Tipikusan a vállalatoknál végzett toborzási folyamatokban részt vesz egy HR-es (a helyzettől függően HR, toborzási vagy tehetségkutatási szakember) és a úgynevezett felvételi vezető, azaz a felvett személy jövőbeli felettese, aki a legjobb támogatást keresi, hogy csatlakozhasson a csapatához. Ugyanakkor egyre gyakoribb gyakorlat a kollaboratív toborzás (vagy kollaboratív felvétel), amely több mint a fent említett két embert von be a toborzási folyamatba. Ebből a cikkből megtudhatja, mi ez a jelenség, miért növekszik a népszerűsége, és milyen előnyöket hozhat a toborzó csapatok számára. Olvasson tovább.
Kollaboratív toborzás – tartalomjegyzék:
Mi a kollaboratív toborzás?
A kollaboratív toborzás egy olyan gyakorlat, amely a Szilícium-völgyben született, és legnagyobb támogatója az Apple egyik megalkotója, Steve Jobs volt. Érdekes módon, még tíz évvel a volt vezérigazgató halála után is, aki a piacon lévő egyik legjobb vállalat vezetője volt, még mindig működik mint felvételi módszer.
Ez azon a tényen alapul, hogy nemcsak a felvételi vezető, hanem a csapat többi tagja is részt vesz a jelöltek keresésében (forrásgyűjtés), az önéletrajzok kiválasztásában, interjúk lebonyolításában, további feladatok értékelésében és a döntéshozatalban (vagy csak a kiválasztott toborzási szakaszokban). A cégek ezt a módszert függetlenül a csapat típusától vagy a nyitott pozíció helyétől a struktúrában használják, ami azt jelenti, hogy elmondható, hogy ez a toborzási stratégia lényeges része.

A kollaboratív toborzás előnyei
A kollaboratív toborzás kritikusai rámutatnak, hogy ez a toborzási módszer meghosszabbítja a döntési folyamatot, hogy felvegyenek-e egy jelöltet egy üres pozícióra, így hatékonyabbá teszi, mint a korábbi (hagyományos) gyakorlatok. Magától értetődik, hogy ez határozottan több időt és elkötelezettséget igényel, és a toborzási folyamat maga is bonyolultabbá válhat az ütköző vélemények száma miatt. Másrészt azonban ez számos előnyhöz vezet a cég számára, amely hosszú távon látható. Ezek közül a legfontosabbakat az alábbiakban vázoljuk fel.
Jó illeszkedés a csapatba
A csapatokban nagyon gyakori, hogy nehézségekbe ütköznek az újonnan csatlakozó személy elfogadásában és feladatok átvételében. Míg egyes esetekben az egyes munkavállalók idővel elkezdenek kijönni egymással, másokban ez problémák és konfliktusok megjelenéséhez vezethet. Amikor lehetőséget biztosítunk a meglévő csapattagoknak, hogy részt vegyenek a toborzási folyamatokban (megismerjék a jelöltet és kifejezzék véleményüket róla), csökkentjük az új személy és a többi csapattag által képviselt attitűdök és értékek közötti eltérés kockázatait. Ennek eredményeként akár alacsonyabb fluktuációs arányra is számíthatunk, ami kétségtelenül minden toborzó vágya.
Szervezeti összhang
Fontos, hogy az új személy ne csak jól kijöjjön a többi munkavállalóval, hanem megértse a vállalati kultúrát, elfogadja annak értékeit és hasonló munkastílust képviseljen. Ha több jelölt értékelését tanulmányozzuk, nagyobb bizalommal mondhatjuk, hogy ezekben az aspektusokban is jól illeszkednek. Ez stratégiai szempontból fontos – végül is bármely toborzás magas költséget jelent a cég számára (különösen, ha a próbaidő után vagy a munkaviszony első évében távozik), ezért törekedni kell a lehető legjobb választásra.
Objektív toborzás
Minél több ember vesz részt a felvételi folyamatban, annál kevesebb aggodalom merül fel a döntéshozatal elfogultsága miatt – ami gyakran elkerülhetetlen, ha csak egy vagy két ember interjúztatja a jelöltet. Sőt, az összes kapott vélemény kombinációja részletesebb értékelést nyújt, megkönnyítve a helyes döntés meghozatalát. A kollaboratív toborzásnak köszönhetően olyan jelöltet választhatunk, aki hozzáadott értéket képvisel a csapat számára, és olyan potenciállal rendelkezik, amely pozitív eredményekre fordítható a napi erőfeszítések során.
Javított jelölt élmény
Érdemes megjegyezni, hogy a kollaboratív toborzás nemcsak a cég számára, mint jövőbeli munkáltató, hanem a toborzási folyamatban részt vevő személy számára is előnyöket hozhat. Miért? Azáltal, hogy sok különböző tapasztalattal rendelkező emberrel találkoznak, a jelöltek jobban megismerhetik a céget, például annak értékeit, vízióját és küldetését, szervezeti kultúráját és munkakörülményeit. Ez sokkal világosabb képet ad számukra a szerepről, és végső soron jobb jelölt élményt eredményez.
Összegzés
A kollaboratív toborzás bevezetésével a cégében, még rövid időn belül is, számos különböző előnyt tapasztalhat – fent csak a legfontosabbakat mutattuk be. Tehát ha úgy érzi, hogy ez egy olyan gyakorlat, amely megoldhatja a jelöltek vonzásával és megtartásával kapcsolatos problémáit, ne habozzon kipróbálni a módszert, amelyet olyan óriások népszerűsítenek, mint az Apple és a Google. Azonban ne feledje, hogy egy ilyen interjú folyamat viszonylag hosszabb, és több elkötelezettséget igényel a toborzó szakemberek részéről.
Olvassa el ezt is: Melyik a legjobb kompenzációs és teljesítménykezelési modell a távmunkások számára?
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTokon.
Nicole Mankin
HR menedzser, aki kiválóan képes pozitív légkört teremteni és értékes környezetet kialakítani a munkavállalók számára. Szereti látni a tehetséges emberek potenciálját, és mozgósítani őket a fejlődés érdekében.