A versenyelőny megszerzésére törekvő vállalatoknak megoldásokat kell keresniük működésük optimalizálására. Ezt gyorsan, minőségi termékek és szolgáltatások szállításával érhetik el, anélkül, hogy túl nagy költségeket vállalnának. Hogyan érhető ez el? Olvassa el cikkünket Goldratt korlátozások elméletéről az üzletben!

A korlátozások elmélete az üzletben – tartalomjegyzék:

  1. Mi a korlátozások elmélete?
  2. A szűk keresztmetszetek típusai
  3. Pénzügyi adatok a korlátozások elméletében
  4. Példák a szűk keresztmetszetekre az e-kereskedelmi iparban
  5. 5 lépés a korlátozások elméletének megvalósításához
  6. Összefoglalás

Mi a korlátozások elmélete?

A korlátozások elméletének (TOC) alapja a vállalat működési folyamataiban felmerülő akadályok meghatározására és eltávolítására összpontosít.

Ezeket az akadályokat szűk keresztmetszeteknek nevezzük, amelyeket említettünk a lean menedzsment koncepciókról szóló cikkünkben. Ezekre való figyelem segíthet optimalizálni a vállalkozás költségeit és elősegíteni a stratégiai célok elérését. Azonban néha a vállalkozók minden területen folyamatos fejlesztési gyakorlatokat akarnak bevezetni, ami elvész a lényeg. A TOC alkalmazásakor az elsődleges fókusz a veszteségeket generáló konkrét problémákra irányul.

A szűk keresztmetszetek típusai

A vállalkozás működése során különböző akadályokkal találkozhat, amelyeket az alábbiak szerint lehet osztályozni:

  • Paradigmikus – a menedzsment és a munkavállalók hiedelmeire, szokásaira utal, például egy adott folyamat menetére;
  • A vállalati politika/jogszabályokból eredő – ezek olyan utasítások vagy ajánlások, amelyek például a munkavállalók feladatainak ellátására, a munka megszervezésére vonatkoznak;
  • Fizikai – az erőforrások hiányosságaira utal, pl. megfelelő berendezések, szakképzett munkavállalók hiánya stb.;
  • Piaci alapú – akkor fordul elő, amikor a piacon a verseny növekszik, a kínálat meghaladja a keresletet, vagy az árak hatással vannak a fogyasztói vásárlási döntésekre.

Pénzügyi adatok a korlátozások elméletében az üzletben

A zökkenőmentes folyamatot akadályozó tényezők keresése során figyelembe kell venni azokat az mutatókat, amelyek betekintést nyújtanak a vállalat pénzügyi helyzetébe, például:

  • Eszközök és kötelezettségek listája – tartalmazza a vállalat vagyoni erőforrásait, amelyek várhatóan pénzügyi előnyökhöz járulnak hozzá (eszközök) és ezek finanszírozási forrásait, pl. saját tőke, kölcsönök (kötelezettségek);
  • Értékesítés vagy bruttó árrés – azaz a termékek, szolgáltatások értékesítéséből származó pénzügyi források, a költségek, adók stb. levonása előtt, vagy a bruttó nyereség aránya a vállalat bevételeihez;
  • Működési költségek – a vállalat alaptevékenységével összefüggésben felmerülő költségek.
Általában olyan intézkedéseket kell hoznunk, amelyek csökkentett kiadásokhoz és megnövekedett nyereséghez vezetnek.

Példák a szűk keresztmetszetekre az e-kereskedelmi iparban

Az internet fejlődésével és a világ eseményeivel az e-kereskedelmi üzletág virágzik. Ennek a típusú vállalkozásnak a megkezdése viszonylag egyszerű, azonban, hasonlóan más iparágakhoz – itt is vannak bizonyos korlátozások.

Mire kell figyelni?

  1. A weboldal biztonsága. Bármilyen személyes adat, az ügyfeleiről szóló információk elvesztése komoly fenyegetést jelent a bizalom és a pozitív imázs kiépítésére. Rendszeresen frissítse szoftverét, időnként változtassa meg a hozzáférési jelszavait (használhat jelszókezelőt), és tesztelje a jelszavait, miután a szükséges biztonsági intézkedések megvannak. Ne felejtse el telepíteni az SSL tanúsítványt a szerverére.
  2. A bizalom kiépítése. Kapcsolódik a fenti ponthoz – a weboldal a vállalata névjegykártyája. Minden tőle telhetőt meg kell tennie, hogy a felhasználók pozitív asszociációt alakítsanak ki a márkájával, és hogy igényeik teljesüljenek. Ezért olyan fontos, hogy folyamatosan javítsa hitelességét és szakmai színvonalát. Bátorítsa és egyidejűleg biztosítson lehetőségeket a gyors kapcsolattartásra a kétségek tisztázására – helyezze el a cég címét, telefonszámát, e-mail címét a weboldalon jól látható helyen. Ha pozitív vélemények vannak korábbi ügyfeleitől a szolgáltatásairól, tegye közzé őket. Kínáljon többféle fizetési és szállítási lehetőséget, hogy megfeleljen a fogyasztók különböző igényeinek, és megkönnyítse számukra a vásárlási folyamatot.
  3. A rendelések feldolgozása. A gyors és zökkenőmentes szállítás kulcsfontosságú tényező az ügyfélszolgálatban. A logisztikai megoldásoknak, a termékek csomagolásának és szállításának, vagy egy adott szolgáltatás teljesítésének zökkenőmentesnek kell lennie.
  4. A visszatérítések és panaszok. Ez a terület, mondhatni, integrálva van a rendelésfeldolgozással. A panaszkezelési folyamat lebonyolítása és a visszatérítési politika betartása döntő hatással van az ügyfél végső véleményére a vállalat működéséről.
constraints_in_business

5 lépés a korlátozások elméletének megvalósításához az üzletben

  1. Keresse meg a vállalkozás korlátozásait (szűk keresztmetszetek). Gondolja át, hogy a vállalkozás mely eleme lehet szűk keresztmetszet. Nézze meg személyesen az egyes folyamatokat (pl. rendelésfeldolgozás), kérje ki munkatársai véleményét.
  2. Optimalizálja a korlátozást. A probléma (korlátozás) megoldásával javítja az egész folyamat működését (pl. készlet csökkentése, üzleti költségek csökkentése). Kövesse a kaizen elvét – a rendszeres, akár kis fejlesztések bevezetése jobb hatást gyakorol, mint a hirtelen, kaotikus változások.
  3. Igazítsa a tevékenységeket és erőforrásokat a korlátozáshoz. A korlátozás fontos a működési folyamatok általános hatékonysága szempontjából. Ezért minden további módosítást figyelembe kell venni.
  4. Erősítse meg a korlátozást. Koncentráljon a leggyengébb linkre, és tegyen erőfeszítéseket a negatív hatásainak mérséklésére (pl. az értékesítési tölcsér javítása, a szállítási idő csökkentése).
  5. Ismételje meg a folyamatot. A folyamatos fejlődés gondolatát követve az egész eljárásnak rutinszerű tevékenységgé kell válnia a vállalatban. Keressen további területeket, amelyek fejlesztésre szorulnak.

Összefoglalás

A korlátozások elméletének alkalmazása az üzletben biztosan felfedezi azokat a területeket, amelyek fejlesztésre szorulnak. Ezzel a vállalat folyamatosan fejlődhet az erőforrás-pazarlás csökkentésével, a kulcsfontosságú folyamatok optimalizálásával és a nyereség növelésével.

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTokon.

Andy Nichols

Egy problémamegoldó, aki 5 különböző diplomával és végtelen motivációs tartalékkal rendelkezik. Ez teszi őt tökéletes vállalkozóvá és menedzserré. Amikor alkalmazottakat és partnereket keres, a világ iránti nyitottságot és kíváncsiságot tartja a legfontosabb tulajdonságoknak.

View all posts →