A piaci feltételek rendkívül volatilisek. Egy hatékony menedzsment stratégiának összhangban kell lennie a felmerülő kihívásokkal, hogy biztosítsa a vállalat nyereségét. Minél jobban tud alkalmazkodni, annál jobb versenyhelyzetet érhet el. Ennek módja a piac tanulmányozása a QUEST elemzés segítségével, amelyet a következő cikkben fogunk ismertetni. Olvasson tovább.
QUEST elemzés – tartalomjegyzék:
- Mi az a QUEST elemzés?
- Hogyan használjuk az interakciós mátrixot?
- Környezeti elemzés
- A környezeti elemzés elemei
- Hogyan végezzük el a QUEST elemzést?
- A QUEST elemzés előnyei
- Összefoglalás
Mi az a QUEST elemzés?
A QUEST elemzés neve valójában a “gyors környezeti elemzési technika” rövidítése. Azt feltételezi, hogy a piac és a vállalat belső helyzetének gyors és egyszerű tanulmányozása révén a legrelevánsabb kérdéseket a lehető legrövidebb időn belül megoldja. Segít megkülönböztetni a belső és külső változókat, és megbecsülni azok hatását a vállalat működésére.
Ahogyan a már leírt Delphi módszert is, ezt is a hosszú távú fejlődés irányának meghatározására használják a múltbeli adatok és a környezet változásai alapján. A vállalat menedzserei és döntéshozói szakértői szerepet vállalnak, hogy megosszák meglátásaikat és azonosítsák a megoldandó problémákat. Az elemzés során használható eszközök egyike az interakciós mátrix, amely lehetővé teszi, hogy feltérképezzük egyes események hatását mások kockázatára.

Hogyan használjuk az interakciós mátrixot?
Az elemzés folyamata magában foglalja a vállalat működésére ható külső és belső környezeti tényezők, valamint az ezekből adódó lehetőségek és fenyegetések azonosítását. Egyszerűen fogalmazva, tudnunk kell, mit keressünk és hol keressük. Ezért egy adott tényező relevanciája a következő kérdésektől függ:
- Hatással van a tényező a vállalat működésére?
- Ha igen – milyen mértékben?
Ennek a hatásnak a mértékének felmérésére az interakciós mátrixot használhatjuk. Először a “magas prioritású” és “kritikus” tényezőket kell alaposan elemezni, majd ennek alapján megfelelő stratégiát kell kidolgozni. Más tényezőket csak figyelemmel kell kísérni.

Környezeti elemzés
A környezeti elemzés lehetővé teszi a gyengeségek, lehetőségek, trendek és fenyegetések észlelését, ami hasznos a vállalat stratégiájának kidolgozásakor vagy javításakor. Ez egy olyan folyamat, amely figyelemmel kíséri a belső és külső környezet elemeit – a technika lehetővé teszi, hogy figyelembe vegyük az üzlet minden releváns aspektusát. A QUEST elemzés az egyik többféle környezeti elemzési módszer – egy másik példa a népszerű SWOT elemzés vagy PEST elemzés, amelyet korábban már tárgyaltunk.
A környezeti elemzés elemei
A vállalati környezet két típusra osztható – külső és belső:
Külső környezeti tényezők
Ezek olyan elemek, amelyek túllépnek a vállalaton. Mikroszinten ezek fogyasztók, beszállítók, versenytársak, ipari sajátosságok, míg makroszinten ezek demográfiai jellemzők, a gazdasági és jogi-politikai helyzet, kultúra, technológia stb.
Belső környezeti tényezők
Ezek olyan tényezők, amelyeket a vállalaton belül kell keresni. Ezek közé tartozik többek között egy küldetés, értékek és célok, szervezeti struktúra, pénzügyi tőke, valamint emberi és technológiai erőforrások. Ezen kívül érdemes figyelembe venni azokat a meghatározó tényezőket, amelyek kettős természetűek lehetnek:
- Trendek – ezek olyan tendenciák a piacon, amelyek bizonyos eseményeket generálnak. Lehetnek pozitívak és negatívak is.
- Események – ezek fontosak a vállalat általános állapotára, és előfordulhatnak a szervezeten belül és kívül is.
- Problémák – az események és a fennálló trendek következtében olyan zavaró kérdések merülhetnek fel, amelyeket kezelni kell. Néha ezek azonosítása nehéz lehet, és alapos elemzést igényel.
- Elvárások – a vállalat közös érdekekkel rendelkezik bizonyos csoportokkal. Ezért a részesedőknek bizonyos igényeik vannak, amelyeket teljesíteni kell.
Hogyan végezzük el a QUEST elemzést?
Készüljön fel a tanulmányra
Az első lépések, amelyeket meg kell tennie, a következők:
- Trendek és az azokkal kapcsolatos események megfigyelése – ez lehetővé teszi a jelenlegi piaci helyzet körvonalazását,
- Problémák és kihívások azonosítása,
- Kutatási résztvevők kiválasztása – menedzserek, stratégiák (kb. 12-15 fő).
Elemezze az üzleti környezetet
Az információkat menedzsment megbeszélések, végzett felmérések és interjúk alapján gyűjtik a fogyasztók, beszállítók, munkatársak, tudományos publikációk és a témával kapcsolatos cikkek körében. Érdemes megnézni, mit csinálnak a versenytársai, és összehasonlítani a stratégiáikat az önével.
Készítsen jelentést
A gyűjtött információkat egy jelentésben kell összefoglalni. Tartalmaznia kell a jelenlegi stratégiát és 3-5 forgatókönyvet a vállalat fejlődésére vonatkozóan, figyelembe véve a megbeszélés során felmerült kérdéseket.
Vonja le a következtetéseket
Ezután a stratégiák bemutatják a jelentést a résztvevőknek, és közösen elemzik a lehetséges megoldásokat. A megbeszélés fő célja a korrekciós intézkedéseket igénylő kérdések kiemelése. Ezt követően a vezetők dönthetnek egy új menedzsment stratégia kidolgozásáról.
A QUEST elemzés előnyei
Saját vállalkozás működtetésekor a piackutatás jelentős szerepet játszik, amelyet nem szabad alábecsülni. Kétségtelenül sok erőfeszítést és időt igényel, mégis a megszerzett tudással versenyelőnyhöz juthat, és elkerülheti a pénzügyi veszteségeket. Mik a QUEST elemzés előnyei?
- Megismeri a vállalkozása működésével kapcsolatos erősségeket, gyengeségeket, lehetőségeket és fenyegetéseket, ami végső soron segít a stratégiai döntések meghozatalában.
- Inspirációt meríthet a versenytársai tevékenységeiből, és ennek alapján formálhatja stratégiáit.
- A fogyasztóktól kapott visszajelzések összegyűjtésével jobban megértheti igényeiket, elvárásaikat, és ennek következtében a legmagasabb színvonalú szolgáltatást nyújthatja számukra.
- A belső környezeti tényezők elemzése feltárja a forrásaik elosztásával kapcsolatos lehetséges problémákat.
Összefoglalás
A QUEST elemzés az egyik alternatíva, amelyet érdemes használni a stratégiai menedzsment folyamatában. A vállalat helyzetének és erőforrásainak teljes képe szükséges a potenciál kiaknázásához, és a bemutatott technika jelentősen megkönnyítheti ezt a feladatot.
Olvassa el ezt is: A Delphi technika és alkalmazása a stratégiai menedzsmentben.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív közösségünkhöz a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.
Andy Nichols
Egy problémamegoldó, aki 5 különböző diplomával és végtelen motivációs tartalékkal rendelkezik. Ez teszi őt tökéletes vállalkozóvá és menedzserré. Amikor alkalmazottakat és partnereket keres, a világ iránti nyitottságot és kíváncsiságot tartja a legfontosabb tulajdonságoknak.