkavállaló által jogosan igénybe vehető szabadnapok számát, például a cégnél eltöltött szolgálati idő alapján (3 vagy 5 év után), ami egy meghatározó juttatás, amely kiemelkedik a piacon. Ugyanez dönthető el a dolgozó szülők esetében is. Még ha viszonylag kevés további szabadnapot is kapnak (2-3 – a gyermekek számától, a párkapcsolati státusztól, a gyermekek életkorától stb. függően), így több szabadságot nyernek, hogy egyszerre mindkét szerepet betölthessék. Ezeket a szabadnapokat mind a gyakori betegségek, mind például a gyermek életében fontos események esetén felhasználják, amelyeket nem szeretnének kihagyni.

  4. Vészhelyzetek megértése

    Amikor anya vagy apa vagy, nagyon gyakori, hogy vészhelyzetek merülnek fel, amelyek miatt időt kell kivenned a munkából – leggyakrabban ez akkor történik, amikor az iskola vagy a bölcsőde értesít a gyermeked betegségéről és az azonnali hazavitel szükségességéről. A dolgozó szülők értékelnék, hogy ilyen helyzetben a felettesük megértő legyen, és engedje meg, hogy elhagyják a munkát, és később végezzék el a feladataikat – anélkül, hogy ki kellene venniük a szabadságukat.

    Sok szempontból hangsúlyozni kell, hogy amit a dolgozó anyák és apák a legjobban igényelnek, az egy humánus, megértő hozzáállás, amely megkönnyíti a két szerep betöltésének összeegyeztetését. E tekintetben jó gyakorlat a vezetők és csapatvezetők képzése, hogy pontosan tudják, hogyan reagáljanak az ilyen kérésekre.

practices to support working parents

Taktikák a szülők támogatására – összefoglaló

A szülők, különösen a fiatal anyák a szülési szabadság után, nagyon aggódnak a munkába való visszatérés miatt, és hogy képesek lesznek-e összeegyeztetni a gyermekvállalást a szakmai beteljesüléssel. Nagy erőfeszítéseket tesznek, hogy megfelelően betöltsék mindkét szerepet, de gyakran olyan helyzetek merülnek fel, ahol az egyik fél (a gyermek vagy a munkáltató) “veszít”.

Ha nem akarod, hogy az alkalmazottaidnak ilyen dilemmáik legyenek, fontold meg, hogyan támogathatod őket a napi feladataik ellátásához legjobb körülmények biztosításában. A fent említett gyakorlatok bevezetése biztosan nagyon pozitívan fogadott lesz az alkalmazottak részéről, és a céged számára szülőbarát márkaképet biztosít, amely erősíti a versenyképességét.

Olvasd el ezt is: HR analitika kihasználása. 7 alapvető HR mutató a munkaerő menedzsment javításához.

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinteresten, TikTokon.

Nicole Mankin

HR menedzser, aki kiválóan képes pozitív légkört teremteni és értékes környezetet kialakítani a munkavállalók számára. Szereti látni a tehetséges emberek potenciálját, és mozgósítani őket a fejlődés érdekében.

View all posts →